A Shell arról próbál meggyőzni, hogy biztonságos és nincs miért aggódnunk. Mi mégis tudunk 10 olyan okot, amiért nem éri meg olajat kitermelni az Északi-sarkon:
A Cairn Energy egyik fúrótornya, a Leiv Eiriksson (forrás: Greenpeace Új-Zealand)
1. Borzasztóan veszélyes: az Északi-sarkon szélsőséges az éghalat, egyedülálló az élővilág, bárhogyan csinálod, sokkal nehezebb beavatkozni, mint máshol.
2. Az éghajlat kárára játszunk: egyre kézzelfoghatóbbak a klímaváltozás hatásai és a veszélyei, így egyre nehezebben indokolható a fosszilis energiahordozók bányászata és elégetése. Legkevésbé az Északi-sark érintetlen és érzékeny területein az.
3. Nehezebb nyomáscsökkentő kutakat fúrni: túlnyomás esetén - lásd a Deepwater Horizon katasztrófánál - kötelező nyomáscsökkentő kutat fúrni. A téli eljegesedés azonban csökkenti az az időszakot, amikor fúrásokat lehet végezni. Vagyis robbanás esetén akár két évig megállás nélkül ömlene a tengerbe az olaj.
4. A jégről szinte lehetetlen a szennyezést eltakarítani. Hagyományos módszerek, mint az olajfogó bóják, nem működnek a vastag jégen. Egy olajkatasztrófák mentésére szakosodott kanadai cég szakembere szerint "ma nem áll rendelkezésünkre olyan eszköz vagy módszer, amivel az Északi-sarkon kiömlött olajat el lehet eltakarítani".
5. Nincs elég mentő kapacitás: az Északi-sark elzárt terület, alacsony népességű és kevés eszköz áll rendelkezésre. A Deepwater Horizon katasztrófánál közel 6000 hajó gyűjtötte az olajat a tengerből. A Cairn Energy vállalatnak összesen 14 hajója van a Baffin-öbölben (Grönland), a Shell pedig csak 9 hajót sorolt fel a Csukcs-tengerre kidolgozott olajkatasztrófa elhárító tervekben.
6. Töredéke annyi olaj bomlik le, mint az egyenlítő közelében. Nagyon hideg van, télen kevesebb a napfény, ilyen körülmények között lassul a lebomlás folyamata. Ráadásul az olaj megreked a jég alatt. Több mint 20 évvel az alaszkai Exxon Valdez katasztrófa után, még mindig találnak olajat a Prince William-öbölben.
7. Kiemelten veszélyeztetett fajok élőhelye. Több madárfaj, bálnák és fókák töltik az Északi-sarkon a nyári időszakot. Jegesmedvék és sarki rókák a tengerből és partvidékről szerzik táplálékukat, vagyis közvetlenül érinti őket a hely iparosítása.
8. Rettentően drága. A kitermelés a világ utolsó érintetlen területének határvonalán, szélsőséges természeti adottságok között borzasztóan drága. Az elmúlt két évben a Cairn Energy több milliárd dollárt költött, számos fúrással próbálkozott, de még mindig nem találtak olajat.
9. Három évig tart a dicsőség. Az US Geological Survey (Egyesült Államok Földtani Intézete) szerint mintegy 90 milliárd hordó olajat rejt az Északi-sark jégpáncélja. Soknak hangzik, a világ összfogyasztást nézve azonban három évig lenne elég. Ezek a szörnyű monstrumok - a üzemeltetőket hitelességét minősítő - pontatlan és használhatatlan katasztrófavédelmi tervekkel, hatalmas veszélyt jelentek az Északi-Sarkra nézve. Ekkora kockázat 3 évre elegendő olajért. Biztosan megéri?
10. Nem elengedhetetlen. Már megvalósítható a hatékony fogyasztású járművek gyártása. Ha a Volkswagenhez hasonló gyártók nem lobbiznának tovább az elterjedésüket megkönnyítő kulcsfontosságú törvény ellen, a hatékony üzemanyag-felhasználású gépjárművek gyártása lenne alap. Ezzel csökkenthetnék az olaj felhasználást, segítenénk a Földet és a fogyasztóknak is spórolhatnának az üzemanyagon.
Mit tehetsz? Írj levelet a Shell-nek, hogy hagyják békén az Északi-sarkot!
forrás: Greenpeace Új-Zéland
szerző: Ben