Greenpeace Magyarország

A Greenpeace Magyarország politikailag és anyagilag független környezetvédő szervezet, része a több mint 55 országban jelen lévő Greenpeace-irodák hálózatának.

Látványos, bátor és békés eszközökkel hívjuk fel a figyelmet a környezeti problémákra, és azok megoldásaira. Egy élhető és békés jövő érdekében dolgozunk itthon és a nagyvilágban.

Függetlenségünket és szabadságunkat az biztosítja, hogy nem fogadunk el támogatást államoktól, politikai pártoktól és cégektől. Működésünk kizárólag olyan magánszemélyek adományainak köszönhető, mint te!

Munkánkat a http://greenpeace.hu/tamogass oldalon keresztül támogathatod. Adószámunk: 18178883-1-42. Köszönjük!

Friss topikok

Nukleáris téveszmék - I. rész

2011.08.04. 10:57 Rex Weyler

Miért nem megoldás az atomenergia az energiaválságra?

A Föld felmelegedése továbbra is a legsürgetőbb tünete annak, hogy az emberek rosszul bánnak a technológiai civilizációnkkal. Elkeseredetten kutatva egy szén-szegény energiarendszer után, néhány megfigyelő egy „nukleáris reneszánsz”-t indítványoz a szénhidrogének helyettesítésére. Atomcégek, nemzetek és tanácsadók ajánlják az atomenergiát, mint „szén-szegény” energiautat. A bizonyítékok azonban azt mutatják, hogy az atomenergia nem az a megoldás az emberiség energiaszükségleteire, amire sokan számítottak.

Íme, az okok:

1. Az atomenergia nem szén-szegény

Az iparág azt állítja, hogy az atomenergia „szénmentes”, mert egy atomerőmű működése során nem éget közvetlenül szénhidrogént. Életciklus elemzés szempontjából azonban az atomenergia szénzabáló. Az erőműépítés – cement, acél és a bonyolult elektronika – szénigényes. A nukleáris fűtőanyag ciklus – bányászat, őrlés, dúsítás, kohózás, szállítás és az atomhulladék feldolgozása – szénigényes. Az uránfinomítás során használt halogenizált vegyületeknek nagyobb hatásuk van a globális felmelegedésre, mint a széndioxidnak. Végezetül, amikor egy atomerőmű 40-60 éves életének vége, az üzembontás még több szénfelhasználásba kerül, és egy radioaktív, élettelen foltot hagy a tájon. Sok tanulmány igazolja, hogy az atomenergia nem szén-szegény, íme, három:

Az ausztrál kormány és a Sydney-i Egyetem szén- és atomenergia tanulmánya megállapította, hogy az atomerőművek egy kilowattóra áramhoz kapcsolódó széndioxid-kibocsátása kb. 60 gramm, háromszor annyi, mint a szélerőművek hasonló kibocsátása.

A Nemzetközi Energia Ügynökség 2006-os Világenergetikai Kitekintő-je, egy atom-párti jelentés megállapította, hogy az alternatívák közül – szél-, nap-, víz- – az atomenergia nyújtja a legkisebb kibocsájtás-csökkenést.

A Stanford-i Egyetemen, Dr. Mark Jacobson összehasonlította az energiaforrások teljes élettartamára vetített CO2 kibocsájtását, „Globális felmelegedés megoldásainak áttekintése,” és megállapította, hogy az atomenergia a legmagasabb nem-szénhidrogén alapú választási lehetőség, hat-hatvanszoros szénkibocsátással a szél- és az összpontosított napenergiához képest

 

2. Valós az egészségkockázat

A sugárzás kibocsájtásnak komoly egészségügyi következményei vannak. A sugárzásnak nincs biztonságos mennyisége. A közösség sugárzásnak való kitettségének bármilyen mértékű növekedése a radionuklidok bio-koncentrációját okozza, ami rákhoz, születési rendellenességekhez és genetikai károsodáshoz vezet.

Az atomenergia támogatói azt állítják, hogy „nem voltak halálesetek” a Three Mile Island-i zónaolvadás kapcsán az Egyesült Államokban 1979-ben. Azonban Dr. Steven Wing, az Észak-Karolinai Egyetem Népegészségügyi Karának járványtani szakértője 2-10-szeres tüdőrák és leukémia arányt dokumentált szélirányban a Three Mile Island-i reaktortól a másik irányhoz viszonyítva.

Mindig bölcs dolog megkérdőjelezni a feltevéseinket, néhány író megkérdőjelezte Dr. Helen Caldicott a sugárzás egészségügyi hatásairól készült számításaival. Ez jogos is, de ha megvizsgáljuk az adatokat, kitűnik, hogy jelentős hézag van az iparági és az orvosi értelmezés között.

Például, a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (IAEA) felülvizsgálja és jóváhagyja az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becsléseit a nukleáris egészségügyi hatásokról. Az IAEA/WHO „négyezer halálos rákmegbetegedést” becsült a csernobili balesetből. Az IAEA az atomipar támogatója.

Nem meglepő, hogy az ipari tanulmányok minimalizálják a sugárzásszinteket. Az IAEA és ipari becslések általában külső sugárzásdózisokra támaszkodnak, megfeledkezve  az áldozatok által belélegzett vagy elfogyasztott belső sugárzásról. A radioaktív izotópok, mint a jód-131 a tápláléklánc minden szintjén koncentrálódnak, a testen belül bizonyos szervekbe vándorolnak, mint a pajzsmirigy, vagy a csontvelő, besugározzák a sejteket, és rákot valamint genetikai elváltozást okoznak, évtizedekkel az eset után.

1992-ben a British Medical Journal közölt egy tanulmányt, amely jelentős változást mutat a Német gyermekhalálozásban a csernobili eset után, ahol a születés utáni halálozási arány csökkennés helyett átmenetileg megnövekedett. Tanulmányok a svédországi rákesetek, sőt, az USA-ban a gyermekkori leukémiás esetek növekedését mutatták a csernobili sugárzáshoz kapcsolódóan. 2009-ben a New York-i Tudományos Akadémia az IAEA/WHO által nem vizsgált 5000 kutatási tanulmányból gyűjtött adatból 985 000 további haláleset valószínűsít a csernobili sugárzás miatt, 250-szer több halálesetet, mint amit az atomipar jelzett.

Nem tudhatjuk pontosan, hányan haltak meg a csernobili sugárzástól, mert a sugárzás nyomát nehéz követni, de továbbra is halnak meg emberek. Tanúja voltam, hogy öl meg gyermekeket a leukémia. Fájdalmas, szívszorító tragédia. Van valami groteszk abban, ahogy az atom-pártolókkal a halottakat számoljuk, és az emberi szenvedést elektromosságra váltjuk. Én nem támogatnám egyetlen ember rák általi halálát sem, mint szükséges ár az elektromosságért, még kevésbé 4000 vagy 985 000 esetet.

Hasonlóképp, emberek fognak meghalni a fukushimai sugárzástól, és ezek a halálesetek nem kódok egy egészségügyi felmérésen, ezek ártatlan emberi lények valós szenvedései. Az atomenergia a vaktában gyilkolás egy formája.

 

3. Korrupció és összejátszás

Ha az atomipar őszinte lenne a balesetekkel, a sugárzáskibocsájtással, és a többi atomenergiával kapcsolatos nehézséggel kapcsolatban, a kormányok és az állampolgárok jobb helyzetben lennének, hogy felmérjék az atomenergia értékét. De a csalás, korrupció, és a szabályozókkal történő összejátszás más képet mutat.

Az 1950-es évektől kezdve évtizedeken keresztül küzdöttek a független tudósok az atomipar adatvisszatartásával. Csernobil után Dmitrij Grodzinszkij professzor az Ukrán Nemzeti Tudományos Akadémiától azt állította, hogy az „atomenergia védelmezői” megakadályozták a baleset kivizsgálását azzal, hogy a tudósokat elterelték a sugárzás tanulmányozásától, „megtagadták az orvosi és biológiai vizsgálatok finanszírozását,” és a Csernobil hatásának vizsgálatáért felelős „kormányzati testületeket felszámolták.”

A megszűnéstől való félelem arra sarkallt néhány ügynökséget, hogy elfogadják az atomipar módszertanát. 2004-ben brit kormányzati ügyvédek zárolták Dr. Chris Busby és kollégái különvéleményét, ami azt állította, hogy a Belső Kibocsájtók Sugárzásveszélyét Vizsgáló Bizottsága (CERRIE) akár 300-szorosan alábecsülte az egészségkockázatot. Busby jelentése dokumentálta, hogy nem sikerült számot adni a rák- és leukémia- gócpontokról a walesi, essexi és cumbriai atomlétesítmények környékén.

2009-ben Dr. Jack Valentin lemondott a Nemzetközi Sugárzásvédelmi Bizottság Tudományos Titkárságának vezetéséről, mert úgy vélte, az egészségkockázat a belső sugárzásnak kitéve százszorosa annak, amit a szervezet állított.

2000-ben Kei Sugaoka, atomfelügyelő a Daiichi erőműnél elmondta a japán Nukleáris és Ipari Biztonsági Ügynökségnek (NISA), hogy a Tokyo Electric (TEPCO) egy sérült gőzszárítóról szóló biztonsági információkat titkolt el. Ahelyett, hogy ezen információ alapján eljárást indított volna, a NISA és a TEPCO Sugaoka ellen fordult, és kigolyózták az iparágból.

2002 és 2006 között atomipari dolgozók, akik féltek a TEPCO megtorlásától, 21 biztonsági figyelmeztetést jelentettek Fukushima kormányzójának, Eisako Sato-nak, aki továbbküldte ezeket az ügyeket a NISA-nak. A NISA és a TEPCO azonban semmibe vette a figyelmeztetéseket, és Sato kormányzó ellen fordultak, korrupcióval vádolták, és lemondásra kényszerítették. Eközben a TEPCO az együttműködő NISA alkalmazottakat rendre vezető pozíciókkal jutalmazta a cégnél.

Victor Gilinsky, aki az amerikai Nukleáris Szabályozási Bizottságnál (NRC) szolgált a Three Mile Island-i zónaolvadáskor, azt állítja, hogy az NRC az atomenergia ipar teljes érvényű leányvállalata.” Ahogy a japán kollégák, az együttműködő NRC felügyelőket is tárt karokkal várja az iparág, mikor otthagyják az ügynökséget. Az elmúlt évtizedben az amerikai atomipar 4,6 millió dollárt adományozott a kongresszus tagjainak, és 1996-ban, mikor az NRC reaktor tervezési hibákat vizsgált, Pete Domenici szenátor az ügynökség költségvetésének megnyirbálásával fenyegetőzött.

Ha az atomenergia valóban biztonságos volna, a hazugságokra, korrupcióra, és összejátszásra nem lenne szükség.

A Paksi Atomerőmű, 'mint húsosfazék' körüli elyzetről ajánljuk Hargiati Miklós cikkét a Népszabadságból.

4. Költségek és szubvenciók

Egy atomerőműből származó kilowattórányi energia 14-17 centbe kerül, egy szélerőmű-farm 7 centes áramához képest.

Az atomerőmű-projektek költségei rendre meghaladják az előirányzatokat a késések, a tervezési hibák, és a növekvő árak miatt. Kanadában például, a Darlington atomerőmű, melynek előirányzata 6 milliárd dollár volt, most 26 milliárdnál tart.

Az Egyesült Királyságban egy új atomerőmű építése kb 6 milliárd Fontba kerül (10 Mrd. USA $; 6.7 Mrd. €), ami nem tartalmazza a biztosítás, a balesetek, a szennyezés, az őrzés és a bontás árát. Ezeket a járulékos költségeket közpénzekből, szubvencióként fizetik.

Az Egyesült Államokban egy átlagos „magán” reaktor kb. 1,3 milliárd dollár támogatást kap közpénzből. Ha az iparág a szabadpiaci kapitalizmus gyakorlatát követné, összeomlana. Történelmileg az atomipar gazdasági modellje privatizálja a profitot, államosítja a költségeket és a kockázatot, és szemetet hagy az utókorra.

A Solutions magazinban Robert Costanza és Cutler Cleveland energiaszakértők és kollégáik azt kérdezik: „Lehet az atomenergia a megoldás része?” Kiegyensúlyozott értékelést nyújtanak, de megemlítik a rejtett költségeket, adójóváírásokat, és az örökített támogatásokat, mint pl. a hulladékkezelés. Azt javasolják, hogy „Vegyük el a támogatásokat, követeljük meg, hogy az atomerőművek teljes körű biztosítással rendelkezzenek, és tegyük félre a megfelelő forrásokat a bontásra és a hosszú távú radioaktív hulladék-eltávolításra.”

 Fordítás: Toma 

 


194 komment · 3 trackback

Címkék: egészség korrupció pénz atomenergia megoldások

A bejegyzés trackback címe:

https://greenpeace.blog.hu/api/trackback/id/tr783095991

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Barátunk az Atom – I. – Az atom őskora 2011.08.04. 16:19:13

Az atomenergia a modern tudomány skizofrén identitású családtagja. Gyakran mutatják be misztikus jelentéssel, az emberi tudás titkos szelencéjének mágikus erejű szellemeként olyannak, aki ha egyszer elszabadul, segít vagy pusztít, de semmiképp nem zárh...

Trackback: Barátunk az Atom – III. – A hit halála 2011.08.04. 16:18:14

A természetvédelmi és ökológiai aggályok sokáig csak a környezetvédőket izgatták. A földlakók Atom iránti vallásos hitét a Three Mile Island-i baleset törte meg, hogy később Csernobil egyetlen kegyelemdöféssel számoljon le az utópisztikus álommal. A Fu...

Trackback: Barátunk az Atom – II. – A dicsőséges atomkor kezdete 2011.08.04. 16:17:14

Az atomenergiát nagyon olcsónak gondolták, úgy vélték nem kell majd olajat importálni őrült külföldiektől, és nem kell felásni egy egész országot szén után kutatva. A világ kormányai kánont énekeltek az atom hatalmáról, úgy gondolták, a harmadik világb...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magyar ember teli szájjal 2011.08.04. 14:16:13

A cikket szponzorálta a Szurgutnyeftyegáz, az atomsugárzásmentes jövő záloga.

Pozse 2011.08.04. 14:26:08

És az Exxon Valdez kapitánya.

nandras01 2011.08.04. 14:26:44

hülye sötétzöldek!
az összes zöldnácit egy lakatlan szigetre költöztetném, ahol nincs internet, (meg semmi egyéb környezeteszennyező dolog...) aztán ott osszák egymásnak az eszet.

