A rossz ötletek történelemkönyvében előkelő helyen fog szerepelni a terv, hogy adjuk vállalatok kezébe annak jogát, hogy kedvükre cenzúrázzák az internetes tartalmakat. Pedig ez lenne a hatása annak a két törvénytervezetnek, aminek a tárgyalására az amerikai kongresszus készül, és amely világszerte hangos tiltakozást váltott ki a szólásszabadságért küzdő aktivisták körében.
A két tervezet és az internetcenzúra elleni fellépés jegyében olyan honlapok sötétülnek el január 18-án, mint a Wikipedia, a Greenpeace International vagy a Mozilla. Ha még nem tudnád, hogy miről szól a két törvény, a SOPA és a PIPA, nos akkor itt az ideje, hogy megtudd. A döntéshozók a zenei és filmekkel kapcsolatos kalózkodás elleni fellépés eszközeként beszélnek a tervezetről, de ez nem minden, mivel egy potenciális fegyvert is adnak a vállalatok kezébe, amit azok könnyen az online aktivizmus elhallgattatására használhatnak fel.
Dióhéjban, ezek a törvények lehetővé teszik, hogy lekapcsoljanak minden olyan honlapot, amelyikről egy cég azt gyanítja, hogy szerzői jogsértést követ el. Mindössze annyi kell, hogy azt higgyék, felismertek egy ilyen dokumentumot az adott honlapon (hangsúlyozom: nem kell, hogy azt bíróságon bizonyítsa, elég, ha úgy gondolja az az ő tulajdona), például jelzik a szolgáltatónál, ahol a greenpeace.org-ot regisztráltuk, hogy találtak ilyen tartalmat, ezután annak 5 napja van arra, hogy megszüntesse az elérést a honlaphoz.
Ha kiderül, hogy valójában a Greenpeace nem szegte meg a szerzői jogokat, a szolgáltató akkor is mentességet élvez minden esetleges per alól, amit a szervezet a honlap megszüntetése miatt indítana ellene. Tehát a törvény azt mondja ki, hogy a vállalat egy személyben bíró és esküdtszék lehet, feltételezheti a bűnösséget és potenciálisan véthet a szólásszabadság, a magánélet védelme és az állampolgári jogok ellen saját érdekei védelmében. Mindez kiegészítve azzal, hogy az online keresők nem mutathatják azt, ahogy a közösségi oldalak sem, a hirdetőknek és a pénzügyi szolgáltatóknak pedig minden üzleti kapcsolatot meg kell szakítaniuk a gyanúba kevert honlappal.
Hogyan kapcsolódik ez az online aktivizmushoz?
Nos a törvény magában foglal egy, a védjegybitorlásra vonatkozó részt is, amely egy nyílt felhívás a vállalatok számára, hogy elhallgattassák a SOPA/PIPA segítségével kritikusaikat is. A Greenpeace gyakran használja fel a vállalatok önmaguk reklámozására használt eszközeit ellenük. Legyen szó a VW valaha volt legdrágább Superbowl reklámáról, a Kit Kat őserdőpusztításának bemutatásáról, vagy éppen az Apple.com kampányról a kevesebb e-hulladék érdekében. Éltünk a szólásszabadság adta joggal és sok-sok kampányban győztünk a természet érdekében, és a vállalatokkal szemben.
Az eszközeiket, marketingjüket felhasználva a saját erejüket fordítjuk ellenük – ez gyakran az egyetlen módja annak, hogy egy olyan, magántámogatásokból létező szervezet, mint a miénk reflektorfénybe tudja helyezni egy vállalat tevékenységének sötét oldalát.
A paródiára úgy tekintünk, mint a szólásszabadság részére, azonban sok cég nem osztja a véleményünket. Anno az Exxon/Esso bíróság elé állított minket Franciaországban azzal az indokkal, hogy megsértettük szerzői jogaikat a logójuk felhasználásával. Mi azzal feleltünk, hogy csak éltünk a szólásszabadság adta jogunkkal. A francia bíróság történelmi döntésével mellénk állt.
A Nestlé Kit Kat márkáját – és az őserdőirtást - kritizáló videónkat védjegye megsértése miatt eltávolíttatta a YouTube-ról, szerencsére azonban több száz támogatónk osztotta meg a videót a közösségi oldalakon. Végül a YouTube ügyvédje is közbelépett és a videó visszakerülhetett az oldalra. A SOPA révén azonban magának a YouTube-nak kellett volna eltávolítania a videót, a Facebook pedig elsötétíthette volna a megosztásokat. A Greenpeace honlapja szintén elérhetetlenné válhatott volna világszerte. A Kit Kat pedig sohasem vizsgálta volna felül pálmaolaj beszerzéseit, amivel továbbra is az indonéziai növény és élővilág, többek között a megmaradt orangután populáció pusztulásához járult volna hozzá.
Ez az, amiért fel kell lépni a SOPA/PIPA ellen. Az Obama-kormány jelezte, hogy vétóval fog élni, ha elfogadják a törvényt, ennek ellenére nekünk minden eddiginél erősebb és tisztább üzenetet kell eljuttatnunk a döntéshozókhoz: nem engedünk a vállalati cenzúrának!
Kumi Naidoo 2012. január 17-i blogbejegyzéséből.