Greenpeace Magyarország

A Greenpeace Magyarország politikailag és anyagilag független környezetvédő szervezet, része a több mint 55 országban jelen lévő Greenpeace-irodák hálózatának.

Látványos, bátor és békés eszközökkel hívjuk fel a figyelmet a környezeti problémákra, és azok megoldásaira. Egy élhető és békés jövő érdekében dolgozunk itthon és a nagyvilágban.

Függetlenségünket és szabadságunkat az biztosítja, hogy nem fogadunk el támogatást államoktól, politikai pártoktól és cégektől. Működésünk kizárólag olyan magánszemélyek adományainak köszönhető, mint te!

Munkánkat a http://greenpeace.hu/tamogass oldalon keresztül támogathatod. Adószámunk: 18178883-1-42. Köszönjük!

Friss topikok

Elbújtunk pár atomerőműben. Megtaláltak?

2011.12.29. 09:50 majcsi

 Az atomenergia jövőjéről szóló vita újra lángra kapott Franciaországban és sok más országban azoknak az aktivistáinknak köszönhetően, akik a héten két francia atomerőműben is váratlan látogatást tettek. Hamar szárnyra kapott a hír, hogy ilyen könnyedén átjutottak az erőművet körülvevő biztonsági zónán, és a történet világszerte újból felkavarta az atomenergia biztonságosságát övező vitát. A francia atomipar teljesen összezavarodott a biztonsági rendszer elégtelensége miatt – a hír persze eljutott Oroszországba, Japánba, Brazíliába, Kínába és sok más országba is. Vajon ráébred végre az atomipar és a média, mennyire sebezhetőek az atomreaktorok? Reméljük, így lesz.

Hogy szeretett atomiparáról elterelje a figyelmet és a kritikákat, Franciaország elnöke, Nicolas Sarkozy „rendkívül felelőtlennek” nevezte akciónkat. Sarkozy Úr! Mi inkább azt mondanánk, hogy egy olyan biztonsági rendszer, amelyen az emberek kedvük szerint ki-be sétálhatnak, sokkal, de sokkal felelőtlenebb dolog.

 

Az erőmű tulajdonosa az EDF (francia energiaszolgáltató vállalat), az atomreaktorokért felelős vezető pedig Dominique Miniere, aki igencsak igyekezett pozitív színben feltüntetni az eseményeket, és hangsúlyozta, hogy a Greenepace-es csapatot mind a Cruas, mind a Nogent-sur-Seine erőműben a biztonsági őrök kapták el „sokkal gyorsabban, mint eddig bármikor”. Lehet, hogy ez így van, de ettől még az embereinknek sikerült kijátszania a biztonságiakat –a Nogent-sur-Seine-ben 4 órán keresztül, a Cruas-ban pedig 14 órán keresztül. Ha ez volt a „sokkal gyorsabb”…hááát, jobb nem belegondolni, milyen lassúak lehettek a biztonsági őrök korábban.

 

De akármennyit is próbál csűrni-csavarni a francia kormány és az EDF, akkor sem tudja semmissé tenni az óriási hírt, amit akciónk keltett Franciaországban és szerte a világban. Ez nem egy egyedi vagy egyszeri probléma, amivel csupán Franciaországnak kellene megbirkóznia. 2002-ben aktivistáink megmászták a mára már bezárt Jose Cabrera reaktor kupoláját Spanyolországban, bejutottak a dél-afrikai Koeberg atomerőműbe és a belga Doel erőműbe is sikeresen behatoltak. 2003-ban a Brit Sizewell B atomerőműbe jutottunk be, 2005-ben pedig látogatást tettünk” a holland Borselle erőműben. A következő évben egy aktivista motoros siklóernyőjén kevesebb mint 300 méterre megközelítette a franciaországi Flamanville erőmű reaktorait. 2007-ben a szintén francia Belville erőművet célozta meg a Greenpeace. 2009-ben pedig a német Unterweser reaktor dómjára festettünk halálfejet. Aztán következett a Forsmark 2010-ben Svédországban.