É2I 2011.08.04. 14:27:11

@magyar ember teli szájjal: Ezt inkább valami amcsi cég. A stílusából ez jön le.

on:

Értem én, hogy rossz az atom. De akkor tessék _valós_ alternatívát mutatni. Mondom _valósat_.

zum trucc 2011.08.04. 14:27:38

A cikk döbbenetes.
A kiváló szerző, Niemand Niemandovics nem törekszik még az objektivitás látszatára sem. Már az első mondat is gáz."A Föld felmelegedése továbbra is a legsürgetőbb tünete annak, hogy az emberek rosszul bánnak a technológiai civilizációnkkal. " Ez nem egy magyar mondat, hanem egymás mellé dobált szavak.
Ezek a megélhetési sötétzöldek legalább magyarul megtanulhatnának. Az már régen nem kérdés, hogy amúgy szakmai hozzáértésük a béka feneke alatt van. Mármint a bányászbékáról beszélek. Na ennyit a szénről...

nemjogasz 2011.08.04. 14:28:04

"egy „nukleáris reneszánsz”-t indítványoz a szénhidrátok helyettesítésére".

Szénhidrátok, mi? Nem esetleg szénhidrogéneket akartál írni? Ezt a cikket eddig olvastam. Ilyen kirívó baromság után képzelem, milyen lehet a többi, meg mivel grínpísz, amúgy is csak demagóg, csúsztató, hazug szar lehet.

mement 2011.08.04. 14:30:34

Biztosan elkerulte a figyelmeteket a rengeteg tanulmany, adat, es szam.

Valoszinuleg ezert az apro figyelmetlenseg miatt bofogtok ide, normalis konstruktiv vita, meglatas, kiigazitas helyett.

nemjogasz 2011.08.04. 14:31:39

Amúgy kedves sötétzöldek, rá kellene már jönnötök, hogy a netet nem az agymosott, blikkolvasó, fókuszt néző proli tömegek használják, hanem általában gondolkodó emberek, úgyhogy felesleges itt terjesztenetek a hülyékre szabott propagandátokat.

powerage 2011.08.04. 14:32:49

"Az Egyesült Államokban egy átlagos „magán” reaktor kb. 1,3 milliárd dollár támogatást kap közpénzből. Ha az iparág a szabadpiaci kapitalizmus gyakorlatát követné, összeomlana."

Ellentétben mondjuk a támogatás nélkül üzemelő szélerőművekkel. Azaz...

Sötétzöld idióták.

mement 2011.08.04. 14:32:57

@nemjogasz: te magad vagy a cafolata, hogy nem az agymosott blikkolvaso fokusznezo proli tomegek hasznaljak a netet:)

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 14:33:59

"Egy atomerőműből származó kilowattórányi energia 14-17 centbe kerül, egy szélerőmű-farm 7 centes áramához képest."

Vaze atomocsi, ezt a hulyeseget hogyan sikerult kiszamolni? Gondolom az atomeromunel beleszamitottatok hat ozonvizet, harom 10es erossegu foldrengest, es hogy az alkaida hetente belevezet egy repulogepet, a szeleromunel meg mindig egyenletes, keleti szel fuj, hogy meg forgatni se kelljen, es a generatort meg ingye adta a szponzor.

van egy jobb otletem:

ha minden haragoszold fenekehez (amelyik telefingja a netet ilyen marhasagokkal) tennenk egy vetillatort, 1000 evre megoldodna a vilag energiaproblemaja.

Pozse 2011.08.04. 14:35:26

Hogy valami értelmeset is hozzászóljak: A szélfarmok szépek, de sajnos városi szintű energiatermelésre és -elosztásra nem alkalmasak. Mi van, ha eláll a szél? (Tudom, akkuk, egész konténernyi) Megáll a mikró, és majd ha megint megindul a fuvallat, lehet tovább melegíteni. Szerintem az ilyen típusú erőművek nem alkalmasak erre a feladatra, hatalmas a szórásuk kWh-ban.
Pl. Paks éjjel-nappal, télen-nyáron, hideg és melegfrontok idején, esőben-szibériai szelekben is egy jól meghatározható számú teljesítményen (vagy legalábbis a közelében) termel. Na erre lehet építeni (közvilágítást, üzemeket, trolikat és metrókat, villamos sütőket hogy mindenki benne legyen)

mement 2011.08.04. 14:38:43

@Pozse: Talan mondjuk nem kene elvakult idiotanak lenni, es akkor talan konnyeden megertened, hogy az egesz atomelleneseg, arrol szol hogy NE az atomenergiara tereljuk a hangsulyt, es ne tekintsuk azt vegleges megoldasnak, mert rengeteg problema van vele.

Egy csomo reaktort ki lehetne valtani megujjulo eroforrasal, mar az is kurva nagy siker lenne ha 30 even belul 15-20 szazalek lenne az arany. Nem arrol beszel senki sem hogy holnap zarjuk be az osszeset, hanem arrol hogy peldaul bovitesek helyett, egeszen mas megoldasban kene gondolkodni.

De nyilvan az egyszeru egytbites agyad keptelen folyamatokban gondolkozni, csak szelsoseges esetekben.

fém biszbasz 2011.08.04. 14:38:52

Ezeket a szénhidrátokat az erőművek tetejére kell szórni, hogy ilyen irgalmatlanul sok kell belőle?

nemjogasz 2011.08.04. 14:38:53

Mégis tovább olvasom, hogy röhöghessek egy kicsit.

"közösség sugárzásnak való kitettségének bármilyen mértékű növekedése a radionuklidok bio-koncentrációját okozza, ami rákhoz, születési rendellenességekhez és genetikai károsodáshoz vezet."

Bazmeg, tudod te, mi az a radioaktív sugárzás, és mi a radioaktív atom közti különbség? Sugárzás érhet úgy, sőt legtöbbször úgy ér, hogy a testedbe nem kerül radioaktív atommag.
Különösen tetszik a "radionuklidok bio-koncentrációját" kifejezés, ami a technikus terminus alkalmazása miatt azt a látszatot kelti, hogy mennyire otthon vagy a témába, közben fingod nincs róla.

Ha meg már az erőmű megépítéséhez szükséges anyagok előállításához kellő szenet akarod beleszámítani a széndioxid kibocsájtásba, akkor a kurvazöld napelemek gyártásánál keletkező széndioxidot, nehézfém melléktermékek, és hasonló kellemes dolgokat is figyelembe vehetnél.

antiquark 2011.08.04. 14:39:50

Tisztelt Toma!
Ha már ilyen fajsúlyú cikk fordítására vetemedsz, nem árt tisztában lenni bizonyos alapfogalmakkal!
’’Elkeseredetten kutatva egy szén-szegény energiarendszer után, néhány megfigyelő egy „nukleáris reneszánsz”-t indítványoz a szénhidrátok helyettesítésére.’’

A szénhidrátok többnyire tápanyagként szolgálnak, főleg az emlősök és főemlősök körében is. A glükóz, a fruktóz, a keményítő mind szénhidrát. Ellenben a szénhidrogének civilizált világunk legfőbb energiaforrásai. Ilyenek mint, kőolaj, földgáz .

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.08.04. 14:40:04

Értem. A magyar villamosenergia-szükséglet 40%-át adó atomerőmű, mivel lenne kiváltható? Szélerőművekkel? Esetleg mással? Milyen lehetőségek vannak? Gondolom itt is szempont kell legyen a megbízhatóság azaz, hogy folyamatosan álljon rendelkezésre az energia. Aztán a környezetvédelem, azaz, hogy teljes ciklusra számítva kevesebb kárt okozzon, mint az az atomerőmű, amit kiváltanának. És a gazdaságosság is biztosan számít, vagyis, hogy szintén teljes ciklusra vetítve az ott előállított energia mibe kerül. Szóval kérdem a cikk szerzőját, hogy ossza meg velünk a gondolatait az atomerőművünk kiváltásáról. Köszi.

Pozse 2011.08.04. 14:41:00

És a számadataim:
(A Paksi Atomerőmű Zrt. 2007. évi értékesítési átlagára 9,43 Ft/kWh, majd 2008-ban 10,16 Ft/kWh és 2009-ben 10,67 Ft/kWh volt. Ebben elvileg minden benne van (elbontás, katasztrófaalap, építés, üzemelés)
www.atomeromu.hu/teljesitmenynoveles
fél perc gugli
11 Ft(kb)=5 cent

mement 2011.08.04. 14:41:16

@nemjogasz: Igen te idiota, de a napelem peldaul kesobbiekben nem szenyez az eloallitasan tul. Es amugy senki nem mondta soha hogy napelemek, vagy a megujullo eroforrasok eszkozeinek eloallitasa nem szenyezo, csak te hiszed ezt.

Es ha te ennyire penge vagy, amit ketlek, igazan megoszthatnad, ertelmesen, konstruktivan, hogy szerinted hol teved a posztolo, es hol tevednek a tanulmanyok.

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 14:43:22

vannak jo probalkozasok.
itt van egynek az enviromission arizonabol

szoval lehet ertelmesen is hozzallni a temahoz. ez a "juj, rossz az atom, es meg draga is" lejart lemez. ezzel nem ertek el semmit. Ott ahol nincs napsutes, es szel, nincs alternativa. lehet pampogni istennel, miert nem teremtett magyarorszag kozepere szaharat a naperomunek.

kennimekkormikk 2011.08.04. 14:43:34

Megint egy hülye... húzzatok már a picsába a szélerőművekkel. 150 év múlva a 20 milliárd ember energiaszükségletét mi fogja fedezni? Mindeki seggére mini-szélerőművet szereltek és fingenergiával működnek majd a légkondik? Vagy minden négyzetcentiméterre 2%-os hatásfokú napelemeket telepítetek? Bár akkorra a szárazföldek fele úgyis sivatag lesz... a maradék helyen meg repcét meg energiafüvet fognak termeszteni. Vegyük már észre, hogy óriási energiát KIS HELYEN kell megtermelni, ez a szempont valahogy mindig kimarad.
A másik lehetőség ugye az emberek számának csökkentése lenne, dehát mai PC világunkban a születésszabályozás kérdését felvetni már fasizmusnak számít...

nemjogasz 2011.08.04. 14:43:43

@fém biszbasz: jah, kicsit megcukrozzák az erőműveket, hogy jó legyen az ízük...

nemjogasz 2011.08.04. 14:45:21

@mement: nem szennyez, persze. Örökké működik. Ha egyszer elkészítik, végtelenségigszuperál, nem? Hát, a nehézfémtartalmű szemét ugyebár nem okoz semmiféle ökológiai problémát, ezért is szereti a grínpísz pl. az elektronikaihulladék-lerakókat, nem?

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 14:46:54

mement, ott, hogy hazudnak. szinte minden szamadat tulzas. Olyanok allitottak ossze ezt az anyagot, akik a sajat elkepzeleseiket kivantak ezzel alatamasztani, az objektivitasnak meg a latszatat se keresve.
Marisneni lehet beveszi, de akit valoban erdekel a tema, abbol ellenerzest valt ki, hogy a valos lehetosegek helyett hazudoztok.
A kornyezetvedelem az ilyen cikkek miatt valik hiteltelenne.

fakof 2011.08.04. 14:46:54

szénhidrátok,
technológiai civilizáció,
szélcsendben leálló mikró

úúbazmeg, egy élmény volt ma idetévednem

Pozse 2011.08.04. 14:47:04

@mement: Légyszíves ne személyeskedj, én sem teszem.
Nem azt mondom, hogy jó, de a legjobb választás.

Ha az embereknek energia kell, akkor valahonnan meg kell termelni. Ha nincs, akkor is van élet, csak olyan afrikai íze van (petróleum, fatüzelés, gőzmozdony). Erre megint mondom, a szélerőművek nem alkalmasak. (vagy felpörög, vagy eláll a szél, de folyamatosan kell termelni) Ilyen feladatra a vízerőművek alkalmasak, de hát ugye azt sem lehet.

Bambano 2011.08.04. 14:47:11

@mement: nekem nem kerülte el a szemem, ott van egymás mellé dobálva egy halom összehasonlíthatatlan adat, amiket végül összehasonlít.

Példa: azt mondja, hogy az atomerőmű 6-60x-os szénkibocsátással a legmagasabb nem szénalapú erőművekhez képest. Ez önmagában igaz, csak összehasonlította az exkavátort a kávéfőzővel. Meg tudunk termelni annyi energiát, amennyi kell, naperőművekkel? nem tudunk. Este nem akar a grínpíszes tévét nézni? mert ha igen, hol tárolja a napfényből termelt villanyt? Az mennyibe kerül? A szél folyamatosan fúj? vagy szeretne beragadni egy liftbe, mert éppen szélcsend van? A szélerőmű meg a fotocella jelenleg nem valós alternatívái a stabil alaperőműveknek, következésképp a károsanyag kibocsátásuk sem hasonlítható össze.

Összehasonlítani azt lehet, amik nyújtják az elvárt szolgáltatást, normális költségszinten, ekkor lehet a káros behatásokról is beszélni.

Szerintem mindenki tudja, hogy az atomerőműnek van környezetszennyezése, ezzel senkinek nem mondtak újat. De az élet kockázatos, kockázatokat vállalni kell, erre való a költség-haszon elemzés. Ha teát akarsz inni, hiába van olyan kancsó, ami nem égeti meg a kezed, mert nincs benne forró víz, az neked nem jó, mert a tea hideg vízben nem forrázható.

Fröhlich 2011.08.04. 14:48:00

Hajjaj...

Science is one cold-hearted bitch with a 14-inch strap on.

R. Daneel Olivaw 2011.08.04. 14:48:03

Ez a 'nem szén mentes' dolog olyan igazi mellébeszélősre sikerült... Ilyen alapon nem létezik környezetbarát ház sem, mert noha elkészülte után csak 1%-t bocsátja ki üvegházhatású gázokból a hasonló paraméterekkel rendelkező nem-zöld házzal összevetve, no de az építkezés közben markolók és beton pumpák dolgoztak ám, melyek csak úgy falták a gázolajat...
A szélenergia folyamatos összehasonlítási alapként történő emlegetése megint kifejezetten cuki ötlet... rendelkezésre áll olyan technológia, mellyel akárcsak a töredéke elérhető egy atomerőmű teljesítményének? Nem? Akkor aztán valóban érdemes alternatívaként emlegetni ... mellesleg ha a kormányok nem az olajlobbyk zsebében lennének, akkor persze tarthatnánk ott, hogy lehetne alternatíva a szélenergia, de ez már egy másik sztori...

Pozse 2011.08.04. 14:48:34

@fakof: Most így visszaolvasva enyhén szürreális :)

mement 2011.08.04. 14:51:15

@nemjogasz: Aranyokrol hallotal mar? Ha jol emlekszem altalanos iskola 7-8. osztalya kornyeken tanulod eloszor.

@VUVUZELLANÉNI: Tamaszd ala, kulonben a mondandod nemtobb mint egy komformista foloslegesen szenyezzo polgar probalkozasa, hogy hiteltelenitse a kornyezetvedelmet, azzal, hogy a sajat vallalhatatlan magatartasat, mentalitasat, legimitizalja a kontraervek atlatszo dehonesztalasaval;)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.08.04. 14:51:37

OFF

Úgy látom, hogy hiába várunk a posztoló kommentjére, mert nem szokása neki - eddig 5 posztot írt ebben a blogban (és másutt nem), és egyetlen egy kommentet se nyomott még.

blog.hu/user/563131/tab/data

Úgyhogy magatoknak kommentelgettek. Válasz nem jön.

