Hatalmas lépés volt, amikor az Adidas, a Puma és a Nike elkötelezték magukat amellet, hogy 2020-ig kivonják a veszélyes vegyszereket a gyártási folyamataikból. A többi divatcégnél azonban ellenállásba ütköztünk.
“Nem lehet megcsinálni azt, amit a Greenpeace követel!” - mondták. “Az egész világot behálózó divatcégnél képtelenség teljesen átláthatóvá tenni a beszállítói láncot és nem lehet kivonni a vegyszereket az összes gyártási fázisból.”
Az elmúlt néhány évben azonban számos divattervező, modell, aktivista és blogger megcáfolta ezt az állítást. Mára több mint 70 márka és beszállító kötelezte el magát a teljes méregtelenítés mellett. Ők együttvéve a globális textilipar mintegy 15%-át teszik ki. Kevés cég maradt – ha maradt egyáltalán –, aki megkérdőjelezné, hogy lehetséges a mérgező vegyi anyagok kivonása. A kérdés ma már csak az, hogy ezt milyen gyorsan valósítják meg.
A cél: 2020-ig teljes méregtelenítés – Nézd meg hol tart a kedvenc márkád a Detox-kifutón!
Létrehoztunk egy online felületet, a „Detox-kifutót” (Detox Catwalk), ahol nyomon követhető, hogy melyik gyártó hogy halad a méregtelenítéssel. 19 márkát és céget rangsoroltunk, melyek vállalták, hogy kivonják a mérgező vegyi anyagokat a gyártásból.
Az élbolyban két világméretű márka mutat példát: a H&M és az Inditex által tulajdonolt Zara, de szorosan a nyomukban van a középméretű olasz cég, a Benetton is. Ők hárman az elmúlt években keményen dolgoztak azon, hogy méregtelenítsék a gyártást és nyilvánossá tegyék a szennyvízkibocsátásra vonatkozó adataikat, valamint a beszállítóik nevét. Ők megkapták a „Detox Avant-Garde” besorolást.
A 19 cégből 16-an azonban nem halad kellő ütemben. A lista legalján, a „Bukottak” kategóriában a Nike, a LiNing, az Espirit és a Victoria's Secret szerepelnek. További 12 cég, köztük az Adidas, a Burberry, a Levi's és a Valentino fejlődő tendenciát mutat, de nekik nagyon rá kell kapcsolniuk ahhoz, hogy elérjék a 2020-as célt.
Figyelni fogjuk, ki mit tesz
A Greenpeace egy 100 nm-es banner feszített ki a 2014-ben a Milánói Divathét idején a város ikonikus épületében, a Vittorio Emanuelle bevásárló központban, a “Király meztelen” felirattal
Mindenkit emlékeztetni fogunk az ígéreteire! Az elkövetkező években folyamatosan figyeljük, ki, hogy teljesíti a vállalásait és közzé is tesszük az eredményeinket annak érdekében. A cél hogy 2020-ra megvalósuljon a teljes méregtelenítés.
A divatiparban azonban ez az egész csak a jéghegy csúcsa: az olcsó ruhák tömeggyártása sohasem lehet fenntartható. Épp ezért legközelebb a növekedésközpontúságon túlmutató üzleti modellekkel foglalkozunk majd, mert hiszünk abban, hogy együtt képesek vagyunk megreformálni a divatipart!