Greenpeace Magyarország

A Greenpeace Magyarország politikailag és anyagilag független környezetvédő szervezet, része a több mint 55 országban jelen lévő Greenpeace-irodák hálózatának.

Látványos, bátor és békés eszközökkel hívjuk fel a figyelmet a környezeti problémákra, és azok megoldásaira. Egy élhető és békés jövő érdekében dolgozunk itthon és a nagyvilágban.

Függetlenségünket és szabadságunkat az biztosítja, hogy nem fogadunk el támogatást államoktól, politikai pártoktól és cégektől. Működésünk kizárólag olyan magánszemélyek adományainak köszönhető, mint te!

Munkánkat a http://greenpeace.hu/tamogass oldalon keresztül támogathatod. Adószámunk: 18178883-1-42. Köszönjük!

Friss topikok

„Hajt a lelkiismeret, így ami szabadidőm csak van, azt környezetvédelemmel töltöm...”

2014.06.25. 14:08 Greenpeace

A hazai Greenpeace-aktivisták között kiemelkedő szerepe van a négy éve csatlakozott Antonovits Bencének. Mászóként nemzetközi akciókban vesz részt, éles helyzeteket old meg terepen, néha több napot tölt rendőrségi fogdákban, de emellett gyerekeknek tart előadásokat és elhivatott környezeti nevelő. Bencét a szervezeten belüli közösségi életről és tanulási lehetőségekről, az elhivatottságáról és a nemzetközi akciókon szerzett tapasztalatairól kérdeztük.

10396446_10202183817698955_1947250466_n.jpg

Már ilyen fiatalon tapasztalt aktivistája vagy a Greenpeace-nek. Mesélj egy kicsit az élményeidről a szervezetben!

2010 nyarán csatlakoztam a Greenpeace-hez, azóta töretlen aktivitással tevékenykedem a csapatban. Számtalan jó élmény fűz a szervezethez, nagyon értékes embereket ismertem meg, mind az aktivisták, mind a munkatársak személyében. Ha az izgalomról van szó, nos, az akciók bővelkednek ebben, de engem nem az adrenalin motivál, arra ott a szabadidőm. A demonstrációkat a hatékonyságuk miatt szeretem, és csinálom. Kétségtelenül volt pár meleg helyzet, két éve Lengyelországban kicsit több időm volt gondolkozni ezeken, mint amennyit szerettem volna…

Mi történt Lengyelországban?

Lengyelországban vettem részt életem első mászóakcióján egy szénerőműnél, az ottani biomassza-együttégetés gyakorlata ellen. Akkor még nagyon új volt nekem a mászócsapat tagjának lenni, és a feladat sem volt egyszerű. Az őrizetbe vételt követően tovább tartott az eljárás a szokásosnál, két napot töltöttem a fogdán. De a leglényegesebb az, hogy az akcióval sikert értünk el. A kampány számomra azért volt fontos, mert a környezeti problémák közül a „zöldre festett” ügyeket tartom a legveszélyesebbnek, és ez tipikus példája volt ennek.

Hogy néz ki egy letartóztatás? Kerültél valaha bajba Greenpeace-aktivistaként?

A letartóztatás úgy néz ki, mint a filmekben vagy a híradóban. Aki látott már legalább egy nyomozós filmet, annak nem tudok újat mondani. Rád csattintják a bilincset, aztán elvisz a rabszállító valamelyik rendőrőrsre. Ott van egy rakat papírmunka, és ha minden jól megy, egy napon belül elengednek. Általában azért tudják a rendőrök is, hogy nem bűnözőkkel van dolguk, így ennek megfelelően viselkednek az aktivistákkal.
Kerültem-e bajba? Az emberek általában nem szeretnek szembesülni a problémákkal, így aki felhívja erre a figyelmet, óhatatlanul bajba kerül. Kerültem. Nem is egyszer. Nem is csak Greenpeace-akciókban.

Milyen Greenpeace-képzéseken vettél részt? Mesélj róluk!