ON

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2011.08.04. 14:51:49

ez tényleg rossz írás

ott hagytam abba hogy az elektronikához is szén kell :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.08.04. 14:52:28

"hogy az atomerőművek egy kilowattóra áramhoz kapcsolódó széndioxid-kibocsátása kb. 60 gramm, háromszor annyi, mint a szélerőművek hasonló kibocsátása."

egeszen pontosan idaig olvastam:)

Bambano 2011.08.04. 14:53:09

@VUVUZELLANÉNI: ez azért problémás, mert a fingban szokott lenni metán, azt pedig utálják a melegház hatása miatt:)

mement 2011.08.04. 14:53:24

@Pozse: Igen de amig szinte uldozendo eretnek dolognak allitjatok be, azt is hogy ha valakiben csak felmerul a gondolat, hogy ez igy nem tul franko, es 71 evvel az elso reaktor utan, mar regen mashol kene tartanunk, addig nem lesz valtozas egy pici sem.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.08.04. 14:55:01

Legyen ismét 2,5 milliárd ember, annak az eltartásához már elég tudással és eszközzel rendelkezik a világ. Az elmúlt 100 év diplomásainak, papjainak, politikusaiknak és pénzembereinek a kollektív, zsebtömő árulása vezetett ide.

mement 2011.08.04. 14:55:12

@Bambano: Mondta valaki hogy 100%-ig kikene valtani holnaptol az atomeromuveket? Nem? Akkor te mirol beszelsz?

Az elvart szolgaltashoz nekem szorosan hozzakapcsolodik a szennyezes merteke, es a fentarthatosagi rata. Kar hogy neked nem...

Akvyr 2011.08.04. 14:55:50

Én mint aki tegnap értem haza Csernobil környékéről, és elég neves emberkékkel okosodtam/dolgoztam ott együtt el szeretném mondani, hogy nem értek egyet a GP véleményével, de annyit beszélgettünk erről az elmúlt időszakban, hogy lilát hányok ha még egyszer el kell kezdenem érvelni.

Ami németországban zajlik az szerintem egy nagy hiba, bár erről is kellően sokat vitáztam már egy német greenpeaces lánnyal ill egy német fizikussal, és nem győztük meg egymást.
Hát ez jó kis partvonalról mutogatós komment lett, de ez van.

Jofiu 2011.08.04. 14:55:57

Nem véletlen, hogy nincs tekintélye a grínpísznek.
Annyira lehet komolyan venni őket mint harcos katolikus hívőket.
A körültekintés és a részrehajlás nélküliségre törekvés, plusz a valóságtól elrugaszkodás elkerülése nem jellemző.
Milyen fiktív világra alapozzátok az akcióterveiteket? Felfogtátok, hogy ha ma keresztülerőltetnénk a dolgokat úgy ahogy ti javasoljátok az akkora katasztrófa lehet mint a legkeményebb klímaváltozás? Mésként, de katasztrófa.

Ha majd valós alternatívát tudtok felmutatni - hülye vagyok, naná, hogy nem ti fogtok, valaki más, ti csak a hangoskodáshoz, tüntetéshez és más munkáinak eltorzított vagy szelektív bemutatásához értettek, saját magatok nulla mennyiséget adtok hozzá a fejlődéshez, nullát - az időszakos, megbízhatatlan energiaforrások szükség szerinti elosztására, akkor hangoskodjatok legközelebb. Addig menjetek Grönlandi olajfúrótornyokat vegzálni, az volt az elmúlt évek egyetlen normális megmozdulása.

És persze tanuljátok meg a szénhidrogének és a szénhidrátok közti különbséget. (biztos, hogy ti vagytok a megfelelőek az észosztásra ebben a témában?...)

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 14:57:37

na nem generalom ennek a fosblognak a forgalmat tovabb, szegyen, hogy ti, akiknek felkent feladata lenne a kornyezetvedelem, ezzel a nivotlan frocsogessel, hazugsagdompinggel igyekeztek "harcolni" a szent celert. csak azt nem veszitek eszre, hogy tobb kart okoztok mar jo ideje a kornyezetvedelemnek, mint hasznot. Jol mutatja az emberek elfordulasat toletek, hogy immaron fiatal aktivistakat kuldetek az utcara alamizsnat kuncsorogni, mert az internet vilagaban mar nem lehet buntetlenul hazudozni, kiderul a turpi, es az embernek elmegy a kedve meg attol is, hogy szobaaljon veletek, nem hogy tamogassa az agymeneseteket.
remelem mind odalancoljatok magatokat az atomvonat ele, lejton, kanyarban, aztan huss....

Schindrilla 2011.08.04. 14:58:00

Szénhidrátok mint energiaforrás? Főtt rizs, sültkrumpli :DDD

nemjogasz 2011.08.04. 14:58:32

Meg ezt a kis csúsztatást is imádom:

"Nem tudhatjuk pontosan, hányan haltak meg a csernobili sugárzástól, mert a sugárzás nyomát nehéz követni, de továbbra is halnak meg emberek. Tanúja voltam, hogy öl meg gyermekeket a leukémia: egy fájdalmas, szívszorító tragédia. Van valami groteszk abban, ahogy az atom-pártolókkal a halottakat számoljuk, és az emberi szenvedést elektromosságra váltjuk. Én nem támogatnám egyetlen ember rák általi halálát sem, mint szükséges ár az elektromosságért, még kevésbé 4000 vagy 985 000 esetet."

A cikkíró tudja, hogy egy biztonságosan működő atomerőmű mennyivel növeli a sugárterhelést a környezetében? Nem? Vagy tudja csak akkor nem lehet ilyen marhaságot írni? Egy katasztrófánál meghaló áldozatokat úgy beállítani, mintha normál működés közben is csak úgy hullanának az emberek, gusztustalan csúsztatás. Olyan, mint azt mondani, hogy kenyérvágás következtében rengeteg ember hal meg nap mint nap, mert hát sokakat leszúrnak kenyérvágó késsel.

Sieg 2011.08.04. 15:01:04

Imádom az ilyen egyoldalú féligazságokból összeépített elemzéseket. Csak az olyan tényeket mutatja be, ami első ránézésre jó színben mutatják azt, amit sulykolni akar.

A CO2 kibocsátásnál senkinek sem tűnt fel, hogy az összehasonlítás az újrahasznosuló forrásokkal történt csak meg, míg a fosszilisekkel szemben "véletlenül" kimaradt? Pedig még az idézett tanulmányok is hozzák, csak nekik nincs fent a zöld szemellenzőjük.

Senki sem állította egy pillanatig sem, hogy nem jobb nap- és szélerőmű, felesleges ezt bizonygatni. A kérdés nem ez, hanem hogy fosszilis üzemanyagú erőművek legyenek, vagy atomerőművek, mert a kieső atomenergiát jelenleg a megújulók képtelenek pótolni, ezért az atomenergia tiltása a fosszilisek ugyanilyen mértékű emelkedését hoznák.

Szóval az adatok: valóban "nagyon" meglepő, hogy szinte semmit sem bocsát ki a szélerőmű, és a semmihez képest az átlag 66g "sok". Az a kis apróság lemaradt, hogy (az idézett tanulmány alapján) a fosszilisek kibocsátása 443-1060 g/kWh...

Az radioktivtásnál is lemaradt, hogy a szénerőműveknek sokkal nagyobb radioaktív kibocsása, mint az atomerőműveknek. Wikipédia: a cikkben hivatkozott Three Mile Island-i eset sugárzó anyag kibocsátásánál abban az évben a szénerőművek 155-ször többet produkáltak. Egy szénerőműnek élettartama alatt 100-szor annyi a radiokatív kibocsátása, mint az azonos kapacitású atomerőműnek.

Szóval ha ki tudjuk váltani az atom és fosszilis erőműveket szél- és napenergiával, persze ez mindkettőnél jobb megoldás. Csakhogy ez nem megy. Nagyon nem.
Ha meg nem, marad a kérdés, hogy melyik környezetkímélőbb: az atom vagy a fosszilis. Erre a kérdésre is egyértelmű a válasz: az atom.
Igazából csak az a kérdés, hogy lehet-e az atomerőművek biztonságos működését 100%-ban garantálni.

is 2011.08.04. 15:02:16

@mement: szerintem egy nyitott kapun dorombolsz. 30-50 ev mulva, amikorra a megujulo technologiak beernek, senki nem fog akarni atomeromuvet. azt az 50 evet kell azonban athidalni, es arra a legkisebb rossz az atom. senki nem akar 50 ev mulva is atomreaktort epiteni (hacsak nem fuziosat, ugye, amivel az egesz szel-nap-viz cucc mehet a levesbe.)

jelenleg a megujulok sem gazdasagilag, sem _technologiailag_ nem elegge erettek. iszonyatos mennyisegu allami tamogatast kapnak a kutatasra, tesztelesre, tamogatott atveteli arakkal. szerintem ez eleg. a megujulo reszarany evrol-evre no, Magyarorszagon is.

a nyitott kapun dorombolsz.

Linkas 2011.08.04. 15:02:36

Szénhidrátok.....
Na ennél a sornál kell abbahagyni az olvasását.

zaza42 2011.08.04. 15:02:48

Én csak annyit, hogy igazából tök örülök, h helyettem már bőségesen sokan leszólták a posztolót. :>

És valójában teljesen jó a címválasztás is (téveszmék), mert tényleg ezzel van tele az egész. :->

Harmadrészt felhívom mindenki figyelmét az "I. rész" megfogalmazásra, ami azt sejteti előre, hogy még jövünk ide nevetni máskor is. :]

mement 2011.08.04. 15:04:01

@is: 71 evvel az elso reaktor utan, azt mondani hogy nyitott kapukat dongeket mert mar csak 50 evet kell varni hogy legyen megfelelo technologia... Ugyan mar.

Vajon az elmult 70 evben megis mi a faszt tortent, hogy meg mindig csak a hitegetes megy:)?

Rwindx 2011.08.04. 15:04:34

Az a baj, ebben az érvrendszerben nagyságrendileg pont annyi csúsztatás van, mint pl egy olajkonszern érvrendszerében fellelhető.

Egyelőre a szélerőművek nem alternatívái az atomenergiának, nem csak anyagi, kapacitás de technikai problémák miatt sem, mindannak ellenére hogy nem lenne baj a szélerőművek számának növelésével. Ebből adódóan nem vetheted össze a szélenergia szénfelhasználási vonzatát az atoméval. Vesd össze az atomét a szén olaj vagy gázerőműével. Persze az nem fog igazolni semmit.

@kennimekkormikk:
Nem lesz itt 20 milliárd ember, mire elérnénk azt a létszámot, addigra nagy része kipusztul majd az erőforrásokért vívott háborúkban.

midnight coder 2011.08.04. 15:06:33

A grínpísz a legjobb példája hogy zöld=idióta. Ezzel aztán többet ártanak a környezetnek mint a komplett olajipar, mivel az átlag ember ha környezetvédelemről hall akkor azt mondja hogy áh, gínpíszesek és köp egyet.

A cikkre reagálva: persze hogy kell fosszilis energiahordozó az atomerőmű építéséhez is. De a szélerőmű építéséhez is kell. Persze hogy van élettartama az atomerőműnek - de a szélerőműnek is van ilyenje. És ha ez véget ér, akkor a szélerőművet sem a szél viszi el, hanem fosszilis energiahordozók elégetésével kell elszállítani a szeméttelepre, esetleg újrafeldolgozni.

A kérdés csak az, hogy egységnyi energia előállításához mennyi CO2-t kell felhasználni az erőmű teljes életciklusára nézve. Ezt kell leírni feketén-fehéren. És persze még ezer másik érvet. Mert Pl. a nap és a szél erőművekkel komoly probléma hogy ha nem süt a nap vagy nem fúj a szél, akkor nincs áram. Azaz a delejt valahogy tárolni kell. Ennek szintén van anyagi és környezetvédelmi vonzata.

Reális alternatívákat kellene a zöldeknek felvázolniuk hogy komolyan lehessen venni őket, nem baromságokat összeírni. Az áramot valahogy mindenképp meg fogjuk termelni - és itt nem csak európára kell gondolni, hanem Pl. Kínára is. Az ugyanis hogy az európai átlagpolgár mit csinál, egyre kevésbé érdekes. A kínaiak meg magasról tesznek arra hogy mit gondol a grínpísz.

Linkas 2011.08.04. 15:07:21

@nemjogasz: Megjegyzem a szén és egyéb fosszilis energiahordozókat használó erőművek lényegesen jobban növelik a sugárterhelést. Valaki menjen egyszer egy szénerőmű hamutárolójához közel egy geiger-müller számlálóval. És akkor még nem néztük mennyi ment ki a légkörbe. Az alternatív energiákra szükség van de csak mint kisegítő forrásokra. Mert az röhejes lenne, hogy ha fúj a szél világít a lámpa meg megy a tv, ha nem fúj akkor meg nem.

midnight coder 2011.08.04. 15:08:47

Ps. Amúgy valamennyi sugárterhelés mindenképp éri az embert, akkor is ha egy lakatlan szigeten lakik. Mindenhol van háttérsugárzás. Arról nem is szólva, amit az orvosi diagnosztikában használnak.

antiquark 2011.08.04. 15:09:08

Senki nem vonja kétségbe, hogy a nukleáris baleseteknek vannak halálos áldozatai, illetve egészségkárosító következményei. A probléma ott van, hogy a tisztelt zöldek szinte következetesen elfelejtenek tiltakozni a meglévő szén és gáz üzemű erőművek ellen. A szén elégetésekor is radioaktív izotóp kerül a levegőben továbbá kénhidrogének, a környezetet szennyezi a korom és a salak. A gázüzeműek sem tökéletes égéssel égetik el a földgázt ráadásul a környezetet érő hőterhelés is nagy, a CO kibocsájtás pedig az üvegházhatást fokozza. A zöldek részéről miért nem látom a tiltakozást ezen erőművek ellen? Sokszor felmerül bennem a kérdés: Vajon a zöldek tevékenységét nem valamiféle lobbi érdek irányítja? Látott már valaki egyetlen zöldet is a Mátrai Erőmű kapujához láncolva amint épp a bezárását követeli? Aki rendszeresen utazik az M3-as autópályán az ősztől tavaszig láthatja a völgyre leülő szmogot. Vajon az ott élők tüdő és légúti betegségeiről készült-e bármilyen tanulmány? A zöldek hitelessége ezek fényében alapból megkérdőjelezhető, arról nem is beszélve mikor a szél erőművek ellen is képesek tiltakozni, mondván: a turbina lapát ledarálja a madárrajokat. Hát ennyit a zöldségekről….

kontraszt 2011.08.04. 15:10:53

marhajók a hozzászólások, a cikkel ellentétben.

öröm olvasni!