 

Vajon szükség lesz-e arra, hogy folytassuk? Lehet, hogy az atomiparnak Greenpeace-es szakértőket kellene alkalmaznia biztonsági ügyekben, hiszen akárki is volt eddig felelős az atomreaktorok biztonságáért, tuti, hogy nem jól végezte a dolgát. Az atomreaktorok - akárhol legyenek a világban - nagyon sérülékenyek. Ez mindig is így volt, és így is marad.

 

Eric Bresson, francia iparügyi miniszter így reagált legutóbbi akciónkra: „Lépéseket kell tennünk annak érdekében, hogy ez mégegyszer elő ne fordulhasson”.  Persze most rendkívüli üléseket tartanak. „Van mit tanulni az esetből” – mondta Dominique Miniere.

 

Az biztos, hogy az előző akcióknál nem vonták le a tanulságot, de reméljük, hogy ezúttal megteszik. Akik legközelebb sétálnak majd be az atomerőművekbe, nem biztos, hogy olyan ártatlan szándékkal érkeznek, mint a Greenpeacese-ek. A világ pedig árgus szemekkel figyel.

 

(Az eredeti blogbejegyzést írta: Justin McKeating)


31 komment

Címkék: vicces akció atomenergia

A bejegyzés trackback címe:

https://greenpeace.blog.hu/api/trackback/id/tr453457251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Permian 2011.12.31. 04:47:39

Érdemes elolvasni az eredeti blogbejegyzés kommentjeit is! :) Ha nem megy, szívesen lefordítom őket.

EXO 2011.12.31. 14:26:38

Ezek jópofa városi legendák.
Ez kb olyan szintű, mint amikor prédikálják az ingyenes energiaforrást, csak jaj pont akkor nem működik, amikor ott vagyok.
Attól még, hogy a kupolára felmentek, nem biztos, hogy be is jutottak

rézkalapács 2012.01.02. 15:19:23

Nem csak a kupolára mentek fel, hanem bent, a védett zónában ültek 14 órát, míg megtalálták őket.
De persze az se jelent semmit. :-) És a következő atomkatasztrófánál is lesz pár kommentelő és "független szakértő", aki elmondja, hogy 1- nincs semmi baj; 2 - most már nincs semmi baj; 3 volt ugyan némi baj, de már uraljuk a helyzetet; 4 - soha többet nem lesz semmi baj.
Közben a megújulók meg olcsóbban termelnek, mint az atom, tehát voltaképpen nem is kellene vitatkozni arról, meddig és mennyire kell kockáztatni azokkal a szarokkal.

EXO 2012.01.02. 19:34:37

@rézkalapács:
Szerinted miért van kötelező átvételi rendszer?
Mert olyan drága, hogy különben nem vennék át.

EXO 2012.01.02. 19:36:34

@rézkalapács:
Meg azt is osztották, hogy Csernobilnál még a növényzet is kipusztult. Télen mentek oda, és akkor persze nincsenek a fáknak lombjai :D

EXO 2012.01.02. 19:39:33

www.energy.eu/
Hasonlíts össze a francia áramárat a némettel a dánnal és a spanyollal

EXO 2012.01.02. 19:44:40

Akkor számolj ki egy megújuló energia befektetést,
meglátom, hová jutsz

az okos pipacs 2012.01.03. 11:16:10

Itt lehet megnézni, milyen jó dolog az atomenergia, ha valamit elszúrnak:
hvg.hu/nagyitas/20120102_japan_varos_fukushima_arnyekaban_nagyitas

Permian 2012.01.04. 14:51:52

@az okos pipacs:
Senki sem mondta, hogy ez így jó.
Régen hagyni kellett volna visszamenni az embereket.
Vagy pedig kihirdetni, hogy mostantól rezervátumot hoznak létre a természetes ökoszisztéma feltámasztása érdekében, és nem a sugárzásra fogni, hogy még mindig kitelepítés van érvényben.

Az Isten szerelmére kérlek, ne kérdezd meg, hogy akkor én most laknék-e ott a gyerekeimmel. Korábbi hozzászólásaimból asszem egyértelműen kiderül a válasz.

rézkalapács 2012.01.06. 15:55:51

@Permian: Én nem tudom, hogy laknál-e ott, de ha igen, ilyen szép paradicsomokat ehetnél:
fukushima-diary.com/2012/01/worst-vegetable-mutation/

Permian 2012.01.06. 17:29:50

Hiába kértelek az Isten szerelmére benneteket...

Kedves @rézkalapács:
Elfelejtettél komolytalanságot jelző smiley-t (pl. ":)" formájút) tenni...

Ha elárulom, hogy Saitama (ahol a honlap szerint ezt a dolgot aratták) Tokió külvárosa, >~ 200km-re a fukusimai erőműtől, és ott soha nem volt akkora mértékű sugárzás, ami indokolna ilyen deformációt (pláne hogy kinőtt növényen még egy közvetlen atomtámadás sem okoz ilyet) az elég neked ahhoz, hogy
1) elhidd, hogy ezt a(z amúgy valószínűleg egyszerű hoax) "termést" a nukleáris balesetnek tulajdonítani, azzal összefüggésben emlegetni butaság,
2) és ha már elhitted, legközelebb másokat se fertőzz ilyen hülyeséggel?

De ha tényleg csak vicc volt részedről, akkor máskor ne feledd a :) jelet!

rézkalapács 2012.01.07. 18:01:24

@Kedves Permian, tessék: :-)

Permian 2012.01.07. 18:09:43

@rézkalapács:

Kössz! Már megijedtem... Elnézést, hogy rosszat feltételeztem.

Amúgy ami számomra félelmetes, az az, hogy vannak, akik azt a honlapot fenntartják, gondozzák, és pénzt kapnak érte. (Utóbbi azt mutatja, hogy vannak, akik olvassák is szerte a világban.)

rézkalapács 2012.01.07. 19:12:48

@Permian: Kár volt megijedni, az atomenergia hívőknek jól kell bírni a fenyegetettségtet :-)
Viccen kívül: honnan veszed, hogy pénzt kap érte? Miért ne csinálhatnák önkéntes alapon, mint annyi mindenki annyi mindent?

Permian 2012.01.07. 19:28:53

@rézkalapács:
Hát, most, hogy mondod, lehet is, hogy nem kap pénzt.

Nekem mindenesetre kicsit úgy tűnt, hogy ez valami újabb kezdeményezés, hogy fizessenek (még többet) azoknak, akik valamit kitalálnak, hogy miért rossz nekik (még ha talán tényleg nem is kapnak közvetlenül pénzt az oldal fenntartói.)

A mostani gondolati környezetben viszont akár pénzt kapnak, akár nem, finoman szólva felelőtlenség, durvábban szólva arcátlanság ilyenekkel viccelni ott Japánban. Mert sajnos sokan elhiszik.

Tévedés ne essék: vannak, akiknek tényleg rossz, pl. azoknak, akiknek még mindig nem engedték, hogy legalább a kertjükben landolt halászhajót a házuk romjáról lehordani hazamenjenek. Ezért viszont - ezt írtam @az okos pipacs: -nak írt válaszomban - szerintem inkább a túlzottan sugárfóbiás japán kormányt terheli a felelősség. Én hasonló esetben már rég összeütközésbe kerültem volna a törvénnyel a kilakoltatás kapcsán.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.01.10. 09:45:27

@rézkalapács:

"Közben a megújulók meg olcsóbban termelnek, mint az atom"

Bullshit.

rézkalapács 2012.01.11. 09:39:09

@molnibalage: Az új építésű atomerőműveknél olcsóbbak a megújulók. Az vén Paksi atomerőműnél, ahol az olyan alapvetően szükséges védelmi berendezéseket kispórolták, mint a másodlagos félgömb vasbeton konténment, persze drágábbak. De azokat mielőbb be kell zárni.

rézkalapács 2012.01.11. 09:41:25

@Permian: Nem lehet, hogy a "sugárfóbia" mögött az van, hogy nekik van a legtöbb gyakorlati tapasztalatuk a sugárszennyezésről? :-)
Kivéve persze a polgárai biztonságát legendásan komolyan vevő Szovjetúniót/Oroszországot, ahol a paksi atomhulladékot is csak úgy leborították a tajgába.

pandava 2012.01.11. 16:07:08

@rézkalapács: nem értem, hogy lehetne érévnyes az általánosításod, ha még a gp kampányfelelősének véleménye szerint is a napenergia évek múlva fog annyira "olcsóvá" válni, hogy annak termelői ára összemérhető lesz a lakossági fogyasztói árral?

