Írta: dr. Kirsten Brodde, a Greenpeace Detox kampányának németországi felelőse.
Az egyik legrövidebb idő alatt megvalósult sikertörténetünk főszereplője a Tchibo – és persze a tájékozott, tudatos vásárlók. A cég német leányvállalata, mindössze 48 órával azután, hogy a Greenpeace nyilvánosságra hozta a termékeikre vonatkozó – nem éppen kedvező – toxikussági jelentést, beállt a Detox kampányban részt vevő vállalatok sorába.
A korántsem csak kávégyártással foglalkozó gigacég ezzel arra tett hivatalos ígéretet, hogy a jövőben mellőzi a mérgező anyagokat termékeiből: a ruhákkal és cipőkkel kezdve végül sorban kiterjeszti azt minden termékére, a serpenyőktől egészen az elektronikai cikkekig. Sőt azon túl, hogy átáll a méregmentes oldalra, a vállalat abba is belement, hogy magát a gyártási folyamatot is megreformálva elkezdi egy zártláncú termelés kialakítását.
Ezzel a határkőnek számító lépéssel a cég nemcsak felelősséget vállal termékeiért azok teljes élettartama során, de azt is céljául tűzi ki, hogy minimalizálja az alapanyagokból fakadó, illetve a gyártási folyamatok során és a termékek elhasználódása után keletkező környezeti hatásokat.
Szép példáját látjuk annak, amikor egy cég felismeri azt az erkölcsi kötelességét, hogy termékeivel ne szennyezze tovább a folyókat, ne növelje a szeméthegyeket vagy veszélyeztesse a jövő generációk egészségét. A Tchibo ennek a szemléletnek az éllovasa mostantól az ágazatában, és ezzel bizony a többi nagy üzletlánc számára is feljebb került a léc.
Ám ehhez több kellett pusztán két napnál. Nemrégiben közzétett jelentésünk nyomán aggódó szülők tömegei vették célba az üzleteket, hogy a különféle mérgeket tartalmazó árucikkeket azonnal visszaváltsák. Ezzel párhuzamosan több ezren írták alá online petíciónkat, és a közösségi médiában is különféle akciók követelték a Tchibo „méregtelenítését”.
A cég pedig hallgatott a vásárlókra.
A Detox kampány bizonyítéka annak, hogy bármelyikünk elindíthat nagy változásokat: akár egy szülő, azáltal hogy gyermekei nevében szólva dönt arról, milyen termékeket vásárol meg, akár egy hétköznapi fogyasztó, aki úgy gondolja, hogy joga van veszélyes vegyszerektől mentes környezetben élni.
Hasonlóan a korábbi Detox-sikerekhez, ez a bejelentés sem jöhetett volna létre az állampolgárok nyomásgyakorlása, a tömegek ereje nélkül.
Egyre terjed a szektorban a méregtelenítési hullám, a nagy divatcégektől és luxusmárkáktól a textilgyártó vállalatokon át az óriási üzletláncokig. Most már csak az a kérdés, hogy vajon az Aldi, a Lidl, a Penny és a többiek közül ki lesz a következő...