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 15:12:39

@mement: csak neked meg:
irod:
"Tamaszd ala, kulonben a mondandod nemtobb mint egy komformista foloslegesen szenyezzo polgar probalkozasa, hogy hiteltelenitse a kornyezetvedelmet"
Kicsicsiko!
1. nalatok jobban hitelteleniteni a kornyezetvedelmet keptelenseg lenne, sem a forrasaim nem teszik ezt lehetove, sem a gyomrom nem venne be, hogy szemenszedett hazugsagokat es csusztatasokat publikaljak (mint ez a fenti csokor) belatom, gyoztel.
2. az az ember, aki urambocsa' a XXI. szazadban energiat hasznal (hasznal, erted, hasznal es nem pazarol) az nem komformista. A komformista az, aki lusta meg arra is, hogy a mondandojat hiteles, objektiv forrasokkal tamassza ala, helyette inkabb belinkel par lozungot. Na szememben ez a komformizmus, es a nem megengedheto luxus, fokepp olyanok eseteben, akik elott lebeg nemi lila (bocs sotetzold) kod az elhivatottsagrol valami irant.

kennimekkormikk 2011.08.04. 15:13:10

Az élelem megtermelése is milyen energiaigényes, környezetszennyező folyamat, tejóisten...
A zöldek elöljárhatnának a jó példával: megtanulhatnának fotoszintetizálni.

nemjogasz 2011.08.04. 15:15:28

@Linkas: @midnight coder: @antiquark: pont erről beszélek. Hatalmas csúsztatás az egész cikk. De szerencsére ott van az elején a "szénhidrátos erőművek", úgyhogy előre figyelmeztetik az embert, hogy baromságot fog olvasni, csak nem explicit formában:-)

Gyulimali 2011.08.04. 15:15:33

Ööö... most akkor jól értem:
Az atomerőművel teljes ciklusra számított CO2 kibocsátását hasonlítja össze a szénerőművekkel úgy, hogy megemlíti az atomerőmű kibocsátását, a szénerőműét viszont nem, illetve mindezt összeveti a szélerőművek hasonló értékeivel??? És mindezt úgy, hogy arról az apróságról nem ír semmit, hogy egy szénerőmű mekkora CO2 kibocsátással készít el egy kWh elektromos teljesítményt?
Na, utána is néztem...
www.world-nuclear.org/info/inf100.html
Itt 16g/kWh szerepel az atomerőművekre, 891 (!!!) g/kWh széntüzelésre, és 356g/kWh gázüzeműekre.
Tehát, ~56-szorosa egy szénerőmű CO2 kibocsátása az atomerőműének, aminek kicsivel több, mint fele egy szélerőmű.
A szélerőművel "CSAK" annyi baj van, hogy CSAK azzal nem lehet megoldani egész országok-kontinensek energiaellátását. mindenképpen kell mellé vagy alap erőmű, vagy energiatárolás. Innentől pedig, szinte mindegy a dolog, de ha jól értem, a környezetért retentően, már-már pánikszerűen aggódó, művelt, és iskolázott emberek szerint erre a mostani helyzetre az a megoldás, hogy nem kell aton, mert az szennyez, hanem egyből szélenergia kell. Ja, hogy azt nem lehet pár év alatt kiépíteni?

mement 2011.08.04. 15:16:18

@VUVUZELLANÉNI: `komformista az, aki lusta meg arra is, hogy a mondandojat hiteles, objektiv forrasokkal tamassza ala, helyette inkabb belinkel par lozungot.`

De te meg par lozung belinkelesere is keptelen vagy:(

kennimekkormikk 2011.08.04. 15:17:24

Izgatottan várom a 2. részt :) Ezek a sötétzöldek valami pándimenzionális lények, a valóságra merőlegesen mozognak...

Gyulimali 2011.08.04. 15:17:41

Meg aztán, mi az a fasság is, hogy élettelen földdarab marad egy atomerőmű helyén, ha elbontják??? Ott van Csernobil is. ott is visszanőtt a növényzet 25 év alatt. Pedig az a hely felrobbant, és nem szakszerűen semlegesítették...

Jofiu 2011.08.04. 15:17:45

Mellesleg.
Ha pedig már az is baj az atomerőművekkel mint bármely más építménnyel, hogy az építésük és bontásuk során is felszabadul szén-dioxid, akkor talán hasznosabb lenne az alacsony CO2 fogyasztású technológiák fejlesztését népszerűsíteni. Az mindenben, még ugye a kedvenc fétistárgyatok,a szélerőművek életciklus CO2 kibocsátásában is segít, nem beszélve minden jövőbeni építményről. Mindről. Mivel a szélerőművek tömeges telepítését javasoljátok ezen a területen tényleg jobban kellene aktivizálódni.
Amúgy vannak ilyen jellegő kutatási/fejlesztési programok (EU 7th Framework Program, Low Carbon Buildings Program, Low Carbon Construction Plan), tessék szépen művelődni abban a témában amiről beszéltek.

Továbbá ha már önjelölt szócsövek vagytok, hasznosabb lenne részetekről a tömegek felé azokat a dolgokat kommunikálni, amelyek az enegiaigényt csökkentik. Pl. népszerűsíteni az alacsonyabb energiakibocsátású építési és épülettechnikákat, a felhasználói tudatosságot, mert csak ez a terület nagyjából 40%-ot használ egy fejlett országban. Kisebb fogyasztás, kevesebb atomerőmű. Értve?

Tapogatott Kukorica 2011.08.04. 15:17:56

Inkább az energia- és környezetzabálás csökkentését kellene propagálnia a cikkírónak, vagy hogy hogyan lehet hagyományos módokon kiváltani ezt-azt.
Egyszerű példák: nálunk a spejzban volt egy "téli hűtő". Egy lyuk a falban, kis hőszigetelt láda bele, ahova télen betehettük a cuccost. Igaz, júliusban nem működik, de volt, hogy hetekig be se kellett kapcsolni a sima frigót télen. Mert most ugye télen felmelegítjük a -10 fokban a házat 20-ra, hogy aztán visszahűtsük a hűtőben a kajának...
Vagy ha van rá lehetőség, akkor csapvíz helyett esővízzel öblíteni a klotyót, elég egy 12 voltos punepa hozzá a kútba. Ha megfelelő a vízminőség, zuhanyozni is lehet vele, miért ne? Olcsó puffertartálynak elég egy kiselejtezett régi bojler is a garázsba, újabb ezreket lehet spórolni (azaz energiát is), ha ráköti az ember a működő bojler elé.

Faszér nem ilyenekről gondolkodik a grínpíszes hangosan, ahelyett, hogy szénhidrogénekről próbál elmélkedni kevés sikerrel. 10 kommentelőből 8 csak felbassza az agyát a hülyeségek miatt (nem írom le mégegyszer mennyi demagóg hülyeség van a cikkben), így hogyan lennétek hitelesek? Agyam eldobom...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 15:18:30

@powerage: Jah, kötelező átvétel és az atomár háromszoroság. Komlyan mondom ez a blog példa a sötézöld hülyeségre. Legalább nem kell kutatni. Elég linkelni...

yerico1 2011.08.04. 15:18:32

És azt meg tudja mondani ez a feketébe hajló sötétzöld cikkszerző, hogy hova a faszomba fog annyi szélgenerátort telepíteni, ami alkalmas a paksi atomerőmű által termelt állandó 2000 MWh termelésre? És miként garantálja, hogy az energiatermelés egyenletes legyen? Ha nem fúj erősen a szél, akkor babot ebédel és vacsorázik, és majd biogázzal működteti őket?

Kynsí (törölt) 2011.08.04. 15:18:48

Ezt a sok szar dumát ezek a vadzöldek tényleg elhiszik?
Arra nem gondolnak, hogy a lélegzéssel mennyi"káros" co2 megy a levegőbe? kiváncsi vagyok mikor kezdik, magukat vagy az értelmesebb gondolkodásra képes fajtársainkat ilyen alapon ritkítani...mert végülis mindent meg lehet magyarázni, még ha szar ocska kamu duma akkor is...

Pozse 2011.08.04. 15:20:18

OFF
Aemberek!
Nem az élet éléséhez felhasznált energiát és forrásokat kellene nézni, hanem a fogyasztáshoz elhasználtat! Merthát: Meghalt a nyomtató? Veszek újat... Nem ám a régit megjavítani, hanem egy újat. Na itt van ám pazarlás rendesen! Sőt, vannak emberek, akik képesek azért a régi dolgot lecserélni (pedig még működik), mert már nem divatos!
ON
@kontraszt: Nekem is jobban tetszenek a hozzászólások

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 15:21:35

@Pozse: A széláramot 2007 táján 28 Ft/Kwh áron vették át. Röhej...

Tessék megkapaszkodni, a biogázból előállított áramra aszem most 45 Ft/kWh. Így én is tudnék nyeresegées "megújúló és környezetvédő" erőművet üzmeltetni...

Linkas 2011.08.04. 15:22:26

@Jofiu: És akkor még nem beszéltünk a napkollektorokról, a földfűtés-hűtésről, a led izzókról. És tényleg!Miért kell a budit ivóvízzel leöblíteni? Miért kell ivóvízzel fürödni, mosni, felmosni és sokszor kertet öntözni? Na ez az igazi pazarlás.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 15:26:30

@R. Daneel Olivaw: Az baj, hogy ezeke a balfaszok egy olyan környetből exptrapolálják a széláram költségeit, ahol minden mást ezekér a vackokért rángatnak és agyontámogatják őket. Ők felteszik, hogy akkor is így lesz, ha ezek alaperővűmek. Röviden, lófaszt...

Murderface 2011.08.04. 15:26:33

Zöldek, szívjatok kevesebb zöldet :D

Tapogatott Kukorica 2011.08.04. 15:27:13

@Linkas: így van, ezekről kellene ezeknek az agyzsibbadtaknak elmélkedni, nem olyan dolgokról, amihez láthatóan fingjuk sincs.

Deneware. 2011.08.04. 15:27:53

@nemjogasz: Én sem olvastam tovább. :o) Összekeverni a szénhidrátot a szénhidrogénnel az nem elírás, hanem egyszerűen tudatlanság. Látatlanban minősíti számomra a cikk többi részét...

otapi 2011.08.04. 15:29:01

Első menetben inkább a szénerőműveket kellene helyettesíteni, aztán kellene gondolkozni azon mi legyen az atomerőművekkel...
Sosem értettem, hogy az ezerszer környezetkárosítóbb szénerőművekre miért nem ugranak a sötétzöldek? Annak még értelme is lenne.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 15:31:10

Mindenesetre furcsa, hogy a blog.hu kommentelői jóval magasabb arányban atompártiak, mint egyes statisztikék szerint "kellene". Ennek csak örülni tudok.

Rwindx 2011.08.04. 15:33:24

Ritkán látni blogon ilyen egyetértést a kommentek között :D

antiquark 2011.08.04. 15:33:44

@otapi: Talán azért mert bizonyos gazdasági köröknek érdeke hogy fennmaradjanak a szénerőművek? Olyan országok érdekeire gondolj ahol jelentős a szén kitermelése. Van néhány ilyen Európában.
Gondolj csak bele, a zöldek akcióit is valaki pénzeli, vajon honnan jön a támogatás?

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.08.04. 15:34:10

@Gyulimali: Csernobilból sosem tünt el a növényzet. Max az emberekre volt veszélyes, a növények, köszönik, elvoltak.

yerico1 2011.08.04. 15:34:12

Rájöttem. Az atomerőművek annyi szénhidrátot zabálnak, hogy elhíztak. Ettől nem egészséges az emésztésük, és ezért a mértéktelen CO2 kibocsátás. Csakis ez lehet az oka.

catshannon 2011.08.04. 15:34:49

remélem, a tanulmányok a szélerőművek nagy volumenű építéséhez szükséges nyersanyagokkal, azok megmunkálásával és majdani lebontásukkal is számolnak. arról már nem is beszélve, hogy mennyi szélkerék is kell egy atomerőmű energiasűrűségének eléréséhez? hm?

7tom 2011.08.04. 15:35:22

Hát még milyen szénigényű egy szénerőmű, ahol nem csak az acél, és a beton előállításához kell szén, hanem még a gőzt is szén elégetésével fejlesztik, és mennyi acélra van szükség a hatalmas bányagépek előállításához, plusz a szenet szállító mozdonyok, és a mozdonyok alatt lévő sínek is mekkora szénigényt generálnak.

Jofiu 2011.08.04. 15:36:43

@Tapogatott Kukorica:
Pontosan!
Ez a 'téli hűtő' nagyon jó ötlet tőled. Legalább ennyi haszna van a posztnak, hogy ez elhangzott a kommentek közt.
(Angol szakirodalomban economizer ennek a technikának a neve.)

Pozse 2011.08.04. 15:42:59

@7tom: Neeee! Ennyi szenet neee!
Nade, szerintem nem a bemeneti oldalon kellene "megoldani" a problémákat, hanem a kimenetin. Annyi felhasználatlan terület a panelek tetején napkollektornak, sőt, a panelek fűtésének csökkentése szigeteléssel, a felesleges szállítás lefaragása. Ha valaki ezek mellett állna ki, támogatnám.
De aki az erőművek kapujához lakatolja magát, annak a házában lekapcsolnám az áramot, a gázt és a villanyt a tél közepén, és lehet a tubesi fával fűteni, hogy meleg legyen.

pitaa 2011.08.04. 15:43:35

LOL ez az év cikke :D

Tapogatott Kukorica 2011.08.04. 15:44:07

@Jofiu: és még csak nem is vagyok greenpeaces :D
Kíváncsi lennék, nekik van-e ilyenjük? ;)

Jofiu 2011.08.04. 15:45:13

@Linkas:
Bezony, bezony. Sok dologgal foglalkozhatnának aminek kézzelfogható haszna lehet. Épületkorszerűsítés, energiatudatos életvitel, energiatakarékos dolgok preferálása és megkövetelése. Még egy új ház megfelelő tájolásának is komoly következményei lehetnek. Ilyen dolgok megkövetelése a tömegek részéről tuti több haszonnal jár mint atomerőművek építésén lovaglás.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.08.04. 15:46:32

Sikerült megint adni egy pofont a szarnak. Az biztos, hogy a szél és a napenergia akkor válik valósan nagyipari méretekben használható energiaforrássá, amikor megfelelő energiasűrűséggel leszünk képesek az előállított energiát tárolni és visszanyerni. Egyébként nagyon sokszor példáloznak azzal, hogy az erőművek eddig hány halálos áldozatot követeltek. Azért arra kíváncsi lennék, ha elkezdenénk a szén és olajbányászat során balesetekben elhunytakat összaszámolni, akkor mekkora számot kapnánk. Gyanítom hogy elérnénk a milliós nagyságrendet.

Netuddki. 2011.08.04. 15:46:54

"A Föld felmelegedése"

Ja, a gobális felmelegedés, ja. Akkor miért ilyen qrva hideg van itt a Balaton partján? Sötét ződek!