Permian 2012.01.11. 17:25:20

@rézkalapács:
Lehetni lehet, de nem indokolt akkor sem. Minden komolyan vehető Csernobil-jelentés is megállapította már, hogy a sugárfóbia nagyságrendekkel több kárt okozott, mint bármiféle sugárzás. (Remélem, itt (Japán) azért nem így lesz.) Az atombombák amúgy teljesen más típusú, erejű, időbeli lefolyású sugárhatást okoztak.

Semmi ok sincsen feltételezni, hogy a Mayak kombinátban (nem tajga:) ) a paksi kiégett fűtőelemeket (NEM "atomhulladékot") csak úgy kiöntötték volna. Ennél ott is gondosabbak.
Az ottani nagyobb szennyezések ideje a sietős atombomba-készítés ideje volt. (Bevallom, valószínűleg én sem törődtem volna a tavacskákkal, ha Lavrentyij Berija azt mondja, hogy vagy lesz atombomba jövő ilyenkorra, vagy kinyír mindenkit családostul.)

Honnan veszed, hogy az új építésű atomerőműveknél olcsóbbak a "megújulók"? Szeretném látni, mikor építenek fel 7 milliárd euróból 1400 MW folytonos teljesítményt 60 éven keresztül leadó szél- vagy naperőműtelepet, legfeljebb ugyanakkora környezetterheléssel, mint a finn Olkiluoto-3 blokk.

Miért gondolod, hogy a félgömb vasbeton "alapvetően szükséges"? Van fogalmad arról, hogy milyen konténmentje van egy VVER-440/213 reaktornak? (Megsúgom: manapság is épülnek olyan reaktorok (pl. ABWR-ek) "másodlagos félgömb vasbeton" nélkül.)

Hedonista Daidalosz 2012.01.19. 11:01:46

hát ha azt is belevesszük, hogy miután bezárjuk az atomerőműveket, azt nem lehet csak úgy ott hagyni, akkor már tuti h drágább az atom mint a megújuló. nah meg azért az energiahatékonyság szót sem lehet kihagyni az egyenletből (úgy értem az is kéne fejleszteni kis hazánkban).

azonkívül, ha egy atomerőmű által termelt áramot megújulókkal váltanánk ki, az igencsak sok új munkahelyet teremtene, ami ellen nem hiszem h bárkinek is lenne ma kifogása itthon.

Permian 2012.01.19. 11:59:27

@Hedonista Daidalosz:
Bocs, ma bal lábbal keltem.

Nem, nem tuti drágább. Mert az atomerőművek erre félreraknak pénzt (=figyelembe veszik ezt az externális költséget), nem úgy, mint a szélkerekek és a napcellák, amikor nem raknak semmit félre a lebontásukra, az előállításuk során használt nem túl fincsi vegyületek kártalanítására, valamint a működésük során szükségszerűen igénybe vett tartalék-kapacitásokra.

Igen, és a munkahelyek ellen is van kifogásom. Ez volt pont a szocializmusban: két embernek nincsen munkája? Gyerünk, odaállni a gyártósorhoz, egyik összerakja, másik szétszedi, máris nincs munkanélküliség! :) Na de komolyan. Nem attól lesz jó, hogy mindenkinek lesz papíron munkája: a hozzáadott érték számít. Ha egy feladatot (az energiaellátást) tízezer ember is meg tud oldani, akkor erre százezer embert foglalkoztatni csak rövid távú populista "munkahelyteremtésből" lehet, hosszútávon visszaüt.

pandava 2012.01.19. 21:19:02

@Permian: "Nem, nem tuti drágább"

Amit írsz, az semmi. A bibi ott van, hogy egy atomerőművet 60 évre, míg egy szélerőművet 20 évre terveznek. Emiatt 3x annyi szélgépet kell felhúzni. Ezt persze a zöld-zöld hangadók nem mondogatják...

