Greenpeace Magyarország

A Greenpeace Magyarország politikailag és anyagilag független környezetvédő szervezet, része a több mint 55 országban jelen lévő Greenpeace-irodák hálózatának.

Látványos, bátor és békés eszközökkel hívjuk fel a figyelmet a környezeti problémákra, és azok megoldásaira. Egy élhető és békés jövő érdekében dolgozunk itthon és a nagyvilágban.

Függetlenségünket és szabadságunkat az biztosítja, hogy nem fogadunk el támogatást államoktól, politikai pártoktól és cégektől. Működésünk kizárólag olyan magánszemélyek adományainak köszönhető, mint te!

Munkánkat a http://greenpeace.hu/tamogass oldalon keresztül támogathatod. Adószámunk: 18178883-1-42. Köszönjük!

Friss topikok

Miért is szegjük meg a törvényt?

2010.09.01. 09:37 Lars_108

2010 Júniusában kilenc elszánt aktivista betört az aberdeen-i repülőtérre, hogy tiltakozzon a légi közlekedés által okozott óriási mértékű szén-dioxid kibocsátás miatt, ezért a skót bíróság a béke megzavarásáért elítélte őket. Az ítélőszék személyenként 300-700 font (körülbelül 100-230 ezer forint) bírságot szabott ki rájuk. A 9 aktivista a „Plane Stupid” nevű csoport tagjai voltak (Jelszavuk: „Bringing the aviation industry back down to earth!”, azaz „Tegyük a repülő-ipart a földdel egyenlővé!”) Ez volt Skócia történelmében az első „klíma-tárgyalás”, de nagyon valószínűtlen, hogy egyben az utolsó is. De vajon miért szegjük meg a törvényt?

Ahogy ők sem, mi sem vagyunk rablók, gyilkosok vagy terroristák. Mi titkárok, szülők, szakácsok, diákok, építészmérnökök, lakatosok és BKV-ellenőrök vagyunk. Egy olyan növekvő mozgalom részei vagyunk, akik felkészültek, hogy útját állják a veszélyes mértékűvé váló szén-dioxid kibocsátásnak.


Azért tesszük, mert hiszünk benne, hogy ez indokolt és szükséges egy ilyen katasztrofális klímaváltozás küszöbén és tetteink negatív következményei sokkal kevésbé károsak, mint a folyamatos tétlenség. Úgy gondoljuk, néha meg kell szegnünk a törvényt, hogy megakadályozzuk azokat a törvényes cselekedeteket, amelyek ártanak a jövő generációinak.


Vajon miért, és legfőképpen hogyan tudjuk felmenteni magunkat a törvényszegés alól? Hogy megértessük tetteink okát, a helyzetet minden oldalról meg kell vizsgálnunk. A Heathrow és Stansted repülőterek közelmúltban tett kijelentései ellenére a légi közlekedés maradt továbbra is a szén-dioxid kibocsátás leggyorsabb ütemben növekvő forrása az Egyesült Királyságban. A bíróság nemrégiben úgy határozott, hogy a kormány légi közlekedéssel kapcsolatos hivatalos kiadványa (Fehér Könyve) összeegyeztethetetlen az Egyesült Királyság klímaváltozással kapcsolatos kitűzött céljaival.


Geoff Meaden, a biogeográfia szakértője szerint a klímaváltozás hatását leginkább a harmadik világ fogja megszenvedni. A fejlett országoknak könnyű part-menti védősávok létrehozásáról és az élelmiszertermelés kedvezőbb területekre való költöztetéséről beszélni, ám Banglades és a Maldív-szigetek lakóinak nem adatott meg ez a luxus. A legkisebb szén-dioxid kibocsátású országok lakosai fogják majd megsínyleni a fejlett országok energiapazarló gazdaságának hatásait.


