Tom Dowdall
A Google végre közzétette információit arról, hogy pontosan mennyi energiát emésztenek fel a keresések, e-mail, youtube videó és egyéb Google szolgáltatások. A cég évekig úgy érvelt, hogy ezen adatok „üzleti titkot” képeznek, annak ellenére, hogy sok versenytársa már nyilvánossá tett ugyanilyen információkat. Az átláthatóság hiánya sok spekulációhoz vezetett a Google energia felhasználásával kapcsolatban, kezdve a Blackle-től (emlékeztek erre?), különböző összehasonlításokon keresztül egészen a mi nemrég kelt „piszkos adatok” jelentésünkig.
2009 óta próbáljuk rávenni a Google-t és más informatikai cégeket, hogy legyenek átláthatóbbak, Cool IT dicsőségtáblánk, valamint az adatközpontok energiafogyasztásáról és energiafelhasználási lehetőségeiről készült analízisünk keretében, Piszkos Adatok jelentésünk részeként, ahol a Google F kategóriás osztályzatot ért el átláthatóságból.
Most végre befejeződhet a spekuláció – a fő számok a következők: a Google 2.259.998 MWh villamos energiát használ, és működése 1.457.982 tonna CO2 kibocsátást eredményez. A villamos energia legnagyobb hányadát a Google adatközpont használja, amely (a Google irodáival együtt) 1.226.350 tonna CO2-t bocsát ki. Összehasonlításképpen, ’Googleország’ energia felhasználás szempontjából a 132. legnagyobb állam lenne – nagyobb, mint a Föld 82 országa – és energiafelhasználása továbbra is gyorsan növekszik.
A jó hírek? 2010-ben a Google működése 25 százalékát megújuló energiaforrásokból fedezte, és 2012-ben ezt 35 százalékra emeli a megújuló energiába való közvetlen befektetés által. „Mennyire piszkosak az adataid?” c. jelentésünkben úgy tippeltük, a Google adatközpontjainak működését 36%-ban biztosítják megújuló energiaforrások. Becslésünk szerint egyedül a Yahoo! használ 55% mértékben tiszta energiát.
Ha az egy főre jutó adatokat nézzük, úgy tűnik, a Google termékei, mint pl. a Gmail és a YouTube viszonylag kis lábnyomot hagynak maguk után. Ez részben a viszonylag nagyarányú megújuló energia felhasználásnak és a hatékony adatközpontoknak, valamint a széles felhasználói bázisnak köszönhető, akik között eloszlik ez az energiamennyiség.
Ha a most közzétett információk alapján új jegyeket osztanánk, a Google valószínűleg egy alsó-közép „B”-t kapna.
Miért fontos az átláthatóság?
Az átláthatóságot széles körben a környezetvédelem és a fenntarthatóság felé vezető út egyik alapkövének tekintik. Az informatikai iparág a klímaváltozás elleni küzdelem egyik kulcsfigurája, mivel az előrejelzések szerint az internet energiafogyasztása 2020-ra megtriplázódik. A hatékony és megújuló erőforrásokat használó informatikai szolgáltatások alapvető fontosságúak lesznek a jövőben a tiszta energiamegoldások szolgáltatásához. Google jelentős érdemeit a megújuló energiaforrásokba való befektetés (700m US$ a múlt évben) és a fontos klíma célokat támogató környezetpolitikai munka terén.
A Google üzenetének központi magja természetesen az, hogy ne legyen lelkiismeretfurdalásunk a termékeik használata miatt, és talán az általunk szürcsölt vörösbor szénlábnyomának több fejfájást kellene okoznia számunkra, mint a Gmail fiókunknak. Bár a Google dél- és észak-karolinai adatközpontjai határozottan nem borral működnek (a felhasznált szén energia 78%, illetve 62%), és a későbbiekben alaposabban is meg fogjuk vizsgálni, a felhők építése miatti versenyfutás közepette hogyan növekszik a Google és más cégek szükséglete a piszkos energia iránt, és ez milyen szennyezést okoz. Ezt a feladatot azonban némileg megkönnyíti a Google mai napon kinyilvánított elkötelezettsége az átláthatóság iránt.
Milyen adatokat tartalmaz a Google jelentés?
Cég | Adatokat közöl az üvegházhatású gázok kibocsátásáról | Adatokat közöl a villamos energia felhasználásról | Adatokat közöl a megújuló forrásból származó elektromos áramról | A jelentésben szerepel az adatközpontok által felhasznált energia |
| |
nem | nem | nem | Nem | nem | ||
igen | igen | igen | Részben | Gmail, YouTube, kereső | ||
HP | igen | igen | igen | Nem | nem | |
Microsoft | igen | igen | igen | Igen | nem | |
Yahoo | igen | igen | részben | Nem | nem |
A Google nagy előrelépése után a Facebook a zöld IT osztály egyedüli sereghajtója maradt, aki még mindig titkolja, hogy Facebook posztjaink, képeik és online barátságaink milliói mennyi energiát fogyasztanak és kibocsátást okoznak. Itt az ideje, hogy a Facebook is megtegye a lépést, és a Google nyomdokaiba lépve a piszkos szén energia használatát visszaszorítva növelje a megújuló energiaforrások felhasználását.
Csatlakozz te is az Unfriend Coal rajongói oldalhoz, és kérd a Facebook-ot, hogy szorítsa vissza a szénfelhasználását!
fordította: Evi