Idén októberben immáron 16. alkalommal hozta nyilvánosságra „Guide to Greener Electronics” című átfogó jelentését a Greenpeace International. Az útmutatót azért hozták létre 2006-ban, hogy a fogyasztók olyan óriásvállalatokat tudjanak zöld szempontok alapján összehasonlítani, mint az Apple, a Nokia vagy a Panasonic. Mert végső soron e vállalatok sorsa az mindenható fogyasztók kezében van.
Az első ilyen jelentést 2006 augusztusában hozták nyilvánosságra, amely akkor még 14 olyan elektronikai vállalat rangsorolását tartalmazta melyek a világ legnagyobb számítógép, mobiltelefon és játékkonzol gyártói. A negyedévenként kiadott útmutatóban jelenleg 18 óriásvállalat szerepel. A rangsorolás során az elektronikai gyártók egy 1-től 10-ig terjedő értékelést kapnak, ahol a 10-es a teljesen zöld gondolkodást jelenti (A jelenleg első helyen álló Nokia 7.5 pontos értékelést kapott). Az értékelés 15 szempontra adott részpontszám összesítéséből születik meg végül. Ez a 15 szempont 3 fő témakör, avagy csoport szerint választható szét:
A második csoport a vállalat elektronikai hulladékokkal (E-Waste) kapcsolatos intézkedései. Ide tartozik a cég személyes felelősségvállalása a saját termékeire vonatkozóan. Értékelik, hogy a vállalat begyűjti-e és újrahasznosítja saját elhasznált termékeit, illetve biztosítja-e a lehetőséget, hogy a fogyasztók a már nem használt termékeket visszavigyék. Ennek a hozzáállásnak óriási szerepe van annak a gyakorlatnak a visszaszorításában, miszerint a nagy elektronikai óriásvállalatok a szegényebb országba szállítják a hulladékokat, ahol azok iszonyú mennyiségben felhalmozódnak és szennyezik a környezetet.
A harmadik csoport a cég energiapolitikáját jellemzi. Itt értékelésre kerül, hogy a vállalat mekkora karbonlábnyommal rendelkezik, az üvegházhatású gázok csökkentésére milyen vállalásokat tesz, milyen arányban használ tiszta energiát és hogy az új termékei milyen energiahatékonysággal működnek.
A legutóbbi kiadás alapján elmondható, hogy egyre nagyobb a szakadék az olyan vállalatok között, akik nem tartották be a nagy ígéreteiket, és azok között, akik komoly lépéseket tettek az újrahasznosítás és a mérgező anyagok fokozatos kivonásának területén. A Philips forgalomba hozta első PVC- és BFR-mentes TV-készülékét, az Econova TV-t. Ilyen termékeket dobott piacra az Acer, a Wipro, a HCL és a HP is, amely legutóbb egy PVC-mentes nyomtatót is bemutatott. Ezzel ellentétben a Toshiba, az LGE, a Samsung, a Dell és a Lenovo továbbra sem rendelkezik olyan termékekkel, amelyek mentesek lennének ezektől a káros anyagoktól.
Az értékelés során a vállalatok büntetőpontokat is kaphattak. A legújabb értékelésben a Toshiba megkapta idei második büntetését az ügyfelei félrevezetéséért a vállalásaival kapcsolatban. A Microsoft azért kapott pontlevonást, mert visszalépett attól az ígéretétől, hogy felhagy a PVC és a BFR-ek használatával. Több más vállalat is egyre lejjebb kerül a ranglistán, mert nem tesznek eleget ezen anyagok kivonására tett ígéreteiknek, ilyen vállalatok az LGE, a Samsung, a Dell és a Lenovo.
Habár a hulladékkezelés és újrahasznosítás terén mutatkozik legcsekélyebb haladás, a Panasonic dicséretet érdemel a saját TV-készülékeinek visszavételére és újrahasznosítására tett kezdeményezéseiért Indiában, ez az első ilyen fajta program a TV-készülékek terén az EU-n kívül. Ugyanakkor az egész ágazatban elbuktak a globális kiterjesztést célzó jelenlegi visszavételi programok.
A teljes ranglista, és egyéb információk megtalálhatók itt.