Greenpeace Magyarország

A Greenpeace Magyarország politikailag és anyagilag független környezetvédő szervezet, része a több mint 55 országban jelen lévő Greenpeace-irodák hálózatának.

Látványos, bátor és békés eszközökkel hívjuk fel a figyelmet a környezeti problémákra, és azok megoldásaira. Egy élhető és békés jövő érdekében dolgozunk itthon és a nagyvilágban.

Függetlenségünket és szabadságunkat az biztosítja, hogy nem fogadunk el támogatást államoktól, politikai pártoktól és cégektől. Működésünk kizárólag olyan magánszemélyek adományainak köszönhető, mint te!

Munkánkat a http://greenpeace.hu/tamogass oldalon keresztül támogathatod. Adószámunk: 18178883-1-42. Köszönjük!

Friss topikok

Üzemanyag-takarékosság: lehet ezt még fokozni?

2013.03.06. 16:28 tmarton

Lehet.

Az autógyártók szerint termékeiknek 5-10 éves az életciklusa, emiatt az őket érintő jogszabályi változtatásokat jó előre kell meghatározni. 2008-ban az Európai Bizottság 130 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási határértéket jelölt ki 2012-re, amelyet aztán 2015-re toltak el. Az Európai Parlament ezután megszavazta, hogy szerepeljen egy további, 95 g/km-es korlát is 2020-as határidővel, így ez került be a végleges szabályozásba is.

szemelyautok_kibocsatasa_eu.png

Haladás az EU személyautókra vonatkozó kibocsátáscsökkentési céljai felé.

Ez utóbbi cél létfontosságú volt a fejlődés kikényszerítésében, és hozzájárult ahhoz, hogy az autógyártók a 2015-ös szintet jóval idő előtt teljesítsék.

Az éghajlatváltozás megfékezéséhez azonban ennél is sokkal alacsonyabb kibocsátású járművek szükségesek. (Ami egyúttal a lég- és zajszennyezés szintjét is csökkentené.) 2020-ra több ország és vállalat összesen több milliónyi elektromos autó bevezetését tervezi. A TNO tanulmánya szerint azonban az említett 95 g/km-t a gyártók számára kényelmesebben, elektromos autók nélkül is el lehet érni. A Ricardo-AEA jelentése arra mutat rá, hogy az igazán alacsony kibocsátású autók (konnektoros hibridek, üzemanyagcellás, elektromos autók) piacra dobását egy 60 g/km-es korláttal lehetne „kikényszeríteni“.

Vagyis szigorúbb szabályozás is lehetséges, sőt szükség is van rá.

Az autógyártók többsége azt állítja, hogy túl korai már most célokat kitűzni 2025-re, illetve hogy ők nem képesek befolyásolni a vásárlók igényeit, például az elektromos járművek esetében. Ám az Egyesült Államokban 13 globális gyártó, többek között a BMW, a Toyota és a Ford csatlakozott az ott tervezett 2025-ös célokhoz, amelyek eléréséhez elengedhetetlen lesz az új technológiájú járművek bevezetése.

Azaz hiába tartoznak az EU 2020-as kibocsátáscsökkentési előírásai a legszigorúbbak közé, az előnyük gyorsan olvad.

Mindezek együttesen azt támasztják alá, hogy az EU-nak 2025-re sokkal alacsonyabb határértékeket kell kitűznie. Persze ezek a határértékek önmagukban nem fogják megmenteni a világot – az elektromos autók mit sem érnek zöldebb áram nélkül, és az autók hivatalos kibocsátási értékeit is valós körülmények között kellene megállapítani. Illetve van még egy érdekes jelenség, amelyet bumeránghatásnak neveznek.

Vagy Jevons-hatásnak, vagy Khazzoom–Brookes-posztulátumnak: a hatékonyság javítása meglepően gyakran nemhogy csökkentené az összes fogyasztást, hanem egyenesen növeli azt. Ennek az az oka, hogy az adott erőforráshoz egyre többen, egyre egyszerűbben férhetnek hozzá, és korábban nem létező, gazdaságtalannak számító tevékenységek is megtérülővé válnak. Egy egyszerű példa erre az Egyesült Államok 1970-es évekbeli olajválsága utáni időszak: az autók és kisteherautók fogyasztása 20–40%-kal csökkent, a teljes szállítási ágazat energiafelhasználásának folyamatos növekedése azonban éppcsak megtorpant egy rövid időre. (Bár persze a szállítási ágazathoz az autókon kívül további jelentős területek, például a hajózás és a légi közlekedés is hozzátartozik.)

A bumeránghatással minden komoly kibocsátáscsökkentési tanulmány számol, az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (EPA) egyik dokumentuma egy egész fejezetet szentel a jelenségnek– amelynek szerencsére vannak korlátai: az említett dokumentumban felvonultatott, a múlt különböző időszakaira vonatkozó számítások egyike sem jutott 34%-nál magasabb bumeránghatásra hosszú távon.

Tehát ez sem állhat a kibocsátások határozott csökkentésének útjába.


7 komment

Címkék: autók európai unió technológia szén-dioxid-kibocsátás kibocsátáscsökkentés

A bejegyzés trackback címe:

https://greenpeace.blog.hu/api/trackback/id/tr565108313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

funlol 2013.03.06. 22:00:23

"az elektromos autók mit sem érnek zöldebb áram nélkül"

Ez mindenféleképpen öngól.

nevem van 2013.03.07. 10:23:40

Ugye, nem szabad kiönteni a fürdővizet a gyerekkel. Bizonyíthatatlan hipotézisek (az amúgy sem egyértelmű éghajlatváltozást emberi tevékenység okozza) alapján nem kellene a gazdasági fejlődést gátolni, megnehezíteni. "Vagyis szigorúbb szabályozás is lehetséges, sőt szükség is van rá." Ez utóbbi állítást a cikk nem bizonyította.
Persze, szigorúnak kell lenni. Javaslom, minden autós kapjon havonta 3 körmöst.

teddybear01 2013.03.07. 10:32:56

Az elektromos autók egyetlen előnye, hogy nem oda szennyez, ahol használják. Ez kifejezetten előnyös egy kipufogógázzal halálra szennyezett nagyvárosban.

Ami a zöldáramot illeti, az többnyire sajnos erősen gazdaságtalan, kivéve a vízerőműveket. A vízerőműveket viszont a magyar "környezetvédők" hisztérikusa ellenzik.

A szél és napenergia előállítása még az erősen támogatott mai formájában sem tudja felvenni a versenyt még azokban az országokban sem, ahol a környezeti viszonyok sokkal jobbak, mint nálunk.

dukeekud 2013.03.07. 12:41:55

"az elektromos autók mit sem érnek zöldebb áram nélkül "

Ez marhasag. Az elektromos auto mar akkor is boven megerne mindenkinek, ha kizarolag szeneromuvek termelnek az aramot. Mert nem a zsufolt nagyvarosban szennyez, ahol milliok betegednek meg a levegosszenyezestol. Ezenkivul egy eromu nagysagrendileg kevesebb szennyezo anyagot bocsat ki, a megtermelt energiahoz viszonyitva, mint egy primitiv belsoegesu motor. Szoval meg hosszutavon sem volna problema, ha az aramot fosszilis eromuvek termelnek, de az ugyis hamar valtozni, mert zold energia aranya folyamatosan novekszik.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.03.07. 13:12:46

szerintem a sok birka sötétzöld egyen füvet, es semmi hust es legfokeppen ne marhat
azzal sokkal kevesebb metan szabadul fel

amugy meg nem ertem, de oszinten... 20 eves dizel, rendes korommerettel, fogyaszt 5 litert, most azt olvasszuk be es jarjanak videken is turbo dizellel? es az mennyi co2-t termel hogy a regi autok helyett egy csucstechnologias konnyen romlo autot kell beallitani?

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.03.07. 13:15:55

amugy meg be kell vezetni az utdijat, hogy minel tobben NE HASZNALJAK az autot
mint irtam hogy downsziing van es minden erot megfeszitik igy elertek hogy a mostani csucsszuper hipererzekeny turbodizel fogyaszt annyit mint a 20 eves, mondjuk jol gyorsul meg szep penisznovelonek tunhet az emos grinpiiiszes csajok elott, de nehogymar ez legyen az egyik legfontosabb szempont...

budapesten ne legyen dizel, oke, de videken falun ahol orankent elmegy 2 auto, ott ne izmozzunk

Gisele. 2013.03.10. 22:51:08

Már bocs, de vidék miért ne számítana? Azok az autók,amik ott elhaladnak, ugyanúgy elhaladhatnak máshol is... ez elég logikátlan
Az útdíjnak már inkább van értelme szerintem.
süti beállítások módosítása