Greenpeace Magyarország

A Greenpeace Magyarország politikailag és anyagilag független környezetvédő szervezet, része a több mint 55 országban jelen lévő Greenpeace-irodák hálózatának.

Látványos, bátor és békés eszközökkel hívjuk fel a figyelmet a környezeti problémákra, és azok megoldásaira. Egy élhető és békés jövő érdekében dolgozunk itthon és a nagyvilágban.

Függetlenségünket és szabadságunkat az biztosítja, hogy nem fogadunk el támogatást államoktól, politikai pártoktól és cégektől. Működésünk kizárólag olyan magánszemélyek adományainak köszönhető, mint te!

Munkánkat a http://greenpeace.hu/tamogass oldalon keresztül támogathatod. Adószámunk: 18178883-1-42. Köszönjük!

Friss topikok

Videósáv betöltése...

Nem lesz többé szmogriadó?

2012.11.02. 09:27 SimonG

Újra beköszönt a hideg, ködös téli időjárás és annak velejárója, a rossz levegő is a Fővárosban. Idén viszont már igen jelentősen csökkent a szmogriadó esélye. No nem azért, mert olyan hatékony intézkedéseket hozott a Fővárosi Önkormányzat vagy a kormány az évi több mint tizenötezer magyar életét követelő légszennyezés megállítására. Hanem mert nem működik a fővárosi légszennyezés mérőállomások java. Pénzhiány, vagy ki tudja mi miatt.

Smog.jpgA szmogriadót, vagy annak a tájékoztatási fokozatát márpedig csak akkor rendeli el a főpolgármester, ha a fővárosban legalább három mérőállomáson egy időben mért légszennyezőanyag-koncentráció meghaladja a tájékoztatási vagy riasztási küszöbértéket.  Ehhez képest a 12 fővárosi mérőállomásból 10 nem működik elégségesen (november 1-én), azaz nem mér valamely szennyezőt. Négy mérőállomás[1] - melyből kettő belvárosi - pedig szinte egyáltalán nem működik. Mivel pont a legszennyezettebb területeken szünetel a mérés, így nagyon jelentősen csökkent annak az esélye, hogy el lehessen rendelni szmogriadót. A lakosok egészségét védő szmogriadó hiányán túl a mérőállomások leállása miatt sem a lakosok, sem a döntéshozók nem tájékozódhatnak a levegőminőség állapotáról.

Budapest levegője pedig korántsem javult, az elmúlt pár évben nem csökkent azon napok száma, mikor a határértékek felett volt a részecskeszennyezés, pedig mindeközben a WHO bizonyított emberi rákkeltőnek minősítette a közlekedésből származó részecskéket. Egy tavaly bemutatott kutatás szerint pedig Bukarest után Budapesten halnak meg idő előtt a legtöbben a lakosság számához viszonyítva a részecskeszennyezés miatt. Bár a Fővárosban már idén is régen túl járunk a 35 olyan napon, amikor határérték felett volt a részecske (PM10) szennyezettség, mégsem hoztak azonnali intézkedéseket a szennyezés megállítására. A pár működő mérőállomás adatai szerint csak októberben legalább 10 napon át volt határérték felett a légszennyezettség, azaz minden harmadik nap elégtelen volt a levegő minősége Budapesten. Sajnos a elegendő mérés hiányában nincs valós képünk a Főváros szennyezettségéről, pedig sajnos az elmúlt évek gázáremeléseinek hatására mind többen térnek át a szennyező vegyes- illetve fatüzelésre. Csak reménykedni tudunk benne, hogy a Főváros vezetése a mérések beszüntetésénél kreatívabb módon lép fel a rossz levegőminőségi statisztikákkal szemben és végre valahára meghozza a lassan 15-20 éve halogatott intézkedéseket, hogy biztosítsa a lakosok számára a törvényekben előírt levegőminőséget.

Simon Gergely


[1] Kosztolányi Dezső tér, Erzsébet tér, Csepel, Budatétény


16 komment

Címkék: közlekedés autó egészség levegő vegyi anyagok

A bejegyzés trackback címe:

https://greenpeace.blog.hu/api/trackback/id/tr54873671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rézkalapács 2012.11.02. 11:49:15

Szeretem a Nemzeti Együttműködés Rendszerét :-(

bazd meg 2012.11.02. 22:30:59

Ez is az USA miatt van, okos magyarok ??

anyadmajma 2012.11.02. 23:02:56

Na, így legalább a vállalt-előírt büntit nem kell kifizetni. Ez is egy megoldás a problémára, olyan kétharmados. Mint pl. az IMF-előírások, vagy a nagyarányú gdp%-os államadósság.

