Greenpeace Magyarország

A Greenpeace Magyarország politikailag és anyagilag független környezetvédő szervezet, része a több mint 55 országban jelen lévő Greenpeace-irodák hálózatának.

Látványos, bátor és békés eszközökkel hívjuk fel a figyelmet a környezeti problémákra, és azok megoldásaira. Egy élhető és békés jövő érdekében dolgozunk itthon és a nagyvilágban.

Függetlenségünket és szabadságunkat az biztosítja, hogy nem fogadunk el támogatást államoktól, politikai pártoktól és cégektől. Működésünk kizárólag olyan magánszemélyek adományainak köszönhető, mint te!

Munkánkat a http://greenpeace.hu/tamogass oldalon keresztül támogathatod. Adószámunk: 18178883-1-42. Köszönjük!

Friss topikok

8 ok amiért a Shell sarkvidéki jelenléte nem kívánatos

2013.01.23. 08:22 Toma001

A Shell legutóbbi „balesete” nem az első olyan eset, amely hátráltatta a sarkvidéki olaj kitermelésére irányuló terveiket. Tulajdonképpen már a nyolcadik azon a listán, mely bizonyítja, hogy miért is nem biztonságos a Shell jelenléte a Sarkvidéken.

 1. A Shell nincs tisztában egy esetleges olajszennyezés tisztításának költségeivel.

2012 márciusában a Brit Környezetvédelmi Bizottság parlamenti meghallgatásán, Peter Velez, a Shell Sarkvidékért felelős katasztrófaelhárítási csoportjának vezetője bevallotta, hogy cégük nem járt utána egy sarkvidéki tisztítási művelet költségeinek, ezzel potenciálisan hatalmas anyagi kárt okozva a részvényeseknek.

64293_114941.jpg

2. A Shell „Arctic Challanger” nevű uszályát az amerikai kormány nem találta elég biztonságosnak

Múlt év júliusában az amerikai hatóságok bejelentették, hogy a Shell olajszivárgást elhárító flottájának egy része nem kapott engedélyt a Sarkvidékre való behajózásra, mert nem feleltek meg az Egyesült Államok Parti Őrsége által támasztott biztonsági előírásoknak. Az „Artic Challenger” nevű hajó egy 36 éves uszály, amit biztonsági berendezések vontatására használtak a Jeges-tengeren, ám az amerikai hatóságok nem elégedettek a fedélzeten látottakkal és úgy vélik, az Arctic Challanger nem bírná a sarkvidéki, szélsőségesen zord körülményeket. Eredetileg a Shell azt állította, hogy a hajó extrém viharokat is kibírna, ám azóta a cég mérnökei is elismerik, hogy ez az állítás már nem állja meg a helyét.

 3. Az Amerikai Egyesült Államok Parti őrsége nem nyugodt egy esetleges olajszennyezés során a Shell által használni kívánt diszpergálószerekkel kapcsolatban

Az Amerikai Egyesült Államok Parti őrségének parancsnoka a Bloomberg magazin egyik interjújában kételyét fejezte ki a diszpergálószerek hatásával kapcsolatban egy alaszkai olajszennyezés esetén, mondván: - Nem tudom, milyen hatása lesz a hidegebb vizekben, fent Alaszkában.

A diszpergálószerek a Shell olajszennyezés elhárító tervének fő részét képezik a Sarkvidéken.

 4. A Shell olajfúró hajója zátonyra futott az erős szélben

Július 15-én a Shell olajfúró hajója, a Noble Discoverer közel  60km/h szélben zátonyra futott a védett és viszonylag csendes Dutch Harborban, Alaszkában. A Noble Discoverer és a Kulluk egyaránt öreg, rozsdás hajók és nem azok a modern járművek, amikről a Shell dicshimnuszokat zengett. A Kulluk az elmúlt 13 évben használaton kívül állt, míg a Frontier Discoverer 1966-ban épült.

5. Kigyulladt a Shell olajfúró hajója

Novemberben kigyulladt a Noble Discoverer motorja, miközben az alaszkai Dutch Harbourba tartott visszafelé. A tüzet speciális tűzoltóknak kellett eloltania.

 6. A Shell biztonsági záró eleme sörös dobozként nyomódott össze a tesztelés során

Decemberben derült fény arra, hogy a Shell olajszivárgást akadályozó rendszere, melynek a sarkvidéki helyszínen kellett volna lennie, egy szeptemberi tesztelés során súlyosan megrongálódott. A Szövetségi Biztonsági és Környezetvédelmi Hivatal képviselője közölte, hogy a tenger alatti fedő elem „sörös dobozként nyomódott össze”.

7. A Shell alaszkai alelnöke beismerte, hogy lesznek olajszivárgások

Pete Slaiby, egy a BBC-nek adott interjúban beismerte, hogy leginkább az olajszennyezéstől tartanak. – Ha engem kérdeznek, hogy lesz-e olajszivárgás, úgy gondolom lesz, – mondta.

8.  A Shell sarkvidéki olajfúrótornya sziklának ütközik

2012. december 31-én a Kulluk olajfúrótorony zátonyra futott Alaszka partjainál, miközben a seattle-i öbölbe vontatták vissza. Pár nappal előtte az alaszkai öbölben került kedvezőtlen időjárási körülmények közé, ami miatt a több mint 120 méteres vontató kötél elszakadt, és a fúrótorony elszabadult. A vontatóhajónak 80 kilométerre délre, a Kodiak szigettől sikerült újból csatlakoznia a Kullukhoz, de közben többszöri motorhibát észlelt, melynek eredményeképp a 10 méter mély tengeren, közel 60 km/h-s szélben a fúrótorony ismét elszabadult. A fúrótorony egy újabb vontatási kísérletet követően végül hétfőn zátonyra futott. A Kulluk fedélzetén 139 ezer hordónyi gázolaj és 12 ezer hordónyi hidraulikaolaj van, ám egyelőre nem észleltek szivárgást. A helyszíni csapatok próbálják biztosítani a fúrótornyot.

Csatlakozzon a „Mentsük meg a Sarkvidéket” mozgalomhoz, akadályozzuk meg, hogy az olyan meggondolatlan vállalatot, mint a Shell kizsákmányolják ezt a törékeny környezetet.

http://www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/makingwaves/8-reasons-why-shell-cant-be-trusted-in-the-ar/blog/43561/?accept=1b02cc32b33a8dc06784b4cb5bbac369

fordította: Saci


Szólj hozzá!

Címkék: olaj shell sarkvidék olajkatasztrófa

A bejegyzés trackback címe:

https://greenpeace.blog.hu/api/trackback/id/tr475010305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása