A Zara, a világ legnagyobb divatháza ma bejelentette hogy vásárlói nyolc napos nyomásának hatására kivonja a mérgező anyagukat a cuccaikból, a gyártási láncból. Az aktivisták, vásárlók, felelős divat-rajongók és a közösségi media használói győztek. Nem kicsit, nagyon: ilyen az, amikor az emberek együtt cselekszenek. This is people power in action.
A Greenpeace kampányosai már tavaly kérték a Zarát a méregtelenítésre – de ezt csak most lépték meg: nyilván kellett nekik az a motíváció, amit a kampányunkhoz csatalkozó 300 ezer ember, a közösségi medián nekik üzenő több tízezer és a boltjaik előtt demonstráló 700 aktivista jelentett. Csak Twitteren 43000 említést kapott a Zara és a Detox kifejezés ezen a héten. Itt egy érdekes, élő, folyamatosan változó bemutató erről.
Jelen állás szerint 2020-ig az összes ruhájukból és a teljes gyártási, beszállítói láncból kivonják az összes veszélyes vegyi anyagot. Néhány különösen veszélyes anyagokt (pl a PFC-ket) még hamarabb is, 2015-ig, ami nagyon nagy győzelem, hiszen ennek a toxikus trutyinak a fő terjesztője a Zara (volt).
A megállapodás nem csak a környezetnek jó hír, de jelentős előrelépés afelé is, hogy tudjuk, mikor mivel mérgeznek minket. A Zara azt is vállalta, hogy 2013 végére 100 beszállítóját fogja kötelezni: hozzák nyilvánosságra az általuk használt vegyi anyagokat.
A cég vállalásával most a Nike, Adidas, Puma, H&M, M&S, C&A és a kínában “világhírű” Li-Ning cégekhez csatlakozott.
Az, hogy a világ legnagyobb cége megtudta lépéni ezt a döntést azt is jelenti, hogy a kisebb, még hezitáló cégeknek nem sok kifogása maradt. Espirit, Levi’s, GAP, Victoria’s Secret, készüljetek!