Az Ellen MacArthur Alapítvány (EMF) ma bejelentette új globális műanyag-gazdálkodási kötelezettségvállalását (New Plastic Economy Global Commitment). Ez azonban nem garantálja kellőképpen a vállalati szektor határozott fellépését a Földünket ellepő műanyaghulladék ellen.
A Coca-Cola, a Nestlé, a Danone, a Mars, a Pepsi és az Unilever is szerepel a több mint 250 nagyvállalat között, akik a nyilatkozat aláírásával kötelezettséget vállaltak a műanyagszennyezés csökkentésére. A Greenpeace a nemzetközi Break Free From Plastic mozgalom tagjaként arra szólítja fel ezen cégeket, hogy a vállalások mellett konkrét intézkedésekkel is bizonyítsák elkötelezettségüket.
Az EMF globális kötelezettségvállalásának egyes elemei egyértelműen jó irányba mutatnak. Ugyanakkor aggályos, hogy továbbra is túl nagy mozgástere marad a gyártóknak arra, hogy az újrafeldolgozást részesítsék előnyben a műanyagprobléma gyökerére adott válaszok: a műanyag-felhasználás csökkentése, illetve az újrahasználat helyett. A nyilatkozat egyáltalán nem kötelezi a vállalatokat arra, hogy korlátozzák az egyszer használatos műanyagok mennyiségét, amelyekkel elárasztják a világot. A jelenlegi kötelezettségvállalással tulajdonképpen mindent ugyanúgy folytathatnak tovább, mint eddig.
Nemrégiben publikált, A Crisis of Convencience („A kényelem válsága”) című jelentésünk feltárta, hogy a fogyasztási cikkeket előállító óriáscégek közül tizenegy vállalat üzleti tervei nemhogy nem szabnak meg konkrét csökkentési vagy kivezetési célokat, de még az egyszer használatos műanyagok termelésének növelését is megengedik.
Nemzetközi márkavizsgálatot végeztünk. A műanyagszennyezés jelentős része ehhez a tíz nagyvállalathoz köthető. Tudj meg többet erre a linkre kattintva.
Ha ezen az úton megyünk tovább, akkor a világszintű műanyagtermelés a következő 20 évben megduplázódik, 2050-re pedig megnégyszereződik. Amíg a nagyvállalatokat nem kötelezik ambiciózus és konkrét termelés- és felhasználáscsökkentési célok betartására, addig nem tudjuk a probléma gyökerét kezelni, és az EMF kötelezettségvállalásához hasonló lépések nem hoznak érdemi változást.
A Greenpeace ezért azt várja a Nestlétől, az Unilevertől, a Coca-Colától, a Pepsitől és a hozzájuk hasonló nagyvállalatoktól, hogy járjanak elöl a műanyagszennyezés felszámolásában, és haladéktalanul tegyék meg az alábbi intézkedéseket:
- Jelöljenek ki ambiciózus és számon kérhető célokat az egyszer használatos műanyag termékek és csomagolások csökkentésére.
- Tegyenek azonnali lépéseket a túlzott mértékű és problematikus műanyag csomagolások kiiktatására.
- Kezeljék kiemelten az újrafelhasználási lehetőségeket, illetve az alternatív csomagolási rendszereket gyakorlatba ültető fejlesztéseket.
- Működjenek átláthatóan, és évente számoljanak be műanyagszennyezésük mértékéről.