Greenpeace Magyarország

A Greenpeace Magyarország politikailag és anyagilag független környezetvédő szervezet, része a több mint 55 országban jelen lévő Greenpeace-irodák hálózatának.

Látványos, bátor és békés eszközökkel hívjuk fel a figyelmet a környezeti problémákra, és azok megoldásaira. Egy élhető és békés jövő érdekében dolgozunk itthon és a nagyvilágban.

Függetlenségünket és szabadságunkat az biztosítja, hogy nem fogadunk el támogatást államoktól, politikai pártoktól és cégektől. Működésünk kizárólag olyan magánszemélyek adományainak köszönhető, mint te!

Munkánkat a http://greenpeace.hu/tamogass oldalon keresztül támogathatod. Adószámunk: 18178883-1-42. Köszönjük!

Friss topikok

Próbálkozni lehet

2010.08.24. 14:07 FEszter

Van, ami a legnagyobb próbálkozások árán sem sikerülhet. Például vannak olyan vállalatok, amik ha megszakadnak sem fognak a társadalmi felelősségvállalás és környezettudatosság képzeletbeli emelvényén díszelegni. A British Petrol is ilyen. Az erőfeszítések persze figyelemreméltóak.

Érdekes kísérletbe vágott bele a BP a 2000-es év folyamán. Az akkoriban John Browne által irányított British Petrol – számos egyéb, vállalati zöldülést jelképező akcióját, megmozdulását követően – 2000-ben egy újabb komoly zöld kampányba kezdett. A vállalat nevét Beyond Petroleum-ra, azaz „Az olajon túl”-ra változtatta, arculatát pedig egy merőben új, zöld image kialakítása felé igyekezett terelni. A kampány potom 200 millió dollárjába került a cégnek (amellyel egyébként a 2001-es PRWeek díját is elnyerte „Az év legjobb kampánya” kategóriában). A vállalat legfőbb célja az intézkedéssel az volt, hogy a fogyasztók ne kizárólag a véges készletekkel rendelkező olajfúró kutakra asszociáljanak róluk – energiaszolgáltató céggé kívántak válni, amely a felmerülő környezeti kihívásokkal kielégítő módon képes megküzdeni. Nem elhanyagolható tény azonban a BP arculatváltásával kapcsolatban, hogy a vállalat a kampányba a már említett 200 millió dolláron túl (amely jórészt az új brand megtervezésére és a már meglévők lecserélésére ment el) további 400 millió dollárt költött az újonnan kialakított image népszerűsítésére, amely összeg jóval túlmutat a BP addigi zöldülő technológiákba való befektetésein.

A vállalat egyébként már az 1990-es években komoly ráfordításokat eszközölt azért, hogy a közvélemény figyelmét felhívja állítólagos ökológiai érzékenységére. Már 1989-ben tanúi lehettünk egy vállalati arculatváltásnak: ekkor még csak a British Petrol név BP-re való rövidítése, és mintegy 100 millió dolláros kampány lefolytatása fémjelezték a vállalat „zöldségét”. (A kampányt követően 1990-ben nyilvánosan voltak kénytelenek bocsánatot kérni a fogyasztóktól, amiért azt állították, hogy az ő benzinük semmilyen szintű károsanyag-kibocsátást nem okoz.)  

Az ág is húzza szegényeket – erre az olajkatasztrófára a vállalat környezettudatos megítélése szempontjából – finoman fogalmazva - nemigen volt szükség. Hiába Kevin Costner szuper-elhárító-technológiája, hiába a Google és a Yahoo keresőszavainak megvásárlására tett kísérlet, a vállalatról a társadalomban kialakult összkép, éves profitja, valamint tőzsdei részvényei megállíthatatlanul zuhannak.

Egy komoly problémát és egy fontos tanulságot kell felfedeznünk ennek kapcsán. Egyrészt az elhibázott arculatváltáshoz hasonló megmozdulások erősíthetik a lakosságban a szkepticizmust a vállalatok zöldülésével, társadalmi felelősségvállalásával kapcsolatosan. Jóllehet, talán nem a világ harmadik legnagyobb olajszolgáltató cége fogja az emberek között leginkább terjeszteni az ökológiai gondolkodást – de a köntösét mégis magára veszi, ráadásul illetéktelenül és elhibázott módon. Ez alááshatja más vállalatok zöldülési kísérleteit is. Arról nem is beszélve, hogy sok esetben már így is túlhasznált a környezettudatosság céges berkekben. A Greenpeace egy 2007-ben kiadott tanulmánya például kizárólag „rossz” és „jobb” kategóriákba sorolta az egyes vállalatok környezettudatos attitűdjét.  Egyelőre úgy tűnik, jórészt PR célokat szolgál a zöld arculat a versenyszférában.

Másrészt a döntéshozók megtanulhatnák végre, hogy az előzetes óvintézkedések, utólagos hibajavítások a fosszilis energiák okozta katasztrófák esetében nem elegek és egyáltalán nem is szükségesek. A szél-, vagy a napenergia termelés során ehhez hasonló balesetek nem fordulhatnának elő.

            


3 komment

Címkék: kommunikáció bp technológia víz óceánok vegyi anyagok zöldrefestés piszkos energia antizöldek olajkatasztrófa

A bejegyzés trackback címe:

https://greenpeace.blog.hu/api/trackback/id/tr132243843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.08.24. 22:44:20

Azt tapasztalom, hogy a multiknál a PR alá tartozik a környezettudatosság, a CSR és a Zöld arculat kialakítása. Pedig szerintem ebben mindenkinek aktív részvételt kellene vállalnia.

rézkalapács 2010.08.25. 15:04:59

@Myta: igen, ez elég sokat elmond a fontossági sorrendről :-(

FEszter 2010.08.26. 11:32:19

Pontosan. A szép zöld logók hadd ne számítsanak már környezettudatosságnak. És nem csak az a baj, hogy a PR foglalkozik zöldrefestéssel; az még nagyobb, hogy a vállalatok más döntéshozatali szervei egyáltalán nem.