7tom 2011.08.04. 15:50:00

@Pozse: Nyugaton egy főre vetítve kb. duplája a villamosenergia fogyasztás, mint nálunk, holott sokkal hatékonyabban használják fel azt, de mivel iparilag fejlettebbek, ezért többet fogyasztanak, úgyhogy, ha felzárkózni akarunk, akkor a takarékoskodás mellett is növekedni fog a fogyasztásunk.

otapi 2011.08.04. 15:52:25

@kovi1970: globális != lokális
Moszkvában meg kánikula van: hirszerzo.hu/kulfold/20110725_hoseg_moszkva_kanikula

Ezzel együtt én sem gondolom, hogy az embernek jelentős beleszólása lenne az éghajlatváltozásba.

dr. Bértollnok 2011.08.04. 15:52:50

Istenem, mennyi, de mennyi elvakult hülyeség elfér egy cikkben!

1. Mert a szélerőműveket újrahasznosítható anyagokból építik ugye? Kíváncsi lennék annak az összehasonlításnak a tárgyilagosságára és szakszerűségére, amely azt állítja, hogy a zöldenergia realitás az atomenergiával szemben!

Vajon egy paksi eredetileg 440MW-os blokkot kiváltó x ezer szélerőműhöz mennyi "szenes" anyag kell? Ezzel mennyi területet vonnánk ki a mezőgazdasági művelésből (élelmiszerhiány?). Mekkora a bizonytalansága a szélenergiának? A széllel megtermelt energiának a tárolása megoldható-e? Nem a "zöldek" horkannának-e fel legjobban, ha valamelyik hegységünkben (nem sok alkalmas hely van MO-n), víztározót építenénk erre a célra?
Vajon nem a zöldek a legfőbb akadályai a vízlépcsőknek (most nem az az érdekes, hogy jogosan-e, hanem hogy akkor ne hivatkozzunk rá!).

Amikor a napenergiáról beszélünk, akkor a szerző nincs tisztában a realitásokkal. Tisztában van vele, hogy mennyi az egy négyzetméterre eső "energiasűrűség" és ebből mennyi az kinyerhető? Tisztában van vele, hogy ahol ez az energiasűrűség a legnagyobb, ott van rá a legkevésbé szükség? Hogy oldanánk meg ennek biztonságos szállítását?

Nem, nem vagyok atomlobbi párti, de a józan gondolkozást elkerülhetetlennek tartom, mert azzal csak kárt okoznak a zöldek is.
Én azt várom el, hogy felelősen figyelmeztessenek a veszélyekre, követeljék a nagyobb biztonságot. Ne legyenek cunami által veszélyeztetett vészgenerátorok atomerőműben stb. Keressék a hiányosságokat, a hibákat, a biztonsági réseket, mert ezzel segítenek! Követeljék ezek javítását, a biztonság növelését stb...

Netuddki. 2011.08.04. 15:53:09

@hagyma: ""hogy az atomerőművek egy kilowattóra áramhoz kapcsolódó széndioxid-kibocsátása kb. 60 gramm, háromszor annyi, mint a szélerőművek hasonló kibocsátása."
egeszen pontosan idaig olvastam:)"

Most mi a problémád ezzel? Egy atomerőműben ott üdögel 20 technikus meg 30 karbantartó. Azok fogyasztják a zoxigént.
Szélerőmű tetején láttál már valakit lábat lógatni? Max rászáll a kánya, az meg alig vesz levegőt...

naezadurva 2011.08.04. 15:54:04

Én alapvetően zöld beállítottságú vagyok. De ez a cikk nagyon erős torzítás. Értem, hogy az atomerőmű 60g CO-t bocsát ki egy kWh-ra vetítve. De egy szénerőmű mennyit?
Tételezzük fel, hogy holnaptól korlátlanul telepíthetnénk szél- és naperőműveket. Figyelembe véve, hogy ezek az erőművek egyenletlenül termelnek (nincs mindig szél, nap), maximum hány százalékban lehet őket egy ország elektromos hálózatába kötni anélkül, hogy az egyenletes áramellátást biztosítanák. Azt pl. ugyanis nem említik a kedves vérzöldek, hogy minden szélerőmű mellé kell egy gyorsan indítható földgáz erőmű, ha hirtelen elállna a szél, de az áramigény ugye nem csökken. Szóval a folytonos üzem biztosítását és a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve még mindig jó kompromisszum az atomenergia.
Ja, balesetek! Szénbányákban és erőművekben hányan is haltak meg a világon az elmúlt ötven évben? Vessük azért ezt is össze az atomerőművekkel!

Linkas 2011.08.04. 15:56:10

@kovi1970: Rászáll a kánya?
Aztán kap a rotorlapáttól egy kokit vagy egy sallert és rögtön tudja hol a helye. :-)

qwertzu 2011.08.04. 15:57:39

Akinek baja volt a szénhidrát szóval az buzi merthogy:

-Akinek baja van a szénhidráttal, az nem szereti a szénhidrátot.
-Az alkohol szénhidrát=>
Akinek baja van a szénhidráttal, az nem szereti az alkoholt.

-A sörben van alkohol. =>
Akinek baja van a szénhidráttal, az nem szereti sört.

-Aki nem szereti a sört az buzi. =>
Akinek baja van a szénhidráttal, az buzi.

Támadhatatlan Greenpeaces érvelés rovatunkat olvashatták.

Pozse 2011.08.04. 15:57:43

@7tom: Igen, igaz, ott nyugaton dupla ekkora m2 területen élnek légkondis lakásban, nem ritka a két kocsi, és jóval többet utaznak is, mert van rá pénz.
Viszont annyira van pénz, hogy meg tudják fizetni az újabb, és így hatékonyabb rendszereket.
Visszatérve a témához: a németek le akarják állítani az atomerőműveket, és a kieső termelés pótlására Franciaország merült fel, mint forrás. Hogy hogy nem, Franciaország áramtermelésének 70%-a atomtörésből származik. Akkormost? És az emberek nem fognak lemondani a már elért életszínvonalról.

Netuddki. 2011.08.04. 15:58:00

@otapi: Lokális? Ja, igazad van. A rencerváltás után tönkretették a tejeszcséket, jóval kevesebb a marha. A maradék meg kevesebb üvegházhatású gázokat büfizik és pukizik Magyarország légterébe. Na ezért van ilyen qrva hideg egész nyáron. Ezér is a zorbán felelős, mert ők verték bele a TSZ-ek koporsójába az utolsó szeget...

Jofiu 2011.08.04. 15:59:22

@Tapogatott Kukorica: Á, ők csak erőművekig jutottak. Nincs idejük a saját házuk táján körülnézni a sok utazgatás (CO2 használat) mellett. Pedig ha követnék az energia útját feltűnne, 1kWh fogyasztáshoz a felhasználónál több mint 1kWh energiatermelés kell. A fogyasztási oldalon csökkentéssel az energiatermelési oldalon komoly megtakarítást lehet elérni. Nem kell annyi erőművet építeni és fenntartani, kevesebb energiahordozóra lenne szükség.
Mivel nem értenek hozzá, kezdhetnék kicsiben a dolgot, pl. népszerűsíthetnék, hogy minden blogger kapcsolja ki a NumLock-ot a billentyűzetén mikor nem használja a numerikus billentyűzetet, ne égjen fölöslegesen a lámpa. ; )

Netuddki. 2011.08.04. 16:00:17

@Linkas: Azt csak akkor ha a zorbán kisétál a mezőre oszt jól megijed tőle és rossz irányba nekirepül a lapátnak...

fidesz = házmesterek pártja 2011.08.04. 16:00:45

@nemjogasz: juhéééééé! Megvan a megoldás a cukorbetegségre? Szénhidrátok helyett atomot! Pár napja voltam CT-n, lehet, hogy aznap kár volt vacsoráznom? :DDDD

Netuddki. 2011.08.04. 16:03:41

@Jofiu: Bammeg, az én billentyűmön egy db led sincs. Akkor én micsinyájak?

fuck.the.system 2011.08.04. 16:04:21

A kedves kommentelők nagy részéről ez a párbeszéd jutott eszembe, a South Parkból:

Stan: A delfin okos, hasznos és szép.
Cartman: Jó, hasznos és szép, két szelet kenyér között majonézzel.
Stan: A delfinek okosabbak, mint te.
Cartman: Ha olyan rohadt okosak, miért laknak igluban?
Stan: A delfinek nem laknak igluban, azok az eszkimók.
Cartman: Delfin vagy eszkimó, nem mindegy? Hal, hal. Tök uncsi a zöldek hippidumája.

kennimekkormikk 2011.08.04. 16:07:24

@Jofiu: "népszerűsíthetnék, hogy minden blogger kapcsolja ki a NumLock-ot a billentyűzetén mikor nem használja a numerikus billentyűzetet, ne égjen fölöslegesen a lámpa. ; ) "
Baszki erre nem is gondoltam... már nyomom is ki a NumLockot :) De van egy kis gond. A mozdulat, amivel kinyomom több energiát emészt fel, mint a LED egy nap alatt. Most akkor nyomjam vissza? :)

Rettenet Tábornok11 2011.08.04. 16:07:37

Főemlősök!
Lett volna lehetőség környezetbarát olcsó energiatermelésre, de elk...átok, úgy hívták Bős Nagymarosi vízlépcső, és miért nem valósult meg? Miért? Mert TI!!! sötétzőőődek már akkor is gyökerek voltatok, és addig zaklattatok mindenkit, amíg elértétek hogy a Szlovákok nélkülünk csinálják meg! És hát sajnos más értelmes hely nem nagyon van az országban ahol vízierőművet lehetne telepíteni. Marad tehát az Atom.

Meg persze a szén.. de valamiért az nem bassza a csőrötöket!

Gyökerek!

RT

Jofiu 2011.08.04. 16:12:24

@kennimekkormikk:
Jó kérdés. Lehet, hogy a te belső szénhidrát erőműved megnövekedett termelése több CO2 kibocsátással jár mint az erőművekben megtakarított mennyiség. Erre nem gondoltam. Lehet, mégse ez a legjobb kezdés a GP-nek. : )

Rive 2011.08.04. 16:19:00

@mement: "Egy csomo reaktort ki lehetne valtani megujjulo eroforrasal..."

Ühüm.

Oszt' mi lenne, ha mondjuk előbb a szenet próbálnád meg kiváltani megújulóval, nem a szénnél jóval tisztább atomot, hm?

ave 2011.08.04. 16:25:57

Persze, a napkollektorok, meg a szelkerekek nem szenigenyesek, mi?
Hihetetlen, mit meg nem probaltok...

Asidotus 2011.08.04. 16:27:24

A Greenpeace egy náci szervezet.
Amit elképzelnek, azt nem lehet hétmilliárd (és még több) emberrel megvalósítani.
A céljaikat csak drasztikus emberírtás után lehet elérni, mondjuk kb. 2-3 milliárd fős népesség esetén csak.

powerage 2011.08.04. 16:28:16

@otapi:
"Sosem értettem, hogy az ezerszer környezetkárosítóbb szénerőművekre miért nem ugranak a sötétzöldek? Annak még értelme is lenne."

Volt már egyáltalán olyan, hogy szénerőmű kapujára láncolták ki magukat tiltakozásul a greenpeace hősei?

fidesz = házmesterek pártja 2011.08.04. 16:28:24

@Rive: az atom nem tisztább, csak máshol, másképp szennyez! Lásd még Fukushima!

Deniel56 2011.08.04. 16:29:14

Kíváncsiságból keresgéltem adatokat...
www.szel-mszte.hu/readarticle.php?article_id=4
Legalul olvasható, hogy 800 hektáros területen 100db szélerőmű építhető fel, ami éves szinten (szintén táblázatból) 363GWh teljesítményt szolgáltat. Azt, hogy az atomerőmű mekkora területet foglal el nem tudom, de az atomerőmű oldalán egy 2008.-as üzleti jelentésben leírják, hogy ~14800 GWh-t termelt az évben. Ha ezt utól akarnánk érni, akkor 32000 hektárt kellene beültetni szélerőművekkel. Ez 320km2, ami mondjuk akkora, mint Málta.
Nem mondom, hogy a szélerőmű rossz, bezzeg az atom istenkirály, de még nincs itt az ideje, hogy ezzel váltsunk ki mindent. Szerintem. Ha valamit meg rosszul számoltam, kúrjatok csak pofon...

Viktus 2011.08.04. 16:29:25

Ennyi zöldséges baromságot ... durva.

"Can't Stop The Signal..." 2011.08.04. 16:29:43

Minden nagyobb környezetvédő csoportnak van szénbányája, ezért kardoskodnak a szénerőművek mellett.....

Viktus 2011.08.04. 16:30:12

@magyar ember teli szájjal: @Pozse:

Kb. ez a zöld maffia a legidegesítőbb ...

Rive 2011.08.04. 16:31:14

@powerage: "Volt már egyáltalán olyan, hogy szénerőmű kapujára láncolták ki magukat tiltakozásul a greenpeace hősei? "

Úgy rémlik, volt. Apró bibi, hogy egy új, hatékonyabb, kisebb kibocsátású erőmű megnyitását próbálták megakadályozni. Ami helyett egy régi, nagyobb kibocsátásút bezárt volna a tulaj.

De lehet, hogy nem jól emlékszem.

rhiia 2011.08.04. 16:32:15

Biztos szénbányáik vannak:P
Ha megszüntetjük az alföldi mezőgazdasági termelést, telepíthetünk a vetések helyére szélerőműveket! Ugyanis azokat sem lehet csak úgy lerakni egymástól 10 méterre! Az energiatárolást meg megoldjuk családonként (házanként), fél tonna, soha el nem romló, tehát nem környezetszennyező akkumulátorokkal! Ha meg nem jön össze, te és a hülye családod jöjjön el hozzám és tekerje a dinamot mint egy mókus, hogy legalább a számítógépem működjön!

rhiia 2011.08.04. 16:33:06

NINCS REÁLIS ALTERNATÍVA!!!

Rive 2011.08.04. 16:35:28

@al kotmány aláiro álamfö: pontosan. Az output koncentrált, tipikusan jóval kezelhetőbb, ellenőrizhetőbb, mint a levegőbe eregetett CO2.

Szóval?

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 16:36:04

nekem ott durrant el toluk az agyam, hogy diakmunkaba foglalkoztatott fiatalokkal koldultatjak ossze az utcan az alamizsnat. Ettol mellyebre csak a marianna arok van.

es mit kapunk az osszekoldult penzert? na mit? ilyen hazugsagokkal teletuzdelt baromsagokat, amikor csak korbe kene nezniuk a vilagban, es ezer modjat talalhatnak a valos, tudomanyos alapokon nyugvo kornyezvedelmi torekveseknek, amelyek melle teljes mellszelesseggel lehetne kiallni.

A greenpeace a kornyezetvedelem rakja. egy parazita szervezet, ami egy szimpatikus eszmen eloskodve burjanzik.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.04. 16:39:26

Megint a maszatolás megy meg a wishful thinking. Tessék csak megnézni, Németoszág mivel pótolja a csúnya atomot! Szénnel és gázzal. Ahelyett, hogy AZOKAT leépítené, mielőtt elkezdené az atomot is (lásd eredeti terv). Éljen az atommentes új jövő, ahol szén/gázerőművek pöfékelnek a szép áramvonalas szélerőművek mellett! Köszönjük, Greenpeace.

kkp · http://mkkp.hu 2011.08.04. 16:46:37

azt hiszem, ezt a "cikket" kár volt megírni

inebhedj - szerintem 2011.08.04. 16:47:36

@Nűnű:
"A Greenpeace egy náci szervezet."

