2002-ben bocsájtották vízre a Greenpeace legújabb és legnagyobb kész hajóját, mely az Esperanza, azaz a remény nevet kapta. (Lassan már nem illeti meg a „legújabb” címke, hiszen tervben van az új Rainbow Warrior is). Az Esperanza gyakran harcol a bálnavadászok ellen is, sőt volt olyan eset, hogy 15 napon keresztül követte a vadászhajókat, megakadályozva ezzel az újabb mészárlásokat.
Mielőtt a hajó zöld célokat szolgált volna, az orosz hadsereg kormányozta a vizeken. A hajó ugyanis egyike volt azoknak a tűzoltó hajóknak, melyet az orosz kormány rendelt 1983 és 1987 között Gdanski hajógyárból. A hajót úgy építették, hogy alkalmas legyen a jeges sarkvidékeken való közlekedésre, illetve a kimagaslóan nagy sebesség is fontos szempont volt a tervezők számára. Miután a hajót vízre bocsájtották az oroszok egy ideig tűzoltásra használták, majd számos tulajdonváltás után Norvégiában ellátó hajónak fogták be.
Előnyös tulajdonságainak köszönhetően- például a 16 csomós maximális sebesség, 72 méteres hossz-végül a Greenpeace tulajdonába került, amit több átalakítás is követett. Igyekeztünk teljesen környezetbaráttá tenni, így a megvásárolt hajó sok-sok hónapig állt a műhelyben.
A fejlesztések:
- Eltávolították az aszbesztet
- Speciális üzemanyagrendszert építettek bele a szivárgások megakadályozására
- Olyan rendszert tettek bele, mely a szennyvizet megtisztítja mielőtt az a tengerbe kerülne
- Felfejlesztették a meghajtást egy hatékonyabb dízel-elektromos módra
- Hulladék alapú fűtési rendszert vezettek be rajta
- TBT mentes festéket használtak a hajótesten
- Ammónia alapú hűtőgéprendszert tettek rá a Freon-gázas helyett
- Helikopter leszálló fedélzettel egészítették ki
- Speciális hajódaruk készültek rá (a gumicsónakok vízre bocsájtásához)
Az eredmény olyan jól sikerült, hogy Hollandiában ez volt az első ilyen felszereltségű hajó, melyet regisztráltak.
Miután a hajó elkészült a Greenpeace International honlap látogatói keresztelték Esperanza-nak, mely spanyolul azt jelenti remény. Első akciója az őserdők megmentése kampány keretében volt 2002-ben.Legutóbb pedig akkor hallhattunk róla, amikor 2008-ban 14 napon keresztül szorosan haladtak a bálnavadászok mellett, megakadályozva ezzel az újabb mészárlásokat. Sajnos végül a 15.napon a hajónak vissza kellett térni a kikötőbe, mivel üzemanyaguk igencsak fogyóban volt. A hajó akkor fordult vissza, amikor Nishin Maru nevű feldolgozó hajó nem tartózkodott látóhatáron belül sem, e-nélkül pedig a szigonyhajók nem tudnak vadászni, mivel ezek a hajók nem alkalmasak a hús tárolására.
Távozásukkor a következő rádióüzenetet sugározták az ausztrál tengerészet hajójának:
„Kellemes délután a legénységnek! Ahogy látjátok irányt váltottunk. Kifogyóban az üzemanyagunk, ezért vissza kell térnünk a kikötőbe. Reméljük, Ti minél tovább itt tudtok maradni, mert nagyon úgy tűnik, itt csak akkor nem megy a bálnák gyilkolása, amíg van itt valaki. Biztonságos utat hazafelé, és maradjatok, amíg csak tudtok! Vége.”
Mint egy korábbi postunk-ban olvashattátok 2011-re megépül a GP új hajója a felrobbantott Rainbow Warrior utódja, mely képes lesz képes lesz olyan sekély folyókon is hajózni, melyek eddig megközelíthetetlenek voltak a szervezet számára.
Ha kíváncsiak vagytok hol jár most az Esperanza, akkor megnézhetitek itt.