A skót jogrendszer így definiálja a béke megzavarását: „Félelmet kelteni a hétköznapi, értelmes emberekben, és olyan cselekedet, ami komoly zavarással fenyegeti a közösséget”
Úgy gondolom ennél nincs jobb mód arra, hogy felhívjuk a figyelmet a klímaváltozásra. Talán egyszer az államok vezetői is rájönnek, nem várhatunk 2050-ig, hogy megértsük: Rosszul határoztuk meg a kitűzött célokat. Az igazán elkötelezett emberek pedig mindig is cselekedni fognak, ha kell a törvény megszegésének árán is.


Az emberi történelem e kritikus időszakában a polgári engedetlenség nem csak egy jó elgondolás, hanem életbevágóan fontos dolog. Amíg a világ vezetői nem képesek megoldást találni a klímaváltozás elkerülésére, addig mindig lesznek emberek, akik kezükbe veszik saját sorsukat.
 

Forrás: www.guardian.co.uk


6 komment

Címkék: repülés klíma rendőrök aktivizmus

A bejegyzés trackback címe:

https://greenpeace.blog.hu/api/trackback/id/tr702259153

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

amergin 2010.09.06. 10:46:44

Részemről repülőgép-szkeptikus-szkeptikus vagyok. (Ebből persze nem zárható ki minden elfogultság: időnként gyakran kell utaznom Európa különböző pontjaira. Mit tegyen a diák, ha egy csomaggal az EasyJet jegy Párizsig 8000 forint, vonatjegyet viszont nem talál 20.000 alatt, annyi pénze pedig nincsen??)
Kíváncsi volnék adatokra: a globális méretekben kibocsájtott széndioxid-mennyiségnek mekkora hányadát képezi a légiforgalmi kibocsátás? Milyen alternatív megoldásokat ajánl a Greenpeace a kispénztárcájú (= én), de a nemzetközi közlekedésre rászorított embernek? Tesz-e valamit a Greenpeace azért, hogy az alternatív közlekedési formák árai megfizethetővé váljanak belátható időn belül, legalábbis a közelébe kerüljenek a fapados légiközlekedés árainak?

Nekem az intuícióm per pillanat azt súgja, hogy a jóságos Földanya baromira nem abba fog beledögleni, hogy én egy évben kétszer megteszem odavissza a Párizs-Budapest utat EasyJet-tel, egy századmagammal tömött, túlzsúfolt légibuszon; a Földanya ezt konkrétan leszarja. Szerintem a Földanya ha valamibe, hát abba fog belehalni, hogy van Lakatos Józsi, aki nem repülőzik, viszont a sarki fűszereshez is az autójával jár, (belőlem meg mo-n lehet vagy max 10.000, akik rendszeres nemzetközi légiközlekedésre vannak szorítva; Lakatos Józsiból viszont van basszus vagy két millió). Abba fog beledögleni (a Föld), hogy pazarlóan bánunk mindennel, és a gyárak napi több millió tonna széndioxidot okádnak a levegőbe a világ minden táján.

Ehhez képest, szerintem, néhány embernél a rendszeres légiközlekedés: lepkefing.

Szóval: 1. adatok. 2. alternatívák.

Világoszöld 2010.09.07. 01:20:35

Ez a másra mutogatós hozzáállás rossz. Fűszeres józsi is mutogathatna rád, meg a gyártulajdonosok is. Igenis beledöglÜNK a repülőzésbe (és nem pedig Földanya, ő leszabályozza a tevékenységeinket, már el is kezdte). A másra mutogatás nagyon megy ebben az országban, de ha valamit csinálni is kell, akkor aztán "az a kicsi még belefér". Már elmúltak azok az idők a klímaváltozás elleni harcban, amikor az a kicsi még belefért. Persze, a másik nem ül át vonatra, lehet mondogatni. De pontosan ez a hozzáállás minden pozitív változásnak a kerékkötője.

Megoldási javaslat: (személyre szabva) www.oszkar.com/ Árban ugyanott van, de még alá is lehet menni, ha valóban elhivatott vagy, évi 2*oda-vissza kibírod a kocsiutat :)

Globálisan: robbanómotoros, dugattyús repülőgépek. A dugattyús motor sokkal hatékonyabb, hiába üzemel több ideig (az elérhető végsebesség alacsonyabb) utaskm-re levetítve sokkal kevesebb a co2 kibocsátás.

amergin 2010.09.07. 10:12:28

@Világoszöld: :) Nem egymásra mutogatásról volt szó, pusztán arra utaltam, hogy szerintem melyik életmód terheli meg jobban a környezetet. És arra utaltam, hogy a környezetvédelemben szerintem fontosabb feladat volna az, hogy minél több emberben tudatosítani a pazarló életmód veszélyeit, mint mondjuk a repülőgépek elleni tiltakozás.

Persze nincsenek számaim. Ezért kértem adatokat - hogy konkrétan a világ teljes széndioxid-kibocsájtásának hány százaléka származik a polgári légiforgalomból.

De a tippet amúgy köszönöm - időközben én is szétnéztem; láttam, hogy a EuroLines busztársaságnak is vannak időnként kedvezményes jegyei. :)

Vay M 2010.09.09. 12:00:36

@amergin:
A fő gond az, h egy csomó esetben épp az alternatíva hiányzik.
A légitársaságnak egy csomó olyan gazdasági kedvezményt ad a rendszer, amiket a vasútnak nem. Pl a kerozin adómentes, amivel a vonatok mennek meg nem. Ha a környezeti terhelést arányosabb módon fizettetnék minden féle közlekedési mód felhasználójával, akkor nagyon gyorsan valós versenytársa lenne a vasút a repülésnek.
Amíg ez nincs így, addig nem lehet nagyon haragudni arra, ha valaki 4000-ért repül két óra alatt párizsba, ahelyett h 40 ezereért vonatozna egy nap alatt. Már ha nem bevásárolni ugrik át, hanem nyomósabb okkal :-)
Arra viszont már most lehet haragudni, aki "megnézni madridod" reggel odarepül, este meg vissza, és a hasonlókra: lokoszt.blog.hu/

Világoszöld 2010.09.10. 21:50:01

@amergin: Bocsi ha nagyon lecseszősnek érezted a kommentemet. A buszról el is felejtkeztem, annak is jó a fajlagos CO2 kibocsátása, de én hosszú úton inkább a vonatra szavaznék, kényelmesebb :)

Most augusztusban mentünk Erdélybe, bizonyos okok miatt csak pár nappal tudtam a többiek után menni(kocsival mentek) hirtelen felmerült bennem, hogy repülővel menjek, de elvetettem mert a reptér még nagyon messze lett volna a céltól, meg különben is, bűnös dolog, a nagytávolságú vonatozás meg mindig buli, úgyhogy maradt a vonat. 35% kedvezménnyel 12000 Ft volt a jegy, az út kicsit több, mint 13 óra volt. Wizz árak: wizzair.com/flights/Budapest/Tirgu-Mures/?language=HU (Nem tudom mi alapján nagy a szórás náluk, gondolom a szabad helyek számítanak.) Hát itt a probléma, amit mindenki mond. A vonat becsületére legyen mondva, hogy percre pontosan érkezett meg a 700 km-es út után. Egy-másfél órát talán lehetne faragni sok, indokolatlannak tűnő állás mellőzésével.

Adómentes kerozin? Elő kell venni a gázturbinás mozdonyokat, régebben voltak kísérletek vele, de nem volt elég hatékony, talán adómentes üzemanyaggal jobb lenne.

Végül egy adat az év eleji vulkános mizéria kapcsán: cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2010/04/planes_volcanos.jpg

amergin 2010.09.11. 22:23:39

@Világoszöld: Nem, egyáltalán nem éreztem lecseszősnek :) - én is a vonatra szavaznék - csak ott még a nemzetközi vonatjegyek is iszonyú drágák. Néha lehet találkozni alkalmi kedvezményekkel, de arra mégsem lehet bazírozni hosszú távon.

Valószínűleg tényleg némi külső, állami beavatkozás kell ahhoz, hogy hosszabb távon a vonat egyáltalán konkurrálhasson a repülővel. Bele kellene kalkulálni az árakba azt is, hogy összességében mennyire terhelik meg a környezetet. (Azt hiszem).
süti beállítások módosítása