Hát sok mindent el lehet mondani róluk, de a náciknál technokratábbakat és pragmatikusabbakat nem sokat talál(sz/tál) a Földön. Ez a két jellemző viszont ebből a posztból hiányzik, márpedig ha eme poszt (és ebben a formában) a Greenpeace álláspontját tükrözi, akkor a Greenpeace a lehető legmesszebb áll a nácizmustól.

kkp · http://mkkp.hu 2011.08.04. 16:48:20

amúgy szerintem az a legnagyobb gond a GP-el, h mikor a legutóbbi sárga molinós parlamenti akciójukat meséltem egy haveromnak, mindketten(!!) elkezdtünk ásítani

midnight coder 2011.08.04. 16:49:18

@lacalaca: Nem, a németek nem csak szénnel és gázzal termelik az áramot. Veszik is. A franciáktól, a jó atommal előállított áramot.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.04. 16:53:15

@midnight coder: igen, azt már fel se hoztam. Meg a CO2 kvótákat, stb, stb...

Gergice 2011.08.04. 16:54:48

Egyetértek, hogy a cikk súlyosan torzít, viszont a napenergia lehet globálisan alternatíva, létezik már olyan naperőmű, ami éjszaka is termel áramot:

zoldpc.hu/ejszakai_aram_napenergiaval

Sóolvadékot keringetnek benne, ami annyi hőt tárol, hogy éjszaka sem szilárdul meg, így akkor is lehet vele vizet melegíteni és turbinát meghajtani.

Koshinae 2011.08.04. 16:55:26

@mement: a napelem nem szennyez a tovabbiakban? 8-10 ev alatt tonkremegy olyan szinten hogy a nevleges feszultseg 40%-at adja csak le idealis idoben. Akkor ezt konvertald meg valtoaramra, (ami ugyancsak nehezfemekbol allo elektronika) es maris oltari veszteseged van a feszejen.
Illetve a ma kaphato napelemek eloallitasi ara (lasd: nehezfemek) pont olyan magas, hogy pont nem terul meg a wearout ido alatt. Ja, a kompozit nem ujrahasznosithato, de nehezfemszennyezest okoz.

szeleromu: Dombrad kornyeken lattam egyet, hogy egy ceg telephelyen felepitik, hasznaljak, majd 2 honap mulva leszereltek. Nemreg megtudtam miert: a zoldek(!!) feljelentettek oket, mert a madarak vonulasi utjaban van (kerdem en, hol _nem_ vonulnak madarak?), ezert le kellett bontatni. Kosz. Illetve mibol is van a szeleromu? Acel? Ahhoz mi is kell? Csak nem szen?! Vagy csinaljuk inkabb a kornyezetkimelo szenszalas erositesu mugyanta kompozitbol?!?!

Rohog a vakbelem.

Tedat 2011.08.04. 16:57:19

@magyar ember teli szájjal:
"A cikket szponzorálta a Szurgutnyeftyegáz, az atomsugárzásmentes jövő záloga. "

Nekem is pont ez ugrott be.

A szén és olajlobbi nagyon pénzeli az atomellenes barmokat...

Tedat 2011.08.04. 16:58:43

Atomerőmű anyagköltsége: kb. 5%.
1 kWh ára Paksról önköltségi áron: 8 Ft
Még jó, hogy a 17 cent az 34 Forint, így látszik, hgoy Amerikában 4-szer drágább az atomerőmű építése és üzemeltetése.

Medgar 2011.08.04. 16:59:06

@lacalaca: A németek ezerrel veszik a franciáktól az "atomáramot" csak ugye az nem érdekli a német választópolgárt.

A megújuló energiaforrások kapcsán erről ritkán beszélnek a zöldek:
index.hu/tudomany/2011/08/02/igy_tartja_markaban_kina_a_hitech_ipart/
Lazán kapcsolódik, a zöldek által ajnározott prius közelebről:
www.kidela.com/kidela/rare-earth-elements-toyota-prius

BiG_ 2011.08.04. 17:00:00

@Rettenet Tábornok11: Ja, Budapestnek meg nem lett volna ivóvize (vízügyestől tudom). A Nagymaros fölötti 150km folyóból meg kipusztul az élővilág. A mesterséges beavatkozás miatt a környék élővilága is ment volna a levesbe. Síkvidéki folyóra vízerőművet csak a nagyon hülyék építenének. Lásd Tisza-tó: a Nagykunság azóta szikesedik.

A vízerőmű a legrosszabb alternatíva. Utána jön a szélturbina és a napelem.

Kaliforniában lelkesen építették a szélerőműveket a tengerparti dombokra. Aztán le is állították jó részüket, mert a dombok mögötti terület elkezdett elsivatagosodni. Ugyanis a széllapát megfogja a szelet, megváltoztatva a klímát! (A vándormadarakra leselkedő széllapát-guillotine-ról nem is beszélve...)

Drága grínpíszesek! Mikor fogjátok fel, hogy SEMMILYEN megoldás nem lehet alternatíva, ami beleavatkozik a klimatikus viszonyokba, ezzel az éghajlatba! Pláne az élővilágba, lásd vízerőmű!

A napelem dettó: minél nagyobb területet borítunk be vele, annál több helyen nem nő semmi (alatta árnyék van ugyanis), de a csillogó felületek miatt nő a légkörbe visszasugárzott hő, ami hőszigeteket alkot, ezzel lokális energiapumpákat indít be: szintén az éghajlatra hatással van! (Mellesleg: napelemből egyenáram jön, nem transzformálható csak átalakítással, ami rengeteg ELEKTRONIKA, ami rengeteg SZENNYEZÉST jelent és drága.)

Azonfelül az pl. az Északi-tengerre telepített szélturbinákhoz mennyi KORRÓZIÓÁLLÓ acél kellett? Nehézfém ötvözőkkel? Mennyi VEGYIANYAG, hogy a kompozit lapátokat (mindenféle mérgező gyantákból) megalkossák? Nem beszélve a folyamatos karbantartásról, KENŐANYAGOKRÓL (olaj, hehe), a rengeteg vezérlőelektronikáról (RITKAFÖLDFÉMEK), és ha tárolni akarjuk ezt az áramot, akkor akkumulátorról (szintén kemikália, meg ÓLOM, meg savak-lúgok, meg ki tudja még mi, a lítium-ion nem játszik, mert az erre a terhelésre-üzemre nem alkalmas).
Mennyi BETON kellett (plusz betonACÉL), hogy lehorgonyozzák őket és ne játszhassanak tekepartit az ottani hatalmas viharok hullámai?
(Pont két esetben nem működik a szélturbina: ha gyenge a szél, meg ha erős. Erről ennyit.)

Röviden: GP = félanalfabéta majomhorda. Sajnos.

algi 2011.08.04. 17:00:51

Én elhiszem, hogy a szél- és napenergia a legtisztább. De jelenleg nagyon kevés szél- és naperőmű működik, úgyhogy fajlagosan az üzemben lévő legtisztább erőmű az atom. Ha ezt lebontjuk, akkor a hagyományosabb energiaforrásokból fogják pótolni, nem szélerőművekkel. Ráadásul, ha az atomerőmű felépítése és lebontása nagy széndioxid-kibocsátással jár, akkor pláne meg kellene hosszabbítani az élettartamukat, hogy ha már felépítettük, lehetőleg minél több energiát termeljünk ki a már kibocsátott széndioxidból (különben újabb kibocsátással kell pótolnunk).

Viktus 2011.08.04. 17:02:40

@al kotmány aláiro álamfö:

Az inkább az emberi butaság mintapéldája ... meglepő, hogy a japánoknál eleve ilyet építhettek földrengésveszélyes zónába tengerparta .... de ami hisztit ez miatt a zöldségesek levágtak a németeknél vicc. Bár az a baj, majd mi is cumizunk miatta , mert a német erőművel leállításával v.honnan kell nekik az energia, így majd pl. felverik az árakat nálunk is , ha a mi atomenergiánkat vásárolgatják fel ...

A szélerőmű, naperőmű meg jelenleg egy jó kis lenyúlós biznisz a kutya sem csinálná, ha nem járna érte nagy eu-s meg állami pénzecske ...

Igazából, amíg nem lesz fúzós energia vagy v.mi más , addig az atomon kívül nincs ami biztosítaná tartósan az emberiség energia igényét a jelenlegi szinteken ...

Zsola777 2011.08.04. 17:04:07

Remek, nyilván nagyobb a kibocsátása, amint egy szélerőműnek, de az atompártiak a szén- és gázerőművekhez képest mondják, hogy jobb választás.
Itthon meg az említett víz (Bős?), szél és napenergia alapú erőművek sajnos tényleg nem alternatívák. Vajon miért?
Jó lenne eljutni a Mit nem-től az Ezt, mert-ig!
Főleg, hogy .HU a blog vége, a hazai helyzettel foglalkozzék! Sok sikert!

labi 2011.08.04. 17:04:22

No nem bánom, legyen lenapelemezve az egész Alföld. Az majd biztos jó lesz a sötétzöldeknek... Ja nem mégsem, mert amennyi kéne paks kiváltására az megszüntetné a helyi élővilágot.

Rendben, legyen víz, a víz az jó... Ja nem mégsem, mert a duzzasztógátak megváltoztatják a környezetet, assenemjó.

Hőerőmű nem jó, mert füstöl mint állat...

Szél nem jó, mert nincs annyi hely hogy elég legyen és a rezgése zavarja az ürgéket, vakondokat.

Így azt javasolnám, hogy aki nagyon környezetvédő, az ne használjon áramot.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2011.08.04. 17:04:35

Nem, abszolút nem rossz az írás, a tisztánlátáshoz tényleg nagyon hasznosak az élettartam-adatok. De ami nekem hiányzik, az az, hogy az atomenergia szénalapú terhelését csak az alternatív módokkal állítja párhuzamba, a hagyományos termeléssel nem! Így a számok önmagukban semmitmondók.

Tedat 2011.08.04. 17:05:56

"Végezetül, amikor egy atomerőmű 40-60 éves életének vége, az üzembontás még több szénfelhasználásba kerül, és egy radioaktív, élettelen foltot hagy a tájon. "

Ja. Párszáz évig. Max. párezer évig.
Milyen idős a Föld? 4-5 milliárd éves? Ehhez képest párezer év vicc.

Jofiu 2011.08.04. 17:09:21

Ilyesmire kellene inkább az energiájukat fordítani a GP-seknek is:
ec.europa.eu/climateaction/eu_action/energy_efficient/index_hu.htm
A szénerőművek vegzálásán túl. Úgy tudom az US-ban az elektromos energia több mint felét szénerőművekben termelik (China 68%).
De lehet nem is kellene vegzálni, ha csökken az igény, csökkenhet a számuk maguktól. Ha az energiafelhasználást 25%-kal sikerülne csökkenteni (részben az igények csökkentésével, részben a hatékonyság növelésével), az azt jelentené, hogy a szénerőművek felére nem lenne szükség a US-ban, a létező atomerőművek elegendőek lennének, a megújuló erőművek lassan kiválthatnák a fosszilis erőművek további részét. Gondolom Európában is hasonlóak lennének a számok, bár a szén egy része helyett inkább gázt lehetne megtakarítani, mindenesetre az US és az EU együtt még mindíg a világ CO2 kibocsátásának a harmadáért felelős közvetlenül, de közvetve a fejlett világ fogyasztása a fejlődő világban is generál CO2 kibocsátást.
És akkor még azt nem is említettük, hogy a szénerőművek hatékonysága 50% alatti. Az erőművi CO2 kibocsátás több mint fele fölöslegesen történik, a cserébe kinyert energia több mint fele elpazarolt már az erőműben magában, mielőtt bejutna a rendszerbe és eljutna a fogyasztóhoz (közben további veszteségeket szenvedve), felhasználásra kerülve (további veszteségekkel). Nem lepődnék meg, ha az energiahordozóból mire eljutna az energia a felhasználójoz jó ha a harmada hasznosulna, kétharmadnyi elveszne, fölösleges kibocsátással járva.
Csökkenteni az igényt és növelni a hatékonyságot hasznosabbnak hangzik mint amin a GP lovagol.

GNandor 2011.08.04. 17:17:07

Na a sötétzöldek újabb agymenése. A post közepe táján már elegem lett az egészből. Pl. ilyenek miatt:
"sugárzásnak nincs biztonságos mennyisége"

Kedves postíró!
Azt ugye tudod hogy jelen pillanatban is ki vagy téve radioaktív sugárzásnak? Sőt! Te magad is bocsátasz ki radioaktív sugárzást.

Nem, ez nem Paks és nem is Csernobil miatt van. Ha visszamennél 1000 évet az időben amikor még híre hamva sem volt az atomreaktoroknak, akkor is így lenne, ugyanis ez tök természetes dolog.

Elkezdhetnék itt most érvelni, de aki nem képes összehasonlítani, hogy mennyi pénzből állít elő 1 egységnyi áramot egy szélerőmű és mennyiből egy atomerőmű, azzal fölösleges vitatkozni.
Amúgy:
-Mit csinálsz ha nem fúj a szél?
-Mit csinálsz ha nem süt a nap?
-Nem zavar hogy a vízerőmű tönkreteszi közvetlen környezetét?

Kiráj vagyok bazmeg 2011.08.04. 17:18:16

hallod bazmeg szokjak le a cigiről, ne piáljak, gyűjtsem szelektivven a sok szarságot és járjak elektromos kis szar autóval miközben kinában meg amerikaországban mindeszt leszarják. zőldet is szarjak bazmeg? szarnák én zőldet a ti idióta pofátokba miközben anyátokkal beszégetek a vizlépcsőről gecik.

rhiia 2011.08.04. 17:20:03

Hehe! azért ennyire ne kapd fel a vizet:) csőlátásuk van egy kis fanatizmussal keverve..

Kiráj vagyok bazmeg 2011.08.04. 17:21:36

@rhiia: de faszomat már! aszondják ez a legszababb társadalom aztá lassan már szarni is külön kis edényekbe kell szelektíven.

kotyomfitty 2011.08.04. 17:22:50

Szenhidrat Szakember megmondja a frankot, hogyan fogja tervezhetetlen, hullamzo kapacitasu szel- meg naperomuvel kivaltani az alapterhelest kiszolgalo nuklearist, gratulalok.

Szinvonalaban a vedett allatok vadaszataval es kitomve megorzesevel egy szintu javaslat, csak sokkal nagyobb hordereju kerdesben.