"Ez volt pont a szocializmusban"
Eme összefüggés belátásához szükség van a nagyobb rendszerben való gondolkodás képességére, amit sajnos nem erősít az, hogy a politika többnyire iqnegatív szavazó-tuskó szintjén kezeli az embereket.

A másik, hogy nálunk nincsen naperőműre, szélerőműre bejelentett munkahely. Ugyanis ezek önműködő rendszerek. Sok embert tud foglalkoztatni eme rendszerek kifejlesztése, gyártása, szervízelése. Nálunk ebből mi van? Egyik se.

Mennyi magyar munkahelyet teremt azzal a magyar ha vesz egy iphone-t? Egyet se. Ugyan ez a helyzet a megújulók nagy részével is. Bele kellene gondolni...

EXO 2012.01.22. 11:51:54

@fuck.the.system:
Az egy építés alatt álló erőmű.
Kérdés, hogy mit tudtak onnan ellopni, valószínüleg nem uránt vagy plutoniumot

fuck.the.system 2012.01.22. 17:39:56

Szerintem tök mindegy ebből a szempontból, hogy épül az az erőmű vagy bontják (bár én az utóbbinak jobban örülnék :-)) - a hírek szerint így is, úgy is elvittek pár cekker veszélyes anyagot.
És ott is biztos azt mondták az okosok, hogy ki van zárva, hogy bármilyen radioaktív anyagot bárki is ellopjon.

pandava 2012.01.23. 14:15:25

@fuck.the.system: én nem is értem miért nem járőröznek nukleáris létesítmények körül katonák. Egyrészt ezzel az atom-pro oldal kihúzhatná a zöldek eme méregfogát, másrészt tényleg ne mászkáljanak illetéktelenek ilyen helyeken.

Még a parlament körül és járőröznek...

fuck.the.system 2012.01.23. 22:38:50

@pandava: Ennek a foghúzásnak kivételesen örülnék. :-)
És akkor már kihúzhatnák a hulladéktárolásos méregfogunkat, a Paksról hiányzó félgömb konténmentet, és a többit :-)

Permian 2012.01.24. 14:13:35

@fuck.the.system:
Hagyjad már szegény félgömb konténmentet. Már leírtam: sehol semmiféle természeti alaptörvény nincs, hogy az ilyennek meg kell lennie, egy VVER-440/213 konténmentje teljesen megfelel mindenki szerint. Amúgy meg manapság is építenek tökéletesen szögletes reaktorépületeket.

A "hulladéktárolásos méregfog" számomra szúnyogfullánknak is harmatos. Ezzel mindenki így van, aki tudja, nemcsak bemagolta, hanem egyfajta mélyebb szinten _tudja_ (="átérzi"), hogy mi az, hogy felezési idő.

Elöljáróban erről most csak annyit, hogy amikor a nukleáris "hulladékprobléma megoldatlansága" kerül elő, akkor valahogy mintha hallgatólagosan úgy értené mindenki, hogy minden más "hulladékprobléma" meg van oldva, csak ez nincs. Jelentem, nem így van, rohadtul nem. Az összes létező "hulladékprobléma" közül a nukleáris áll a legközelebb ahhoz, amit "megoldott"-nak lehetne nevezni, mind gyakorlati, jelenlegi, mind elvi szinten.

fuck.the.system 2012.01.24. 20:29:47

@Permian: A fukusimaiak mesélhetnek arról, milyen közel áll a megoldáshoz: az elszabadult sugárzás jelentős része ugyanis az udvaron hűtött kiégett fütőelemekből szabadult el.

Permian 2012.01.30. 12:54:36

@fuck.the.system:
Csak röviden, mert nem érek rá: amit mondasz, az a legenyhébben fogalmazva is szimplán nem igaz.
Úgyhogy megkérlek, ezentúl ezt az érvet ne használd az atom ellen!
Üdv!
süti beállítások módosítása