Sok találkozón és képzésen vettem részt; hozzám a mászás áll a legközelebb, több szempontból is. Itt egészen különleges kötelék alakul ki az emberek közt, hiszen az életünk szó szerint egymás kezében van. Ha nincs meg a bizalom és az összhang a csapatban, nem működik a dolog. Nagyon furcsa érzés olyanra bízni az életedet, akit alig pár napja láttál először. És mégis működik. Ez sokat elárul az aktivistaközösségről.

A HAZMAT-tréningen is részt vettem, ahol a különböző vegyi anyagokkal való biztonságos „találkozást”, védőfelszerelések használatát, és a megfelelő mintavételezés ismereteit sajátítottam el. Ezután hetekig elkeseredett voltam, olyan vegyianyag-szennyezett területeken vettem mintákat, amelyekre rossz visszagondolni. Nem tudom feldolgozni, hogyan tehet egy értelmes faj ilyesmit.

Egy ilyen nemzetközi tréningen vagy épp akción mennyire jellemző a különböző országok aktivistáinak az összebarátkozása?

Nagyon nyitott, barátságos közösséget alkotnak az aktivisták. Európának alig akad országa, ahonnan származó aktivistával ne dolgoztam volna együtt, de volt szerencsém EU-n kívüli zöldekhez is. Több barátot szereztem így, akikkel rendszeresen tartom a kapcsolatot.

Tagja vagy a „Greenspeaker” csoportnak is, mi ez pontosan?

Ez hiánypótló kezdeményezés a Greenpeace-ben, személy szerint nagyon örülök, hogy elindult végre, és megtiszteltetésnek érzem, hogy részt vehetek a munkában. Lényegében egy kommunikációs csapatról van szó, akik informálással, környezeti neveléssel foglalkoznak többek között iskolák meghívására.

Mennyi idő után érezted, hogy része vagy a Greenpeace-csapatnak?

Nagyjából 10 perc után. Épp az irodát költöztettük, nagyon jó hangulatban. De igazán az éles helyzetek kovácsolják össze a csapatot: a megfeszített közös munka, illetve a közös siker.

11_600.jpg

Teszel egyéb lépéseket is a környezetért?

Igyekszem a tőlem telhető legtöbbet tenni ezügyben. A Greenpeace mellett más zöld szervezeteknél is önkénteskedem. A magánéletemben figyelek az energiafelhasználásra, emellett preferálom a használt cuccokat. Amikor csak lehet, kerékpárral, gyalog vagy stoppal közlekedek. Igyekszem ezeket az apróságokat a környezetemben élőknek is átadni.

Említetted, hogy több egyesület munkájában is tevékenyen részt veszel. Számodra miben különbözik Greenpeace az egyéb szervezetektől?

Két dologban: az egyik a Greenpeace teljes függetlensége, így a lehető legobjektívebben tud hozzáállni egy adott problémához. Másrészről pedig rendkívül konfrontatív, vállalja a konfliktushelyzeteket, ám kizárólag békés módszerekkel. Sok szervezet visszalép onnan, ahonnan a Greenpeace még mindig előre megy. Úgy vélem, ez döntően hozzájárul a szervezet sikereihez.

Nem kerül ez túl sok idődbe? Mennyi időt kell az aktivizmusra áldoznod?

Kell? Nem kell semennyit. Ez az önkéntesség egyik jellemzője. Annyit raksz bele, amennyit gondolsz. Én személy szerint annyi időt teszek bele, amennyit csak tudok. De ez az én döntésem. Engem hajt a lelkiismeret, így ami szabadidőm csak van, azt környezetvédelemmel töltöm. Ez időnként konfliktusokhoz vezet a magánéletemben, de a többi aktivistával figyelünk egymásra, és nem hagyjuk, hogy bárki kiégjen. Meg kell találni az egyensúlyt. Én még keresem.

Ha téged is érdekel az aktivizmus, írj egy levelet az info.hu@greenpeace.org címre!


1 komment

Címkék: interjú aktivizmus

A bejegyzés trackback címe:

https://greenpeace.blog.hu/api/trackback/id/tr286410699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása