Hét év alatt rávettük a legnagyobb divatcégeket, hogy lemondjanak a legszennyezőbb vegyszerekről
Hét éve indítottuk útjára a világméretű „Detox My Fashion” kampányunkat azért, hogy megállítsuk az élővizeink szennyezését, amit a divatcégek gyártóüzemeinek toxikus vegyszerei okoznak.
Amikor először megkérdeztük a világszerte kedvelt ruhamárkákat, azt mondták: nem tudják, pontosan milyen beszállítók gyártják a termékeiket, és hogy nem lehet tenni a szennyezés ellen. Ezt a választ persze nem fogadtuk el.
Világszerte veletek együtt cselekedtünk, hogy rávegyük a cégeket a felelősség vállalására. Hozzád hasonló emberek a világ legkülönbözőbb pontján szólították fel a cégeket: hagyják abba a környezetünk szennyezését ezekkel a mérgező anyagokkal. Petíciókat írtatok alá, üzeneteket küldtetek a közösségi médián, és látványos eseményeken vettetek részt a márkák üzleteinél, hogy ők is megértsék: nektek fontos a környezetünk védelme, az emberek egészsége, és az, milyen módon készülnek el a ruhák.
A ti kitartásotoknak köszönhető, hogy mára 80 márka jó úton halad afelé, hogy 2020-ig kivonja az összes veszélyes vegyszert a teljes beszállítói láncából. Ezek a cégek együtt a teljes globális ruhagyártás 15%-át adják.
Olyan piacvezető márkák kezdtek el felelősséget vállalni a termékeik gyártásának módjáért, mint a Zara, az Adidas vagy a Tesco. Elkezdték tesztelni és nyilvánosságra hozni a gyáraikból származó szennyvizek összetételét, és kevésbé ártalmas vegyszerek használatára térnek át. Emellett elkezdik kiépíteni a kapcsolatot a termékeiket gyártó munkásokkal Kínában, Mexikóban, Indonéziában és további országokban. Mindezek révén nemcsak a vizeink váltak tisztábbakká, hanem a ruhagyárakban dolgozó – vagy éppen azok közelében lakó – emberek életkörülményei is javultak.
Forradalmi változást, átláthatóságot hoztatok a divatvilágba. Olyan civil szervezetek, mint a Fashion Revolution vagy a Changing Markets jobb munkakörülményeket és fenntarthatóbb anyagokat követelnek a divatiparban. Ezek olyan, pozitív folyamatokat indítottak be, amelyeket nem lehet visszavonni. Mindez remek példája annak: lehetetlennek tűnő dolgokat is el lehet érni, ha az emberek elkezdenek kiállni azért, ami fontos számukra!
Természetesen még rengeteg mindent kell tennünk. A „fast fashion” népszerűsége tovább nő, különösen az online vásárlás mindennapossá válásával. A vállalatok így évről évre egyre olcsóbb ruhákkal állnak elő. Noha azt már megtanulhattuk, hogy semmi sincs ingyen: a nagy ruhamárkák a környezetünk és a ruhagyártó munkások kihasználásának árán tudták olcsón adni termékeiket. Csakhogy a klímaválság egyre fokozódik; elképesztő mennyiségű hulladékkal árasztjuk el a környezetünket; és a szintetikus ruhákból származó műanyag mikrorészecskék már mindenütt jelen vannak a vizeinkben, a Tiszától a Földközi-tengeren át a Déli-sarkvidékig. Ezt nem hagyhatjuk annyiban.
Amellett, hogy a divatcégeket rábírjuk a környezetbarátabb gyártásra, egyéni felelősségünk is van. Mindennapi döntéseinkkel mindannyian sokat tehetünk egy élhetőbb jövő érdekében!
- Vásárolj kevesebbet! Varrd meg, ha elszakadt; alakítsd újra! Szervezz ruhacserét barátaiddal, ha már nem használsz egy ruhát, vagy add valaki olyannak, akinek szüksége van rá!
- Készíts ruhát vagy más hasznos cuccokat! Gondold újra régi ruháid, csatlakozz a MAKE SMTHNG közösségéhez! (Itt további tippeket találsz.)
- Szervezz te is eseményt, ahol a régi ruhákat „gomboljátok” újra, és csatlakozzatok a MAKE SMTHNG-héthez – ami a fekete péntek (Black Friday) napján, november 23-án indul.
- A Detox-kampányhoz csatlakozó 80 márka vállalta, hogy felhagy a Greenpeace által 11 kiemelt fontosságú csoportba sorolt kockázatos vegyszerek használatával, és rendszeresen beszámolnak azok jelenlétéről a beszállítóik gyáraiból származó szennyvizekben. Sőt a vállalatok jelentős része további vegyületek kivezetését is beütemezi.
- A Detox mellett elköteleződő márkák 72%-a teljesen kivezette a PFC-k (per- és polifluorozott vegyi anyagok) használatát a termékekben; a maradék 28%-uk szintén komoly léptekkel haladnak efelé.
- A Detox-kampánynak köszönhetően alapvető szemléletváltás történt a ruhaiparban: a gyártók már a teljes gyártási folyamat során vizsgálják a szennyezéseket, nem csak a végtermékekre vonatkozóan.
Az eredményekről részletesebben a Greenpeace Németország friss tanulmányában olvashatsz: Destination Zero – Seven Years of Detoxing the Clothing Industry.