Kb olyan ez az egesz, mint mikor a delamerikai indianok feltalaljak a kotelet, es hidakat kezdenek eszkabalni a folyok fole, hogy ne haljon mar meg minden szazadik atkeloladik osszes utasa a sodrasban. Kozben feltalaljak az acelt es mar felhokarcolokat tudnak belole csinalni, de nem epitenek uj hidat, mert egyszer az elejen leszakadt egy kotelhid. Ezert ma is a kotelhidakat foltozgatjak nanoszalas cipofuzovel, de ujat nem epitenek acelbol.

kotyomfitty 2011.08.04. 17:25:50

Ja, es ha lehetne breader reaktoroakt epiteni es szarerhugyert lenne az aram, akkor a banyaban meg a az autopalyan is elobb utobb elektromos energiaforrasokat hasznalnank, es lenullazodna az eromu "szenhidrat labfej nyomtatasa".

flimo13 2011.08.04. 17:28:15

"Az ausztrál kormány és a Sydney-i Egyetem szén- és atomenergia tanulmánya megállapította, hogy az atomerőművek egy kilowattóra áramhoz kapcsolódó széndioxid-kibocsátása kb. 60 gramm, háromszor annyi, mint a szélerőművek hasonló kibocsátása."

És szélerőműből mikor lesz alaperőmű? Soha.

R.H. ny. 2011.08.04. 17:29:00

Feltűnt már valakinek, hogy a blog fejlécében szereplő képen NIGGERek bicikliznek? Szerintem ez eléggé felháborító és elég undorító is. Ezt az oldalt gyerekek is nézhetik!

R.H. ny. 2011.08.04. 17:33:38

Ha moderálsz ha nem, a képen akkor is niggerek bicikliznek ami sokak számára (számomra is) megbotránkoztató lehet!

R.H. ny. 2011.08.04. 17:34:36

Elnézést kérek, valamiért frissítés után nem jelent meg a kommentem és tévesen moderációra következtette.

rhiia 2011.08.04. 17:41:35

még nem moderáltak, de sztem fognak:)

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 17:43:35

R.H., azok nem negerek, hanem a zazrivec, a gardakapitany, meg egy vederos (az a torpe), akik talpig gardanindzsanak oltoztek.

R.H. ny. 2011.08.04. 17:57:02

@VUVUZELLANÉNI: Egyébként ők hogyan kerülnek a képbe? Ön talán szereti a niggereket és engem jobbikosnak nézvén azt hiszi, hogy kellemetlen, rossz érzést vált ki belőlem ha a fent említett úriembereket párhuzamba állítja a niggerekkel? Nos ha ön így gondolta tévedett.

pasinda 2011.08.04. 18:02:45

Amint látom/olvasom a cikk mindenkinél kivágta a biztosítékot! Végülis ez volt a cél, nem? Energiatakarékosság! És meglett...

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.04. 18:03:44

"Az atomenergia a vaktában gyilkolás egy formája."

A duzzasztógátaknál legalább lehet tudni, merre fog folyni a víz. Ez persze nem boldogítja a szép zöld és barátságos technológia által megölt/kifosztott embereket. Lásd: Banqiao gát, Kína, 1975:

According to the Hydrology Department of Henan Province,[10] in the province, approximately 26,000 people died from flooding and another 145,000 died during subsequent epidemics and famine. In addition, about 5,960,000 buildings collapsed, and 11 million residents were affected. Unofficial estimates of the number of people killed by the disaster have run as high as 230,000 people.
en.wikipedia.org/wiki/Banqiao_Dam

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 18:07:46

@naezadurva: A jelenlegi folyamatirányítás mellett legfeljebb 15%, legalábbis itton, de máshol sem lehet sokkkal megasabb. Ez is csak úgy lehet, hogy eleve van csúcskapacitási tartalék...

bőrmók 2011.08.04. 18:11:16

Ilyen alapon a Greenpeace a fosszilis tüzelőanyag ipar szekértolója. Ha az atoméknak vannak ilyenjeik, akkor a szénéknek is kell legyenek...

A bálnamentésnek egyelőre több értelme lenne, srácok.

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 18:11:39

@R.H. ny.: nem, csak felagyitottam a kepet, es akkor vettem eszre, kiket abrazol.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 18:12:11

@al kotmány aláiro álamfö: Fukushime nem üzemszerű működés közben szennyezett, de oda se neki...

Mellesleg jóval többet kibírt, mint amire tervezték. A rekator alaptechnológiája meg kb. annyire korszerű a jövő reaktoraihoz képest, mint a Ford T modell egy mai luxusautóval összemérvre...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 18:13:50

@VUVUZELLANÉNI: Egyszer odajött hozzám egy aktivista, vagy gp-nek szórólapozó. Nem küldtem el a francba, de illedelemsen megjegyeztem, hogy amíg a gp atomellenes, addig maximum a móricás viccekkel egy síkon mozognak. Jót lehet rajtuk nevetni, de másra nemigen jók.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 18:15:48

@inebhedj: Ezzel azért vitába szállnák. a II. Vh alatt arra pazarolták az erőforrást és vasúti szállítókapacitást, hogy ártatlan civileket gyilkoljanak le. Azt a kapacitásrt lehetett volna másra is használni...

Valójában a náci felső vezetés iszonyatosan barom volt és ezen az alsóbb precizitás semmit sem tudott javítani. Mondjuk a túloldalon is iszonyatosan nagy balfaszok voltak, de ez nem ennek a blognak a témája. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 18:18:48

@Gergice: Csak iszonyatosan nagy sík terület kell hozzá, baromi sok tükör meg azért továbbra is elég combos napsütés. A fajlagos ára viszonylag magas és ezt is totál gazdaságtalan bizonyos szélességi kör felett alkalmazni. A fotovoltatikus megoldásnál mindenesetre jobb. Legalábbis szerintem.

R.H. ny. 2011.08.04. 18:19:15

@VUVUZELLANÉNI: Így már érthető a tévedése.

@molnibalage: "Ezzel azért vitába szállnák. a II. Vh alatt arra pazarolták az erőforrást és vasúti szállítókapacitást, hogy ártatlan civileket gyilkoljanak le." Ezt én is olvastam már valahol.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 18:20:13

@Koshinae: A szélerőműnél inkább a hatalmas kompozit lapátokat emelném ki. Nem gyengén környezetszennyező technológiával állítják őket elő. Ja, és kőolaj alapú...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 18:22:27

@BiG_: Az atomerőmű is beavatkozik lokálisan. Paks melegíti a Dunát, ahogy minden erőmű, ami a kondenzátor oldalt a folyóvízzel hűti. Pl. a Kelenföldi erőmű is.

A nedves hűtőtornyokban párolgó víz is befolyásolja a mikroklímát. Mondjuk ebbe senki nem hal bele...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 18:24:52

@Viktus: Hova kellett volna építeni? Az atomerőművek gőzkörében is van kondenzátor, kényszerhűtéshez víz kell. Japánban nem sok nagy vízhozamfú folyó van. Marad a tengerpart.

Az erőmű kibírta a 9-es feletti földrengést, holott szeizmikusan 7 tájára volt belőve. A számított vízszintes gyorslásnál jóval többet kibírt.

A bibi az volt, hogy nem gondolták, hogy ekkora cunami is lehet. Most már tudják. Innentől fogva ez lesz a méretezéi alap.

BTW megnézném, hogy a szél és naperőművekből minden idők TOP5-ös természeti katasztrófája után mennyi marad...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 18:27:17

@Tedat: Az idézet röhejes. Mitől is lenne élettelen? Vagy a paksi erőmű megszűnésével az egész várost lebonják, mert gp szerint radiokatív hulladék és a természetben mutánsok járkálnak? OMG.

Komolyan mondom, ha hülyeségnek szobrot kell állítani, a gp betűkombináció olcsó és megfelelő lenne erre a célra.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 18:31:30

@flimo13: Az ausztrálok objektivitásával meg vigyázni kell. Fajlagosan a világ legnagyobb CO2 kibocsátói sanszosan. Könnyű annak pofázni, akinek olyan minőségű szene van, hogy ehaj. Kis túlzással itt-ott kűlszini fejtéssel majdnem antracit minőséget bányásznak. Kén és hamutartalom szinte semmi, fűtőérték az egekben és fillérekért termelik ki. Ahogy volt főnököm mondta, kennyére kenhető. Odamész egy vödörrel, oszt szénnel töltöd meg.

Ez persze túlzás, de érzékelteti, hogy milyen arányban van a 40-60%-os víztartalmú magyar mélyművelésű termeléssel kapott barnaszénnal összevetve. Erre meg azt mondta pár bakonyi szakember, hogy ha megmelegtik, egész jól tartja a hőt... :)

Linkas 2011.08.04. 19:06:30

@Gergice: Érdekes. Bár a salétrom eléggé korroziv, valamint 400 fok körül elbomlik és 300 fok alatt megdermed. Kiváncsi lennék rá, hogyan működne az alföldön decemberben.

BiG_ 2011.08.04. 19:56:01

@molnibalage: De mekkora hőterhelést jelent, mekkora hatásfok mellett?
A napelemekkel ezzel szemben megfőhetünk, és kiskanállal adja az áramot.

A hőszigeteknek meg lesz egy remek mellékhatása: több meleg levegőt tol föl, erősebb zivatarcellák képződnek. Minél nagyobb a légtömeg, annál jobban függetleníti magát a globális légmozgástól, mindezt a coriolis-erő szépen megpörgeti (ezzel tovább stabilizálja) és kész a lokális szupercella. Abból meg nem borsószemnyi, hanem ökölnyi jegek fognak hullani, pont az erős feláramlás fenntartó hatása miatt (tovább tud hízni a jég), és jól szétveri a napelemeket :-)))

Mert nincs az a pénz, és statikai szakember, amivel egy háztető megfelelő páncélüvegezését meg lehetne oldani, hogy megérje védekezni.
Ja, a páncélüvegre meg rájön egy méter hó (van rá esély), alatta a napelem "nyaral", a tető meg leszakad...
És minél vastagabb a páncélüveg, annál nehezebb, a fényáteresztő képessége meg meredeken zuhan. Meg lehet nézi a pénzszállítók ablakát, mennyire zöldes és "átlátszó"... A napelemnek csak fény nem jut...

Hurrá.

A hülye gp-sek erre nem jönnek rá. Mert a fizikát azt elsunnyogták a suliban.

pernahajder Campbell 2011.08.04. 19:57:03

@BiG_: Európában több száz vízierőmű működik, és van ivóvizük, meg élőviláguk is.

Nem kell minden hülyeséget elhinni.

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 20:03:15

a legtutibb napenergiat hasznalo eromumodell a hokemeny. most epul egy arizonaban. 800 meteres oszlop, alatta egy 7 kilometeres uveghaz, amiben a levego nappal 80-90 fokra hevul, es ez a meleglevego ugye a 800 meteres csovon felfele haladva igen nagy erot ad at a turbinanak. amibol csak egy kell.
Mivel a talaj is felmelegszik az uveghaz alatt, azaz akkumulalja a hot, ejjel is uzemel.
11 ev alatt megterul allitolag.
szoval gp, ilyenekkel kene foglalkozni. de nem itt. ugyanis kishazankhoz kepest arizona egy cseppet melegebb hely :)

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 20:08:51

ami nekunk marad, az az atom. vizieromuhoz nincs szamottevo eses es vizhozam, a szeljaras nem folyamatos, a geotermalis energia meg iszonyatosan koltseges uzem, az agressziv korozio, es lerakodas miatt. be kene latni, hogy a tudomany jelenlegi allasa szerint az atomenergianak, mint baziseromunek nincs alternativaja ezen a teruleten.
marad tehat ennek minnel biztonsagosabb, es kornyezetkimelobb uzemeltetesere valo torekves, es az energiapazarlas visszaszoritasa.

BiG_ 2011.08.04. 20:13:12

@pernahajder Campbell: Mekkorák azok az erőművek és hol épültek? Netán hegyek között? Ekkora síkvidéki erőmű sehol sincs Európában, mint amit ide terveztek a Dunára.

Aztán nézd már meg, hogy mivel járt az Itaipu-vízerőmű: közel Magyarországnyi terület esőerdeje bánta...

Volt egy olasz erőmű (a neve nem ugrik be), ahol egy egész falu és a völgy egyéb lakott részei, több ezer emberrel tűnt el a föld színéről, amikor a tározó vize alámosta a hegyoldalt és az besuvadt. 300(!) méter magas cunami csapott át a gáton, esélyük sem volt. A gát bírta, ja...
Nesze neked vizes-csernobil.

Csak szólok, hogy még a Kádár-érában volt a vízügynek kiadva feladatnak, hogy ha megépül a nagymarosi gát, akkor 1996-ra oldják meg Budapest jó részén a zacskósvíz-ellátást, mert az északi kutak, amikből megy a víz pl. a gellérthegyi tározóba (érdekesség: még anno apám ellenőrizte az odavezető csövek hegesztéseit), tönkremennek.
Mint mondám az előbb, vízügyestől tudom.

Ha szerinted hülyeség...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.04. 20:49:47

@BiG_: Ha a gátat elmosta valami, akkor nincs 300 méteres hullám. Igen, baleset volt, de azért ilyen fizikailag képtelen marhaságot nem írjunk már le apokaliptikus képet lefestve...

teddybear01 2011.08.04. 21:29:38

@BiG_: Nem árt tudnod, hogy annak idején sok kezdő vízügyes "csinálta meg magát" pont a Bős-Nagymaros vízlépcső körüli hisztit meglovagolva. Persze hogy meggyőződéssel állítják, hogy káros, meg haszontalan. Sajnos, amíg még egy nemzedék ki nem hal, addig nem fogják értelmesen tárgyalni a kérdést.

"Ja, Budapestnek meg nem lett volna ivóvize (vízügyestől tudom). A Nagymaros fölötti 150km folyóból meg kipusztul az élővilág. A mesterséges beavatkozás miatt a környék élővilága is ment volna a levesbe. Síkvidéki folyóra vízerőművet csak a nagyon hülyék építenének. Lásd Tisza-tó: a Nagykunság azóta szikesedik."

Érdekes. Bécs környékén nem egy, de 13 vízlépcső van. Mégis van ivóvizük, sőt a vízlépcsők környékét pihenő és üdülőkörnyékké építették ki.
Nagymaros meg nem érinteti a Szentendrei-szigeten kiépített ivóvíz-kinyerő kútrendszert. Jópár kilométerrel feljebb épült volna.
A Nagykunságban meg mostanában inkább a belvízzel kínlódnak, nem pedig a szikesedéssel. Pont ezért épült a Tisza-tó, hogy javítsa az Alföld vízellátását. És milyen jól jött, hogy a benne tárolt vízzel fel tudták hígítani azt a ciánt, amit a románoknál ömlött a folyóba.
Különben meg kihagytad a Tiszalöki Vízlépcsőt, ami szintén síkvidéki vízerőmű, és köszöni az ötvenes évek óta szépen el van magában. Mellesleg a Keleti és a Nyugati főcsatornával jókora területet tudnak öntözni, ha kell. A Hortobágyi Halastavak meg számtalan védett madárnak nyújtanak fészkelőhelyet.

pernahajder Campbell 2011.08.04. 21:57:33

@BiG_: Ekkora síkvidéki erőmű nincs Európában? Hogy messzebbre ne menjünk, rögtön itt a freudenaui vízlépcső Bécsben:

www.realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=print&sid=1558

Meg van még kilenc hasonló a Dunán csak Ausztriában, ezt ritkán szokták tudni.

