Európa miniszterei úgy döntöttek az április 27-ei luxemburgi találkozón, hogy nem támogatják a Bizottság azon javaslatát, hogy a kötelező erejű átruházható halászati koncessziók rendszerét vezessék be.
A környezetvédelmi szervezetek már korábban felhívták rá a figyelmet, hogy az átruházható halászati koncessziók terve nem más, mint a tengerek privatizációja, amely kizárólag a gazdaságilag erős halászcégeknek kedvez, figyelmen kívül hagyva a környezetvédelmi erőfeszítéseket. Sőt ez a rendszer hátrányos helyzetbe hozná azokat a halászokat, akik a legkisebb környezeti hatással tevékenykednek és a legtöbb értéket szolgáltatnak a helyi part menti közösségeknek. Szakértők figyelmeztetnek rá, hogy az ipari, környezetromboló halászati módszerek jelentősen felgyorsítják a tengeri erőforrások kimerülését, és a tengeri élőhelyek pusztulását.
(A kötelezően bevezetendő átruházható halászati koncessziók rendszere a Bizottság egyik legújabb javaslata, mely szerint röviden összefoglalva a tagállamok halászflottái a megkapott kvótákkal szabadon kereskedhetnének egymás között. Ez alól egyedül a 12 méternél kisebb hajók képeznének kivételt. A rendszer eredeti szándéka az, hogy így a nagyobb szereplők inkább megveszik mások fel nem használt kvótáit, minthogy a visszadobással szelektálnának a fogásaik között. Ez a rendszer azonban erősen implikálja azt, hogy a nagy gazdasági erejű halászflották felvásárolnák más kisebb szereplők halászati lehetőségeit. – szerk.)
A Greenpeace EU halászati politikai vezetője, Saskia Richartz az alábbit nyilatkozta: „A Bizottság eme bugyuta terve egyelőre halott a vízben, de hagyott egy vákuumot. Az európai kormányoknak ezt egy olyan tervre kellene átdolgoznia, amely az olyan halászoknak biztosít elsőbbségi jogokat a halászati területekhez, akik fenntartható módon halásznak. A lebénulás nem egy alternatíva: az új EU-s halászati politika tárgyalásai így is egy éves késésben vannak a tervezett menetrendhez képest. Az európai kormányoknak be kell fejeznie a víztaposást, és konstruktívan részt kell venniük a folyamatokban.”
Az Európai Bizottság adatai szerint az európai halászflották kétszer, háromszor nagyobbak, mint amennyi a meglevő halállományok fenntartható halászatához szükséges lenne. Ez a túlzott kapacitás túlhalászathoz vezet, amely nem csak a környezetre káros, hanem a flották is gazdaságilag életképtelenné válnak. A halászathoz való jogok kiosztása, és a flottakapacitás kezelése ezért döntő fontosságú, hogy elkerüljük a túlhalászatot. A minisztereknek és az Európai Parlament képviselőinek e célból olyan javaslatot kell kidolgoznia, amely a környezet, a társadalom és a foglalkoztatás szempontjából kedvező módszer szerint osztja ki a halászati lehetőségeket a korábban javasolt átruházható halászati koncessziók helyett.
Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága május 8-án ismerteti az álláspontját a Bizottság javaslatával kapcsolatban, míg az EU halászati miniszterei május 14-15-én találkoznak újra, hogy megvitassák az új halászati politika egyik fő célját, az állomány helyreállítást.
http://www.greenpeace.org/eu-unit/en/News/2012/Compulsory-privatisation-of-the-sea-dead-in-the-water/