MP 2012.11.03. 09:40:22

Most komolyan minek menjenek? A villamosvonalakon ott van az összes homokoláshoz használt homok a buszok döntő többségét cserélni kellene. Valóban az a pár autó a probléma ami öreg s elavult? Nem beszélve a kikötött részecskeszűrővel használt elvileg korszerű dízelekkel. Ha leteszik az autókat honnan lesz korszerű jármű a tömegközlekedéshez?

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2012.11.03. 10:32:45

Az kipufogógázok kb 10%-ban járulnak hozzá a szmoghoz.
A maradék 90% pedig a fűtés, szilárdtüzelés, fa, szén égetés. Őszi avarégetés.
Nyilván kifizetődőbb egy politikusnak az autókat basztatni, mint azt mondani, baszki, fűts gázzal, az egészségesebb, ha fávalfűtesz, megfulladunk mind!

Reggie 2012.11.03. 10:53:06

@B-road: Mondjuk ez attol is fugg, hogy milyen hatarertek atlepes tortent. Telen az a jellemzobb, amit mondasz, viszont a nyari szmogriadoknal mar kevesbe jellemzo.
Egy teli szmogriadonal elsonek a BKV jarmuveit kene betiltani, sot az autozast kulon tamogatni kene, mert ekkor a fa/vegyes tuzelesbol eredo nagyobb szemcseket a legszurok kiszurik, azaz mondhatni inkabb tisztitjak a leveto, mint szennyezik.

2012.11.03. 10:57:59

Mi az, hogy csak reménykedni tudtok? Azt én is tudok. Megpróbálhatnátok csinálni valamit! :D

Reggie 2012.11.03. 13:26:02

@little troll: A greenpeace csak tuntetni tud, erdemben cselekedni nem. Ez a vedjegyuk.

SimonG 2012.11.03. 14:01:16

@B-road: Helló, nincs semmilyen felmérés arra, hogy a szennyezés mekkora hányada származik a közlekedésből. Budapesten be van tiltva az avarégetés, így az ha nem is tűnt el teljesen csak kismértékben járul hozzá a szennyezéshez. Abból lehet következtetni a lokális forrásokra, hogy a háttérnek számító sarródi mérőállomáson évi max 10-15 nap van határérték feletti PM10 szennyezettség (pedig fafűtés ott is van), míg Budapesten legalább 100 ilyen nap van.
NOx esetében a kibocsátások azért 80-90%-a a közlekedésből jön. Ugyanez a helyzet az ózon prekurzoraival is. A PM10 esetén a becslések szerint kb. 40%-a származik a szennyezésnek közlekedésből.

SimonG 2012.11.03. 14:03:33

@little troll: valóban kétféle füstköd van a Los Angeles-i (tiszta.levego.hu/losangelesi.html) és a londoni (tiszta.levego.hu/londoni.html).
A PM10 szennyezés, ami miatt elrendelik általában a szmogriadó tájékoztatást vagy a riasztást Budapesten pedig egy harmadik féle szennyezés. Ennek a forrása a háttérszennyezésen túl főleg a dízel közlekedés és a szilárd fűtés.

2012.11.03. 18:36:42

@Reggie: Ne regélj, nem is igaz! :)

2012.11.03. 18:44:53

@SimonG: :) Akkor reménykedjünk, de azért majd írjátok meg, ha sikerült elérni valamit.

Reggie 2012.11.07. 08:55:21

@SimonG: Helyes, vegre valami hasznos kerdesben egy hasznos allaspontot viselnek ok is. Nem veletlen Hebego Mokacsoport a gunynevuk:) Ez talan valami valtozas szele lehet, mivel ertelmes dolgokkal es emberi allaspontot kezdenek kepviselni.

2012.11.07. 17:41:51

@Reggie: Jaj, de mokas vagy, hogy itt terjeszted a mokas ovodasok mokajat, te kis te!