Itaipu? Ember, mit akarsz mivel összehasonlítani, gondolkozz már! Mondom, tele van Európa normális folyami vízlépcsőkkel, azok között keresgélj légy szíves.

Az az olasz gát, aminek most én is lusta vagyok kiguglizni a nevét, egy völgyzáró gát volt, annak sincs sok köze a vízlépcsőkhöz. Egy nyolc méteres duzzasztás meglehetősen alacsony cunamiveszéllyel jár.

Esetleg a Panama-csatornával, vagy a Niagara-vízeséssel nincs valami jó párhuzamod?

Aztán meg nézd, nem mondom, hogy rosszul hallottad, de ilyen fantasztikus sztorit, hogy zacskós víz Budapesten, még nem hallottam, pedig dumáltam eleget hardcore ellenzőkkel. Igen, vannak, akik szerint romlana a vízminőség (bár példák ezt se támasztják alá), és az ivóvíz-ellátás miatt kiegészítő beruházásokat is terveztek, mint például a győri szennyvíztisztító. Ennyi.
Ha tippelni kéne, azt mondanám, ez a zacskós dolog valami vészforgatókönyv lehetett.

De tudod mit? Hozz egy osztrák vagy német, vagy bármilyen európai példát, ahol zacskós vizet isznak egy vízlépcső miatt, akkor azt mondom, nem hülyeség.

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 22:28:13

@BiG_: kedves BiG! bocs, de nemigazan talalom a cunamidat:

Energiaipari katasztrófák [szerkesztés]

1962. májusa: a pennsylvaniai Centralia városa mellett kigyulladt a szénbánya, mely azóta is izzik. A várost teljesen ki kellett üríteni, ma szellemváros.
1967. márciusa: a Torrey Canyon szupertanker olajkataszrófája az angliai Cornwall partjainál. Az ipari baleset környezeti katasztrófát okozott.
1979. március 28: a three mile island-i katasztrófa. A nem-nukleáris másodlagos rendszerben bekövetkezett mechanikai meghibásodások miatt az atomreaktorból több, mint 13 millió Curie sugárzású rádioaktív gáz távozott a légkörbe.
1979. június 3: az Ixtoc I. nevű olajat kereső fúrótorony nagy mennyiségű olajjal szennyezte be a Mexikói-öbölt, napjainkig ez a harmadik legnagyobb méretű ilyen típusú baleset.
1980. november 20: a Texaco olajfúrótornya belefúrt a Peigneur tó alatt lévő sóbányába, melynek következményeként a keletkező lyukon át beömlő víz feltörésekor magával ragadta a felhalmozott sót, átalakítva a környezetét, sóssá téve magát a tavat is.
1984. július 23: az Union Oil romeoville-i finomítójában bekövetkezett robbanásban 19 ember halt meg.
1986. április 26: a csernobili atomkatasztrófa. Az atomerőmű balesete után nagy nagy területen szóródott szét a szennyeződés. Mindmáig a 2. legnagyobb atomkatasztrófa az 1957-es Kitzim-tragédia után.
1988. május 5: a Shell norcói olajfinomítójában berobban a kiszabaduló szénhidrogén-gáz. 7 munkás halt meg, 42 megsérült és 2800 lakost kellett kitelepíteni.
1988. július 6: a Piper Aplha-katasztrófa során az Északi-tengeren működő olajplatform tűzvészében 167 ember halt meg. A kár 3,4 milliárd dollár, az egyik legnagyobb olajkatasztrófa az emberéleteket, illetve az anyagi kárt figyelembe véve is.
1989. március 24: az Exxon Valdez-katasztrófa. Az olajtanker zátonyra futásával 40,9 millió liter nyersolaj ömlött a tengerbe, kiirtva több százezer élőlényt. Az egyik legnagyobb ember által okozott környezeti katasztrófa mind a mai napig.
2005. március 23: a British Petroleum texas city-i olajfinomítójában történt robbanásban 15 ember halt meg, 100 megsérült. A finomító az egyik legnagyobb a világon, az USA nemzeti üzemanyag fogyasztásának 3%-át egymaga biztosítja.
2005. december 11: A Buncefield olajdepó robbanása Hertfordshire-ben. Ez volt a legnagyobb robbanás-sorozat Európában, mely békeidőben következett be. Halálos áldozat nem volt, de az anyagi kár elérte a 750 millió angol fontot.
2010. február 7: A connecticuti erőmű robbanása. A Siemens gáz- és olajtüzelésű erőművében a tesztüzemeltetéskor, mindössze 4 hónappal az üzembe helyezés előtt következett be a baleset, 5 ember meghalt, 27 megsérült.
2010. április 20: a Mexikói öbölben felrobbant, majd elsüllyedt a Deepwater Horizon olajfúró platform. 11 ember meghalt, a kiömlő olajmennyiség a legnagyobb olajkatasztrófává tette az eseményt az USA történetében.

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.08.04. 22:28:56

te ezzel keverted:
A megacunamik létezését először Alaszkában kőolaj után kutató geológusok feltételezték. Észrevették, hogy a Lituya-öböl partvonalától csak egy bizonyos távolságon kívül találhatók öreg fák, ezen a vonalon belül csak fiatalabbak.

Ez a jelenség nem ismeretlen, a valamikori gleccserek előrenyomulása, illetve visszahúzódása okozta kivehető határnyomot a geológusok, gleccserkutatók és erdészeti munkások borotvavonal néven ismerik. A Lituya-öbölnél azonban valami egészen más történt. A borotvavonal közelében, de felette vett faminták a tenger felőli oldalukon feltűnő sérüléseket mutattak, a borotvavonal alatti, fiatalabb fák azonban nem. A tudósok egyetlen magyarázatot tudtak: a mély fjord felől valamikor óriási hullám vagy hullámok söpörtek végig a partvonalon.

A meredek oldalú fjord alatt jelentős geológia törés húzódik, így a hely különösen alkalmas arra, hogy földcsuszamlás okozta cunamik keletkezzenek itt. A tudósok azonban nem tudtak rájönni arra, hogy pontosan mi történt, ami a feltételezett szökőárt okozhatta.

A természet rövid idő múltán maga szolgáltatott bizonyítékot az elméletre. 1958. július 9-én a Richter-skálán 7,7-es erősségű földrengés sújtotta a Lituya-öblöt és nagy mennyiségű szikla és jég hullott a fjordba. A szinte szabadesésben a vízbe csapódó tömeg mintegy 524 méter magasságba lökte fel az öböl vizét, 333 méter kezdő magasságú hullámot lökve végig az öblön, amely az öbölbejáratnál lévő alacsony dombokon át is csapott. Howard Ulrich és fia, ifjabb Howard épp az öbölben voltak halászcsónakjukon, amikor meglátták a hullámot. Sikerült a tetejére kerülniük, elképesztő szerencsével túlélték a megacunamit és arról számoltak be, hogy a hullám a fák fölé repítette a csónakjukat.

Rive 2011.08.04. 22:35:46

@VUVUZELLANÉNI: izé, pár hozzászólással korábban beraktam @BiG 'cunamiját'. De nem akarok zavarni, a világért se.

teddybear01 2011.08.04. 23:10:22

Bocs. Elírtam. Szóval 10 erőmű épült eddig az osztrák szakaszon. Meg egy rahedli a többi folyón.

pernahajder Campbell 2011.08.04. 23:38:30

@teddybear01: Huh, kösz, hogy szóltál. Én korábban lementettem, most nem másolnám ide a teljes, kilenc oldalas doksit, de itt van pár bekezdés:

"A Dunán a duzzasztás után is folyamatosan kimutatható a II. minőségi osztályú vízminőség."

(az I. osztály kb. a kristálytiszta hegyi patakokat jelenti)

"A kialakult helyzet értékelése céljából néhány összehasonlító adat Freudenau és Nagymaros között: A két erőmű adatai alapvetően megegyeznek. A duzzasztás itt is, ott is 8 m, az átbocsátott vízmennyiség itt is, ott is kereken 2000 m3/s, a termelt energia is ugyanannyi. Valószínűsíthető, hogy az osztrák-magyar szerződés alapján készítendő nagymarosi turbinák, amelyekért a magyar fél utóbb kb. milliárd ATS-t meghiúsulási bánatpénzt fizetett Freudenauba kerültek.

A Freudenaui Vízlépcső földrajzi elhelyezkedése nagy hasonlóságot mutat a Nagymarosi Vízlépcsőével. A vízerőmű az 50 km hosszú és széles Morva-mező nyugati egyharmadában van. A 95 km hosszú és 35 km széles Szigetköz és a Csallóköz talajmechanikai felépítése azonos a Morva-mezőével. Mindkettő a Duna kavicshordaléka által feltöltött sík terület, Dunacsuny az általa érintett terület nyugati határtól 20 km-re (21 %), Bős 45 km-re (47 %) van. Ennek középértéke 33 %, vagyis a bősi műtárgyak is átlagosan a saját területűk nyugati egyharmadában helyezkednek el.

(...)

A statisztikai adatokból ismeretessé válik, hogy Ausztria energia politikájában nagy gondot fordít a megújuló energiaforrások, többek között a vízenergia hasznosítására. Néhány adat: Ausztria összes beépített erőművi teljesítőképessége 17,2 ezer MW. Ebből vízerőművi kapacitás 11,4 ezer MW, azaz a teljes kapacitás 66,1 %-a. Magyarországon ugyanezen érték 6,9 ezer MW és 48 MW, az a vízerőművek aránya alig 0,7 %-os.

Az adatokból érzékelhető különbségek indoklása során lehet hivatkozni a két ország eltérő földrajzi adottságaira, de a Freudenaui Erőmű esetében olyan szemléletben különbség jelenik meg a két ország felfogásában, hogy pl. Ausztriában a Morvamező Duna-kavics hordalékával feltöltött síkságán lehet erőművet építeni, míg Magyarország szerint a hasonló talajszerkezetű Csalóközben és a Szigetközben nem."

A teljes cikket áttoltam neked üzenetben.

indapass90210 2011.08.05. 18:02:05

@magyar ember teli szájjal: A Сургутнефтегаз olajat talált az Antarktisz alatt. A pingvinek véres rémuralmának hamarosan vége.

Meridian74 2011.08.05. 22:38:52

@Nűnű: nem nácik ezek, hanem a Bilderberg-csoport csicskásai...
Ők akarnak max 500-1000milliós népességet a földre, úgy hogy kb 1millió a királyi osztályon luxusban élne, a többi meg rabszolgaként kiszolgáná őket.

Teszt.Elek 2011.08.06. 00:08:56

1) Az atomenergia nem szén-szegény
Hát akkor miben szegény? Megmondom.. olyasmiben amibe értelmesen bele tudnátok kötni. Folyamatosan hasonlítgatjátok az atomenergiát a megújuló energiaforrásokhoz, no de kérdem én: miért? Az? Nem az. Hasonlítsátok azokhoz, aminek a gazdaságos ÉS TISZTA alternatívája, ez pedig a fosszilis energiahordozókra épülő szén, olaj és gáztüzelésű erőművek.

2) Valós az egészségkockázat
Tény, hogy a sugárzás veszélyes, azonban a sugárzás nem éri a környezetet, legfeljebb baleset esetén, ebből meg ötvensok év alatt volt egy maroknyi ami említést érdemel. De tényleg.. menjetek el egy doziméterrel paksra szaglászni.. ha tényleg olyan durván szennyeznek az atomerőművek, akkor biztosan ki fogjátok tudni mutatni, hogy mekkora baj van.

Mellesleg világszinten mezei közlekedési balesetben szerintem többen halnak meg évente, mint atomerőmű balesetben eddig összesen (de legalábbis nagyságrendileg közel lehetünk hozzá), szóval talán nem kéne a dolgokat mesterségesen felnagyítani. Az összeesküvés elméleteket pedig megemlíteni sem érdemes, annyira szánalmas próbálkozások voltak csupán.

3) Korrupció és összejátszás
Hát most erre mit mondjak, ha szerintetek az atomlobbi miatt nyomják az atomenergiát, akkor talán az ostobaságok posztolása helyett meg kéne próbálni tanulni, helyezkedni és létrehozni a zöld lobbit, ami majd a zöld energiaforrásokat fogja nyomni.

4) Költségek és szubvenciók
Vegytiszta hülyeség. Ha a megújuló energiaforrásokra épülő erőművek gazdaságosabbak lennének az atomenergiánál, akkor azokat építenék. A francba is.. azért van annyi fosszilis energiahordozókra épülő erőmű, mert olcsó olyat építeni, és a tőkét csak a haszon érdekli, a környezet nem. Gondolja bármelyik sötétzöld, hogy ha olcsóbb lenne a szélerőmű, akkor nem azok nőnének minden bokorból?

nemjogasz 2011.08.06. 17:54:23

@Teszt.Elek:
"3) Korrupció és összejátszás"
Ja, ez egy nagyon vicces pont. Az egyszerű zöldikék úgy képzelik, hogy van a naaaagy és gonosz és tömött zsebű atomipar, ami mellényzsebből fizeti a politikusokat, meg a szegény szerencsétlen kiszolgáltatott, garázsban működő megújulóenergia-ipar.
Mondjuk azzal a ténnyel nem hiszem, hogy tudnak mit kezdeni, hogy például a Siemens, ami egy szép nagy multi (brr, ha multi az csak gonosz lehet, globalizáció meg minden), és ennek a gonosz multinak van atomenergia részlege, de gyárt napelemet, szélturbinát, vízturbinát is. Tehát, szerintük a gonosz atomipari Siemens elnyomja a szegény szerencsétlen megújulóenergia-ipari Siemenst...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.08. 08:26:44

@Teszt.Elek: Magyarországon több embert halt meg 10-20 év alatt közlekedési balesetekben, mint a teljes atomenergia kitermelési láncban összesen. Itton évi ~1500 ember hal meg csak közúti balesetekben...

EXO 2011.08.15. 21:21:26

www.mert.hu/hu/a-matrai-eromu-zrt-velemenyezese-es-pontosito-javaslata-a-nemzeti-energiastrategia-2030-cimu-dokumentumhoz
Ha annyira olcsó a szélerőmű, akkor mondjátok meg, hogy Paks miért kb 12Ft-ért termeli a Kwh-át, és a szélerőműveknek a KÁT réén miért kell 31Forinton átvenni az áramot? Az áraknál egyelőre pont a fordítottja a helyzet az általatok mondottaknak.
Paks azért tudja az országos szinten összes beépített kaapcitás 25%-ával az ország áramának 40%-át termelni, mert az áramtőzsdén a legolcsóbbakat kötik le alaperőműnek, a legdrágábbakat pedig csúcsidőben alkalmazzák, az áramár
, illetve a KÁT-ot átveszik.
www.mert.hu/hu/a-matrai-eromu-zrt-velemenyezese-es-pontosito-javaslata-a-nemzeti-energiastrategia-2030-cimu-dokumentumhoz
süti beállítások módosítása