„Konszenzusos testület vagyunk. Felismertük, hogy évekbe kerülne megegyezni [a vállalatok felelősségének meghatározásáról]” – mondta Karsten Klepsvik, Norvégia nagykövete a Sarkvidéki Tanácsban. Úgyhogy teljes egészében ejtették is a témát.
A Sarkvidéki Tanács a napokban dolgoz ki egy együttműködési megállapodást, hogy gyorsan és hatékonyan reagálhassanak a térség olajkatasztrófáira. A 21 oldalas dokumentum azonban nem tér ki olyan részletekre, mint az alkalmazandó hajóflotta és legénység, a takarításhoz szükséges eszközök, vagy a katasztrófát előidéző vállalatok felelősségre vonása.
Sikertelen kullukvium. (Fotó: az Egyesült Államok Parti Őrsége.)
Rick Steiner környezetvédelmi tanácsadó, az Alaszkai Egyetem egykori professzora szerint a Tanácsnak inkább az olajkatasztrófák megelőzésére kellene helyeznie a hangsúlyt. Steiner azt is hozzáteszi, hogy a teljes körű felelősségvállalás ezen vállalatokat és biztosítóikat nagyobb óvatosságra intené.
A Sarkvidéki Tanács tagja Kanada, Dánia, Finnország, Izland, Norvégia, Oroszország, Svédország és az Egyesült Államok; mellettük – állandó résztvevői státuszban – képviseltetheti magát néhány sarkvidéki őslakos csoport is. A Tanács logójában egy aranyos sarki róka is szerepel.
A Tanács tagországainak környezetvédelmi miniszterei február 5–6-án egyeztetnek a megállapodás szövegéről a svédországi Jukkasjärviben. A dokumentumvázlatban mindenesetre világosan szerepel, hogy jogilag nem lesz kötelező érvényű – az a tagország sem kap semmilyen „büntetést”, aki nem tartja be a megállapodást.
A Shell, a ConocoPhillips, a Lukoil és a Statoil tehát továbbra is bátran vállalhatják az emberfeletti kihívásokat. A Shellnek szilveszterkor futott zátonyra Kulluk nevű fúrótornya. (Éppen Seattle felé vontatták, többek között azért, hogy ne kelljen az alaszkai adót kifizetni az eszközök után.
Ezektől kell megmentenünk az Északi-sarkvidéket.
(Forrás: Reuters.)